X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Czwórka

Dlaczego Księżyc krąży wokół Ziemi?

23.05.2011
Srebrny Glob to najbliższy Ziemi większy obiekt astronomiczny i jedyny naturalny satelita naszej planety. Jakie są tajemnice jego ruchu?
01'08 Dlaczego Księżyc krąży wokół Ziemi?

Jak mówi Krzysztof Piasecki z Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii, ruch Księżyca nie jest wcale oczywisty. - Słońce przyciąga Księżyc z siłą znacznie większą niż Ziemia, więc powinno ściągnąć go na swoją orbitę - wyjaśnia astronom.

Dlaczego więc Srebrny Glob nie porusza się wokół Słońca? Na siłę przyciągania nakłada się ruch obrotowy Ziemi wokół Słońca. - Księżyc w rzeczywistości kręci się wokół Słońca razem z Ziemią. Dopiero w ramach tego ruchu obraca się wokół Ziemi - wyjaśnia Piasecki.

/

Wszystkich zainteresowanych astronomią zapraszamy na XV Piknik Naukowy PolskiegoRadia i Centrum Nauki Kopernik - 28 maja 2011, godz. 11, Park Marszałka Rydza-Śmigłego w Warszawie.

Aby posłuchać rozmowy kliknij w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie artykułu.

Na księżycu jest woda. To wynik bombardowania

Amerykańska agencja kosmiczna NASA poinformowała o wykryciu na księżycu znacznych ilości lodu.

Odkrycie to jest wynikiem eksperymentu polegającego na "bombardowaniu" księżyca jakie miało miejsc w ubiegłym miesiącu.

Na początku października NASA wystrzeliła w kierunku księżyca rakietę Atlas V Centaur. W wyniku zderzenia powstała chmura pyłu o wysokości 10 kilometrów, przez którą kilka minut później przeleciała sonda kosmiczna LCROSS. Zanim ona również uderzyła w księżyc, przesłała na ziemię dane, które przeanalizowali naukowcy NASA. Dziś ogłosili oni, że wstępna analiza danych wykazała istnienie w księżycowym kraterze Cabeus zamarzniętej wody.

"Odkrywamy tajemnice naszego najbliższego sąsiada i całego układu słonecznego" - oświadczył profesor Michael Wargo z centrum NASA w Waszyngtonie. Naukowcy nie kryją entuzjazmu z powodu odkrycia wody na księżycu. Zastrzegają jednak, że pełna analiza danych zajmie jeszcze trochę czasu.

Choć Księżyc wydaje się być całkowicie suchy, naukowcy od dawna podejrzewali, że w jego południowych kraterach może znajdować się duża ilość lodu. Amerykańskie "bombardowanie księżyca" potwierdziło tę hipotezę. Znalezienie wody na Księżycu zwiększa szansę na zbudowanie tam stałej bazy co przewiduje nowy amerykański program kosmiczny.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)

Widokówki z Wszechświata

24.09.2010
Widokówki z Wszechświata
Foto: Glow Images/East News
Kartka z widokiem na Mleczną Drogę lub na Słońce? Takie kartki można już wysyłać.

Międzynarodowa Unia Astronomiczna, ESO i UNESCO udostępniły darmowe elektroniczne kartki pocztowe z pięknymi zdjęciami kosmosu. Dostępna jest także bezpłatna książka z artykułami popularnonaukowymi napisanymi przez astronomów-bloggerów.

Wśród elektronicznych kartek pocztowych do wyboru są zdjęcia pochodzące z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a oraz z wielkich teleskopów Europejskiego Obserwatorium Południowego ESO. Z kolei książka zatytułowana "Postcards from the Edge of the Universe" (czyli: "Kartki z krańca Wszechświata") to zbiór artykułów popularnonaukowych napisanych przez astronomów-bloggerów piszących w "Kosmicznym Pamiętniku" ("Cosmic Diary").

Każdy z 24 autorów skupił się na jednym zagadnieniu astronomicznym. Wśród poruszonych tematów są: życie w obserwatorium astronomicznym, jak się wybiera miejsce na budowę obserwatorium, meteoryty, dlaczego umieszczamy teleskopy poza Ziemią, nasza gwiazda dzienna Słońce, plamy słoneczne, Układ Słoneczny, astrometria, narodziny układów planetarnych, planety pozasłoneczne, gwiezdne żłobki, jak powstała Droga Mleczna, czarne dziury, soczewkowanie grawitacyjne i inne zagadnienia z badań współczesnej astronomii.

Książka "Postcards from the Edge of the Universe" została wydana przez Międzynarodową Unię Astronomiczną, Europejskie Obserwatorium Południowe ESO oraz UNESCO.
"Kosmiczny Pamiętnik" to plon Międzynarodowego Roku Astronomii 2009, jeden z głównych projektów tej ogólnoświatowej inicjatywy. Astronomowie z różnych krajów opisywali na nim swoją pracę i życie. Zgromadził wpisy od 60 astronomów z 35 krajów, którzy napisali ponad 1500 blogowych postów. Witrynę odwiedziło 220 tysięcy osób.

Elektroniczną kartkę można wysłać za darmo ze strony www.postcardsfromuniverse.org. Na witrynie jest do pobrania również książka "Postcards from the Edge of the Universe" w postaci pliku PDF. Blog "Kosmiczny Pamiętnik" dostępny jest pod adresem www.cosmicdiary.org.

Planetoidy między Ziemią a Księżycem

W najbliższych godzinach, pomiędzy Ziemią a Księżycem, przelecą aż dwie małe planetoidy - informuje NASA.

Lot asteroidy w odległości bliższej Ziemi niż Księżyc jest wydarzeniem obserwowanym raz na kilka miesięcy. Dzisiaj dojdzie do jeszcze bardziej niecodziennego zdarzenia. Pomiędzy Srebrnym Globem a naszą planetą przelecą aż dwie planetoidy.

Rozmiary obu planetoid są szacowane na około 10 metrów, a więc są 2-3 razy mniejsze niż obiekt, który w 1908 roku spowodował Katastrofę Tunguską. Obie asteroidy odkryto niedawno, oznaczono je symbolami 2011 GW9 i 2011 GP28. Pierwsza z nich przeleci w odległości 77 tysięcy km od naszej planety, a druga w odległości 192 tysięcy km. Średnia odległość dzieląca Księżyc od Ziemi to 384 tysiące km.

Planetoidy nie stanowią żadnego zagrożenia dla Ziemi. Nie są na kursie kolizyjnym, a nawet gdyby były, to praktycznie w całości spaliłby się w naszej atmosferze.

pg/pap