PolskieRadio24

Konsumencie, poznaj wreszcie swoje prawa

14.03.2014 18:05
Polacy znają swoje prawa, gdy korzystają z usług w Internecie, jednak często zapominają o nich gdy np. kupują energię. 15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta. Odbywające się z tej okazji Targi Wiedzy Konsumenckiej to cykliczna impreza promująca prawa osób kupujących: prawo do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji.
Konsumencie, poznaj wreszcie swoje prawa
Foto: flickr.com/Kat Northern Lights Man
Posłuchaj
21'30 14.03.2014 Paweł Rokicki: „Jako konsumenci powinniśmy mieć świadomość, że angażowanie się w słuszny spór ze sprzedawcą, mogłoby wpłynąć na postawę sprzedawcy wobec innych konsumentów, a sprzedawcy jego działanie przestanie się opłacać(...)”.
więcej

W czerwcu wchodzi w życie nowelizacja prawa konsumenckiego. Ustawa jest aktualnie w sejmie. Zakłada m.in. wydłużenie terminu zwrotu towaru z 10 do 14 dni, bez podawania przyczyny. W nowelizacji powróci też prawo obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy od razu po stwierdzeniu wady.

– Ostatnia nowelizacja ustawy o prawie energetycznym, z września 2013 roku, wprowadziła więcej prokonsumenckich rozwiązań. Jednym z nich jest zbiór praw konsumenta energii. Jest to źródło praktycznych informacji dotyczących tego, czego możemy żądać jako odbiorcy energii, jak przeprowadzić zmianę sprzedawcy energii itp. Każdy dostawca energii będzie zobowiązany przedstawić nam takie kompendium. Jeżeli chcemy zapoznać się z nim wcześniej, zbiór jest dostępny na stronach internetowych Urzędu Regulacji Energetyki. Wiedza taka daje pewność w kontaktach z przedsiębiorstwem energetycznym – przybliża zagadnienie Agnieszka Głośniewska z Urzędu Regulacji Energetyki.

Gdzie szukać porady

– Dostawcę energii zmieniło już około 150 tysięcy osób. W takich przypadkach trzeba znać swoje prawa. Trzeba wiedzieć, gdzie należy zadzwonić, żeby zgłosić swój problem. W punkcie informacyjnym podczas Targów będzie można uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące tego, jak czytać faktury, które często wydają się skomplikowane – mówi Agnieszka Głośniewska.

– W przypadku problemów konsumenckich w różnych dziedzinach mamy możliwość uzyskania pomocy w kilku miejscach. Na targach będzie obecnych 7 instytucji: Urząd Regulacji Energetyki, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie i inne instytucje zajmujące się ochroną praw konsumentów. Z okazji targów wydawany jest też miniprzewodnik, który wyjaśnia, gdzie szukać pomocy w konkretnej sprawie. Każdy konsument może pobrać przewodnik w aktualnej wersji na stronie www.pomoc.konsumenci.org. Dowiemy się z niego m.in., że po poradę możemy się udać do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, zgłosić mailowo: porady@dlakonsumentow.pl albo uzyskać pomoc przez infolinię konsumencką – tłumaczy Paweł Rokicki.

Targi Wiedzy Konsumenckiej odbędą się w warszawskim Wola Parku w godz. 12.00-20.00.

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak