Polskie Radio

Program "Rodzina 500+": wnioski osobiście albo przez stronę banku lub ZUS

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2016 19:59
Nabór wniosków uprawniających do otrzymania 500 złotych na dziecko w ramach programu „Rodzina 500+” rusza 1 kwietnia.
Audio
  • Gdzie i w jakiej formie można będzie składać wniosek o objęcie programem "Rodzina 500+", wyjaśnia Bartosz Marczuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej./Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/.
Bartosz Marczuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Bartosz Marczuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.Foto: Polskie Radio

Klasyczny model składania wniosków, jaki przewiduje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Spraw Społecznych polega na tym, że idziemy do Urzędu Gminy, tam otrzymujemy stosowny wniosek, wypełniamy go i na tym koniec.

Resort pracuje też nad rozwiązaniem elektronicznym, gdzie wnioski będzie można wypełniać korzystając ze stron internetowych banku, w którym mamy swoje rachunki.

Papierowy wniosek tylko z danymi osobowymi

̶ Papierowy wniosek będzie bardzo prosty. Zawierać będzie właściwie tylko dane osobowe. Po wypełnieniu zostawiamy go w Urzędzie Gminy, dostajemy potwierdzenie złożenia wniosku i czekamy na pieniądze – mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl Bartosz Marczuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Będzie też możliwość złożenia takiego wniosku przez Internet.

- Już od stycznia tego roku, jeśli chodzi o świadczenia rodzinne możemy takie wnioski drogą elektroniczną składać. Dotyczy to jednak wąskiej grupy społeczeństwa, dlatego, że taki elektroniczny wniosek trzeba potwierdzać podpisem elektronicznym albo za pośrednictwem ePUAPU (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). Pracujemy nad tym, żeby od pierwszego kwietnia była możliwość złożenia wniosku on-line przez swoje konto internetowe w swoim banku. To rozwiązanie dotyczy już bardzo szerokiej rzeszy Polaków, bo około 20 milionów Polaków korzysta z bankowości elektronicznej. Co ważne im młodsi Polacy, tym większa liczba korzystających z rozwiązań elektronicznych – wyjaśnia wiceminister Bartosz Marczuk.

Składanie takiego elektronicznego wniosku korzystając ze strony internetowej naszego banku też nie będzie skomplikowane.

̶ Po zalogowaniu się w naszym banku, wchodzimy do odpowiedniej zakładki programu Rodzina 500+. Wypełniamy bezpośrednio na koncie swojego banku wniosek, który dociera potem do naszej Gminy. Pocztą elektroniczną lub komunikatorem w banku dostajemy informację, że wniosek został złożony, a dalszej kolejności dostajemy informację o decyzji administracyjnej przyznającej nam dotację. Może być też takie rozwiązanie, że na stronie banku wypełniamy tylko taki pre-wniosek i zostajemy przekierowywani na strony ZUS-u i tam wypełniamy wniosek właściwy – tłumaczy wiceminister Marczuk.

Ważne jest też to, że większość Polaków, którzy rozliczają się z podatku dochodowego, nie będzie musiała składać żadnych zaświadczeń z Urzędu Skarbowego.

- Daliśmy już od stycznia taką możliwość urzędnikom, że oni sami w Urzędzie Skarbowym lub w ZUS sprawdzają nasz dochód i na podstawie takiej informacji przyznają lub nie świadczenia – dodaje Bartosz Marczuk.

Arkadiusz Ekiert