Polskie Radio

Nowozelandzki wulkan pełen złota

Ostatnia aktualizacja: 25.08.2015 22:22
Geolodzy z Nowej Zelandii ustalili, że gorące zbiorniki związane z tamtejszym superwulkanem są pełne metali szlachetnych.
Nowozelandzki wulkan pełen złota

Odkrycie opublikowano na łamach pisma "Geothermics".

Superwulkan na Wyspie Północnej zaczął wybuchać 300 000 lat temu. 27 000 lat temu zapadł się - był to ostatni wybuch superwulkanu na naszej planecie aż do dzisiaj. Dzisiaj znajduje się tam wulkan Taupo i kaldera (misa pozostała po poprzednim stożku, który się zapadł). Kaldera jest obecnie częściowo wypełnioną jeziorem i otoczona gejzerami oraz mniejszymi zbiornikami.

Woda w tamtejszych jeziorach jest podgrzewana przez znajdującą się pod powierzchnią magmę. Reakcje chemiczne i procesy fizyczne, jakie tam zachodzą, powodują, że jeziora są pełne złota i srebra - a nowe zasoby ciągle powstają.

Naukowcy z Uniwersytetu Utah zidentyfikowali w tym rejonie kilka zbiorników o podobnych właściwościach. Jeden z nich, zwany Rotokawa, produkuje 70 kg złota rocznie.

Wydobycie metali mogłoby przynieść zysk w wysokości 2,71 mln dolarów w złocie i 3,6 milionów dolarów w srebrze. Trzeba jednak w tym celu opracować nową technologie wydobycia, aby nie przerwać trwającej tam produkcji energii geotermalnej.

(ew/ILFScience)

Zobacz więcej na temat: geologia NAUKA Nowa Zelandia

Świat ma nową wyspę

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2015 20:00
Powstała ona w południowej części Oceanu Spokojnego, po wybuchu wulkanu. Wyspa jest świeża jak bułeczka prosto z piekarni - jej powierzchnia jest jeszcze ciepła.

Gigantyczne kratery pouderzeniowe w Australii

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2015 14:00
W Australii znaleziono największy znany ślad uderzenia asteroidy w Ziemię. Dwa gigantyczne kratery znajdują się w środkowej części kraju.

Barwne tajemnice z głębin i otchłani

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2015 10:42
"Pod ziemią. Pod wodą" to książka nie tylko mądra, ale do tego pięknie wydana. Po bestsellerowych "Mapach" autorzy zapraszają na niezwykłą książkową podróż do wnętrza Ziemi.