Polskie Radio

Pozytywna dyscyplina. To działa na dzieci

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2016 11:09
- Może się okazać, że karane dziecko w przyszłości będzie się podporządkowywać, a nie samodzielnie myśleć - mówią w Trójce trenerki pozytywnej dyscypliny dzieci.
Audio
  • Ekspertki o pozytywnym dyscyplinowaniu dzieci (Godzina wychowawcza/Trójka)
- Z doświadczenie rodzice wiedzą, że karanie nie daje długofalowych efektów - mówi w Trójce psycholog Joanna Baranowska
- Z doświadczenie rodzice wiedzą, że karanie nie daje długofalowych efektów - mówi w Trójce psycholog Joanna Baranowska

Scenka rodzajowa: w sklepie mama próbuje uspokoić trzylatka, który coraz głośniej płacze. Nic do niego nie dociera. Jak zachować się w takiej sytuacji? - Wtedy często staramy się tłumaczyć dziecku, używać logicznych argumentów, a to jest jak próba wysyłania maila z użyciem wyłączonego komputera. Wiemy, że nie zadziała - mówi psycholog Joanna Baranowska. Wtedy, jej zdaniem, należy "włączyć komputer", zaopiekować się maluchem, dopytać, o co chodzi. Krzyk w takiej sytuacji na pewno nie pomoże.

- Samo nazwanie potrzeb dziecka pozwala mu poczuć się wysłuchanym: ktoś widzi, że ja czegoś chcę. To pierwszy krok, by zbudować przestrzeń do kolejnych działań - dodaje Anna Czechowska, edukatorka pozytywnej dyscypliny. Jak podkreśla, rodzice w rozwiązywaniu problemów z dziećmi zawsze powinni się kierować kilkoma podstawowymi zasadami, które leżą u podstaw prezentowanej w audycji filozofii wychowania dzieci.

- Po pierwsze: dziecko chce przynależeć i być ważne, po drugie: do dziecka należy odnosić się z szacunkiem, po trzecie: techniki pozytywnego wychowania są długofalowe, a karanie daje krótkofalowy efekt, po czwarte: wychowujemy dziecko, które ma być w przyszłości empatyczne i będzie miało wkład w grupę, po piąte: troszczymy się o to, by było samodzielne i miało poczucie własnej wartości - wylicza gość audycji.

Jak w praktyce realizować te "przykazania"? Zapraszamy do wysłuchani całej rozmowy, w której ekspertki odnoszą się też do pytań słuchaczy. Katarzyna Pruchnicka rozmawia również z założycielami fundacji "Ojcostwo mistrzostwo". Jej goście mówią o kluczowej roli ojców w wychowaniu dzieci.

***

Tytuł audycji: Godzina wychowawcza
Prowadzi:
Katarzyna Pruchnicka
Goście: Joanna Baranowska (psycholog, coach), Anna Czechowska (edukatorka pozytywnej dyscypliny), Andrzej Jabłonowski i Aleksander Kisil (założyciele fundacji "Ojcostwo mistrzostwo")
Data emisji: 12.07.2016
Godzina emisji: 0.05

pkur/mk

Czytaj także

Maniery studentów: zjawisko, które nie przestaje zaskakiwać

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2013 12:00
Dawniej mówiło się "grzeczny jak Francuz". A jeśli byśmy chcieli to powiedzenie odnieść do studentów? O manierach żaków rozmawialiśmy w poniedziałkowym "Klubie Trójki".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Na co choruje polska szkoła?

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2016 12:00
68 proc. uczniów mówi, że czuje się w szkole dobrze. Ale już tylko 50 proc. ma zaufanie do nauczycieli, a jedynie 40 proc. uważa, że może z nimi porozmawiać.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Uważaj na to, co przekazujesz swojemu dziecku

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2016 14:59
- Dzieci chłoną emocje rodziców niewidzialnym systemem wrażliwości. Smutna i niezadowolona mama przekazuje dziecku smutek i niezadowolenie - mówi psycholog dr Ewa Woydyłło.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wulgaryzmy nie muszą być przekleństwem

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2016 15:05
- W niektórych sytuacjach wulgaryzmy się przydają. Nawet ja, przyznam szczerze, czuję fizyczną ulgę, kiedy sobie przeklnę - mówiła w Czwórce vlogerka Paulina Mikula. Dlaczego jeszcze przeklinamy?
rozwiń zwiń