Prawo jazdy. Czy łatwiej będzie zdać egzamin?

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2017 17:00
Są plany, by WORD-y nie zarabiały na egzaminach na prawo jazdy. Pieniądze mają iść do budżetu państwa, a ośrodki mają być finansowane przez resort infrastruktury lub wojewodów.
Audio
  • 22'24
    Co powinno zmienić się w przepisach dotyczących egzaminów na prawo jazdy? Jak zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach? (Czat Czwórki)
W Polsce niełatwo jest zdać egzamin na prawo jazdy, a system jest bardzo restrykcyjny. W 2014 roku zdawalność tych egzaminów wynosiła w naszym kraju 34,5 proc., podczas gdy w Niemczech w analogicznym okresie  74 proc. Czy nowe przepisy zmienią sytuację?
W Polsce niełatwo jest zdać egzamin na prawo jazdy, a system jest bardzo restrykcyjny. W 2014 roku zdawalność tych egzaminów wynosiła w naszym kraju 34,5 proc., podczas gdy w Niemczech w analogicznym okresie – 74 proc. Czy nowe przepisy zmienią sytuację?Foto: Africa Studio/Shutterstock.com

Mariusz Sztal WORD-y za pieniądze zarobione z egzaminów mogą zapełnić trzy obszary: zapewnienie realizacji zadań państwowych, poszerzanie swojej oferty szkoleniowej, w tym utrzymanie swoich dóbr oraz zadania zmierzające do poprawy ruchu drogowego

- WORD-y są instytucjami samofinansującymi się, wypełniają zadania w imieniu państwa, m.in. organizaowanie egzaminów na wszystkie kategorie prawa jazdy czy pozwoleń na kierowanie tramwajami - tłumaczył Mariusz Stahl, egzaminator. Jak podkreślał, egzaminatorzy nie mają interesu w tym, by "oblewać" egzaminowanych podczas kolejnych podejść. - Od dekady istnieje rozporządzenie, bardzo precyzyjnie regulujące uposażenie egzaminatorów i nie jest ono uzależnione od liczby przeprowadzonych egzaminów, ani ich efektów - tłumaczył. Jak podkreślał, przepływ "wordowskiej" gotówki kontrolują regularnie uprawnione do tego instytucje. Zaś jak przekonywał Paweł Tomaszek z Akademii Autoświat, 30 godzin obowiązkowej "jazdy po mieście" podczas przygotowania do egzaminu to minimum. - Dla wielu to jest po prostu zbyt mało, co przekłada się na fatalne wyniki zdawalności - tłumaczył ekspert.

Dlaczego jeszcze w Polsce jest tak niska zdawalność egzaminów na prawo jazdy i co zrobić, żeby ją poprawić? O tym także dyskutowaliśmy w Czwórce. Zaś o tym, czy trudne egzaminy przekładają się na bezpieczeństwo na polskich drogach w rozmowie z Anną Depczyńską mówił Krzysztof Kwiatkowski, prezes NIK.

Paweł Tomaszek Szkolenie przyszłych kierowców nie powinno być wyłącznie przygotowaniem do egzaminu, a do realiów panujących na polskich drogach

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Katarzyna Kornet

Goście: Paweł Tomaszek (Akademia Autoświat), Mariusz Sztal (egzaminator, kierownik Wydziału Szkoleń i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego)

Data emisji: 20.03.2017

Godzina emisji: 15.05

kd/ab


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Cichociemni

Czytaj także

"Tempo-30". Zwiększy bezpieczeństwo jazdy?

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2016 17:06
Prędkość 30 km/godz., zamiast świateł - ronda. Tak jest w strefach "tempo-30", które wprowadzono już m.in. w Poznaniu i Katowicach. - Żeby w pełni ocenić skuteczność tego pomysłu należałoby wyeliminować z takiego obszaru wyłączyć ruch tranzytowy - przekonuje komisarz Wojciech Ratyński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Szybko, to nie prędzej". Prowadźmy ostrożnie

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2016 19:17
30 ofiar śmiertelnych, 265 rannych w 225 wypadkach oraz 1030 pijanych kierowców - to tragiczny bilans zeszłorocznego 1-listopadowego weekendu. Jak prowadzić bezpieczniej?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Energia. Z węgla, atomu, czy źródeł odnawialnych?

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2017 19:11
Przez ostatnie kilka lat forsowana była koncepcja budowy elektrowni atomowej na Pomorzu, a dwa lata temu przyjęto Program Polskiej Energetyki Jądrowej. Niewiele jednak zmieniło się od tamtego czasu... do zeszłego tygodnia.
rozwiń zwiń