Młodzi naukowcy odkrywają nowe metody walki z białaczką

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2017 16:06
Dzięki swojej pracy pt.: "Wpływ oksygenazy hemowej-1 i G-kwadrupleksów na stabilność genomową w patogenezie ostrych białaczek szpikowych (AML)" Anna Konturek-Cieśla, studentka Biotechnologii molekularnej na UJ, została najmłodszą stypendystką tegorocznej edycji programu L'Oréal-UNESCO dla Kobiet i Nauki.
  • Anna Konturek-Cieśla o nowych metodach leczenia białaczki (Stacja nauka/Czwórka)
Anna Konturek-Cieśla, studentka kierunku Biotechnologia molekularna na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, najmłodsza stypendystka tegorocznej edycji programu LOral-UNESCO dla Kobiet i Nauki
Anna Konturek-Cieśla, studentka kierunku Biotechnologia molekularna na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, najmłodsza stypendystka tegorocznej edycji programu L'Oréal-UNESCO dla Kobiet i NaukiFoto: Czwórka

Zaproszona do studia młoda badaczka wyjaśniała, na czym polegają innowacje, z których korzysta w prowadzonych badaniach. - Wykorzystujemy wiedzę, jaką posiadamy na temat danego białka, obserwując zmiany występujące w obrębie danej nici DNA. Mutacje mogą prowadzić do rozwijania się chorób m.in. ostrych białaczek szpikowych - mówiła na antenie Czwórki.

Anna Konturek-Cieśla Postęp w nauce to nie są wyłącznie odkrycia. To także spojrzenie na zagadnienia czy na wiedzę, którą już mamy z trochę innej perspektywy. Takie podejście stosujemy też w naszych badaniach

Czym są oksygenaza hemowa-1 i G-kwadrupleksy?Oksygenaza hemowa to białko, które rozkłada hem. Jest białkiem cytoprotekcyjnym, to znaczy takim, które pełni funkcje ochronne dla komórki. Przez to, że rozkłada hem, usuwa też potencjalnie szkodliwą substancję w komórce. G-kwadrupleksy są to trzeciorzędowe struktury, które mogą się tworzyć w obrębie nici DNA - ich obecność może być korzystna lub niekorzystna. Może dochodzić do pęknięć w obrębie DNA - takie pęknięcia sprzyjają mutacjom - wyjaśniała autorka badań.

W jaki sposób nowe spojrzenie na procesy zachodzące w nauce pomaga w pracy diagnostów i klinicystów? - Jesteśmy w stanie stwierdzić, jaka jest przyczyna białaczki. Dzięki poznaniu przyczyn powstawania choroby możemy starać się ją wyeliminować - przekonywała Anna Konturek-Cieśla.

W jaki sposób z nowoczesnych osiągnięć nauki skorzysta społeczeństwo? Czy w przyszłości będzie można skutecznie walczyć z białaczką? Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Program For Women in Science powstał we Francji w 1998 roku dzięki powołaniu partnerstwa między Fundacją L'Oréal a Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO). Celem programu jest wspieranie pracy naukowej kobiet i zachęcanie ich do kontynuacji badań, a dzięki temu zwiększanie ich reprezentacji i przyczynianie się do pełnego rozwoju nauki. Program, poza stypendiami, oferuje badaczkom możliwość promowania swoich osiągnięć naukowych. Do tej pory wyróżnionych zostało ponad 2700 kobiet ze 115 krajów. Tworzą one unikalną społeczność stypendystek.

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Gość: Anna Konturek-Cieśla (studentka kierunku Biotechnologia molekularna na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, najmłodsza stypendystka tegorocznej edycji programu L'Oréal-UNESCO dla Kobiet i Nauki)

Data emisji: 19.10.2017

ac/mg

Mięso z probówki - stworzymy hamburgera doskonałego?

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2015 09:29
Istnieje prawdopodobieństwo, że mięso z probówki w przyszłości może zastąpić na naszych talerzach tradycyjne kotlety.

Sztuczna inteligencja - powstaje właśnie w Łodzi?

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2017 15:57
W przyszłości zwyczajne laptopy i pecety, być może zastąpione zostaną przez komputery neuromorficzne. System takich skomplikowanych urządzeń ma składać się m.in. ze sztucznych synaps i neuronów.

Jednokomórkowe algi. Czemu służy ich hodowla?

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2017 19:16
- Mikroalgi produkują różnorakie substancje, przede wszystkim barwniki oraz kwasy tłuszczowe. Głównym celem ich zastosowania są jednak biopaliwa - tłumaczyli w Czwórce Michał Wojtalik i Rafał Podgórski, twórcy projektu Algaenos, dziecka Koła Naukowego Inżynierii Chemicznej i Procesowej Politechniki Warszawskiej.