Się mówi 26.11.2015 14:00

Się mówi 26.11.2015 14:00
O Audycji
Tytuł Się mówi 2015/11/26 14:00
Prowadzący Firan Piotr
Opis

14.00-14.30 - Długopis… a co to? Okazuje się, że są szkoły, w których podstawowym narzędziem na lekcjach nie jest artykuł piśmienniczy, a tablet, nie kreśli się literek, a wystukuje je na klawiaturze; w takiej sytuacji nastoletnie osoby, a potem młodzi dorośli nie potrafią pisać odręcznie, to może być wielki problem w dorosłym życiu, w którym wciąż czasem trzeba napisać coś więcej, niż tylko swój podpis na wydrukowanym dokumencie… Czy to oznacza koniec papierowych zeszytów, produkcji długopisów? A eleganckie pióra tylko dla ozdoby, bo przecież piórem to już nikt niczego nie będzie umiał napisać? A przecież odręczne pisanie kształtuje charakter, a klikanie zabija pisanie (hasła organizowanego jeszcze do niedawna przez AIP konkursu "Ładne pisanie") a gdzie indziej: Finlandia od jesieni 2016 roku zniesie w szkołach naukę pisania odręcznego i kaligrafii, a zamiast nich wprowadzi maszynopisanie. Jest ono bowiem coraz istotniejsze w codziennym życiu - wyjaśniła Minna Harmanen z Narodowej Rady ds. Edukacji" (info za PAP); w zeszłym roku prasę obiegły takie newsy: W USA trwa dyskusja nad tym, czy naukę odręcznego pisania - jako archaiczny przeżytek - wycofać ze szkolnych programów nauczania. nagranie: Małgorzata Wołczyk, kaligrafka ze Scryptorium (uczy starszych i młodszych sztuki pięknego pisania);Leon Ciechanowski- psycholog Uniwersytet SWPS goście: grafolożka Zuzanna Górska (jak ważne jest kształtowanie swego pisma, a przez to swego charakteru); psycholog lub neurolog (mózg "lubi" pisać) - na SWPS jest koło naukowe neuronauki (organizują Dni Mózgu, dwie neurokognitywistki to Aleksandra Kołodziej i Zuzanna Wodyk, chyba wciąż studentki) 14.35 KONKURS KTO TO MÓWI? 15.00 1. WRZENIE ŚWIATA - Redakcja Międzynarodowa PR- G. Ślubowski 2. Czego gry komputerowe uczą o śmierci, wojnie i terroryzmie? Cyfrowa rozrywka przeszła w czasie swego istnienia niesamowitą ewolucję - od paru skaczących po ekranie pikseli do zapierających dech w piersi krajobrazów i realistycznych modeli postaci. Jednak nie tylko w sferze technicznej gry się zmieniają - dziś coraz częściej są nie tylko zabijankami, ale podejmują trudne tematy, zmuszają do refleksji i wzruszają. Najnowszym przykładem może być gra 08:46, wykorzystująca Oculus Rift(hełm do grania, oferujący nowe wrażenia zmysłowe podczas gry). Gracz wciela się w pracownika biura mieszczącego się w World Trade Center i przeżywa ostatnie godziny jego życia. Gamerzy, recenzujacy gry na YT, publikują filmy z gry, na których widać jak silnie działą na nich gra - często płaczą. Wielu developerów unika w grach wojennych trudnej tematyki cywili i jeńców - wojna przedstawiana jest w ich płytko, jako strzelanina dwóch grup w opuszczonym mieście. Niektóre gry podejmują jednak temat wojny widzianej oczami cywila, który musi dokonywać trudnych wyborów moralnych, aby przeżyć - przykładem może być This War of Mine. Gry często oferują graczowi moralne rozterki i wybory pomiędzy rozwiązaniem siłowym i pokojowym(pokojowe rozwiązania są lepiej nagradzane np. Fallout 3). Wybory wpływają na przebieg późniejszej fabuły np. w serii o Wiedźminie. Materiał: Do jakich przemyśleń mogą nas prowokować gry komputerowe? 15.35 NBP- gospodarczy temat dnia 15.43 -EURANET PLUS

Goście Zuzanna Górska, Grzegorz Ślubowski, Leon Ciechanowski
Playlista
Tagi
Playlista