"Współczesny teatr ucieka od tradycji i dyscypliny"

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2017 17:44
Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych to cykl spotkań dla przyszłych dziennikarzy, chcących zajmować się teatrem i szeroko pojętą tematyką kulturalną. - Punktem wyjścia do tej nauki jest zastanowienie się, jak zmienił się sam teatr - mówiła prof. Krystyna Duniec, autorka projektu.
Audio
  • Prof. Krystyna Duniec o Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych i zmianach, jakie zachodzą we współczesnym teatrze (W to mi graj/Czwórka)
Teatr ma być dziś interdyscyplinarny, budzić emocje, uciekać od tradycji - przekonywała w Czwórce prof. Krystyna Duniec
Teatr ma być dziś interdyscyplinarny, budzić emocje, uciekać od tradycji - przekonywała w Czwórce prof. Krystyna DuniecFoto: Shutterstock.com/bikeriderlondon

kurpie pap 1200.jpg
Kurpie w teatrze. "Cała prawda o dziewczynach"

Jak tłumaczyła prof. Duniec, teatr współczesny na przestrzeni ostatnich lat przestał być "tradycyjny, repertuarowy". - Przekroczył te granice. XXI wiek zmienił nasze myślenie o teatrze, bo osadził go w przestrzeni sztuki performatywnej, a ta jest bardzo interdyscyplinarna. Więc ucząc się o teatrze nie można nie sięgać do innych dziedzin nauki czy estetyki - mówiła.

Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych powstało więc, by swoich adeptów uczyć, jak "mówić o współczesności, zajmować się sztuką współczesną, rozumieć ją i zajmować się nią na rozmaitych poziomach: producenckim, dramaturgicznym i dziennikarskim". - To trzy różne moduły, które jednak w połączeniu tworzą holistyczną całość: kurator jest dziś reżyserem, a reżyser kuratorem, wszystko się zazębia. Nie można pisać o teatrze bez elementarnej wiedzy o tym, jak się go tworzy - mówiła prof. Duniec w Czwórce.

Prof. Krystyna Duniec Zniesienie granic między sceną a widownią, dynamiczny kontakt aktorów z widzami i uczynienie ich częścią spektaklu, zatarcie granic między teatrem a performancem czy instalacją - to zmiany, które już zaszły. Nie zmienił się jednak język pisania o teatrze.

Zapraszamy do wysłuchania nagrania całej rozmowy z ekspertką, w której mówimy, jak przebiega edukacja w laboratorium i do kogo jest ono skierowane. W programie mówiliśmy też o spektaklu "Dziewczynki" w reż. Małgorzaty Wdowik w stołecznym Teatrze Studio. Czy dziewczynka może się złościć, krzyczeć i sięgać po swoje? Jak buduje siłę i gdzie ją lokuje? O stereotypach i próbach ich przełamywania - w nagraniu drugiej godziny audycji <<<

***

Tytuł audycji: W to mi graj

Prowadzi: Michał Piwowarek

Gość: prof. Krystyna Duniec (Zakład Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk)

Data emisji: 22.04.2017

Godzina emisji: 13.10

kd/pg

Czytaj także

Mike Urbaniak. O teatrze widzianym z okien pociągu

Ostatnia aktualizacja: 31.12.2016 14:50
- W Polsce jest około tysiąca premier rocznie, dlatego wielbicieli teatru najłatwiej jest spotkać w pociągu. Zwłaszcza, że przybywa nam miejsc, do których po prostu warto jeździć i ludzi, na których warto "chodzić" - mówi Mike Urbaniak, krytyk i recenzent teatralny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Koty". W tym musicalu liczy się wszechstronność

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2017 15:33
- Oglądając broadwayowskie "Koty" zapominasz, że grają tam ludzie. Patrzysz na aktorów i widzisz koty. To jest naprawdę szokujące - mówiła w Czwórce dziennikarka Marzena Rogalska, która musical Andrew Lloyda Webera obejrzała w Dubaju.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

"G.E.N" - eksperyment teatralny "po bandzie"

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2017 15:50
To przedstawienie w warszawskim TR pokazuje alternatywną wspólnotę, której członkowie kontestują rzeczywistość. Co "G.E.N" ma wspólnego z "Idiotami" Larsa von Triera i jak przebiegała praca nad spektaklem?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Biblia w skróconej wersji. "Rzecz o Bogu na wesoło"

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2017 16:50
- Wzięliśmy na warsztat przypowieści biblijne i potraktowaliśmy je nieco z przymrużeniem oka. Odkąd gramy to przedstawienie, jeszcze sie nie zdarzyło, żeby publiczność nie zanosiła się śmiechem - opowiadają współtwórcy "Biblii w skróconej wersji".
rozwiń zwiń