Słuchaj
więcej

Jak (z)rozumieć umowy?

12.12.2013 15:02
W Polsce trwa szał zakupów świątecznych. Pojawia się coraz więcej propozycji, promocji i ofert, a wraz z nimi kolejne umowy.
Audio
  • 24'43
    12.12.13 Maria Beca i Paweł Rokicki o tym, na co uważać w podpisywanych przez nas umowach
Jak (z)rozumieć umowy?
Foto: flickr/Beta Soluciones Empresariales

To właśnie pod koniec roku sprzedawcy częściej „kuszą” nas licznymi wyprzedażami i proponują atrakcyjne upusty.

- Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku po stronie nas, kupujących. Powinniśmy pamiętać, że sprzedawcy  są odpowiednio wyszkoleni. To jest ich praca i taką mają rolę, natomiast my nie powinniśmy kupować wszystkiego, co próbują nam „wcisnąć” wbrew naszej woli – stwierdził Paweł Rokicki , prezes Fundacji Konsumentów.

Sztuczki stosowane nie tylko w okresie przedświątecznym bywają różne. Zdarza się, że cena jest celowo podnoszona do góry, żeby potem sprzedawca mógł, w ramach promocji czy wyprzedaży, ją obniżyć.

- W praktyce okazuje się, że tydzień czy miesiąc temu była to taka sama cena. Warto więc nie zostawiać zakupów na ostatnią chwilę – podkreśliła Maria Beca , prawnik ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

- Warto też spokojnie podchodzić do zakupów, bez zbędnych emocji – dodał Gość PR24 Paweł Rokicki .

Podpisanie umowy może mieć bowiem znaczny wpływ na stan naszych finansów przez wiele kolejnych lat, a niekiedy nawet przez całe życie.

- Często jest tak, że moment podpisania umowy jest miły i przyjemny dla wszystkich. Jej skutki odczuwamy dopiero później – wyjaśniła Gość PR24 Maria Beca .

Tylko 40 procent z nas czyta umowy przed podpisaniem, 16 procent robi to dokładnie. Nawet jak czytamy to często ich nie rozumiemy. Często zdarza się, że sprzedawca wręcza nam umowę i oczekuje, że natychmiast ją podpiszemy. Jak zareagować w takiej sytuacji?

- Jeżeli dostaniemy umowę minutę tuż przed podpisaniem, to nie podpisujmy jej od razu. Usiądźmy chwilę, przeczytajmy, zapoznajmy się z nią. Oczywiście w tym momentach sprzedawcy często wywierają na nas presję, ale przecież jako dorosła odpowiedzialna osoba muszę przeczytać to co podpisuję. Polecam tak robić za każdym razem – podkreślił Paweł Rokicki .  - Pamiętajmy, że nie jesteśmy sami z problemami związamymi z nieprawidłowościami w umowach. Na stronie pomoc.konsumenci.org możemy znaleźć informacje o tym, kto i jak może nam, konsumentom, pomóc.

PR24/ Anna Krzesińska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak