"Tabloidyzacja i sformatowanie przekazu do internetu chorobą dyskursu w Polsce"

Ostatnia aktualizacja: 01.07.2017 19:42
Inteligenckie portale i wielkie kwartalniki, w których debatuje się o ideach. Czy ich działalność ma wpływ na życie kulturalne kraju? Mówił o tym w audycji Rozpruwacz Kulturalny dr Paweł Rojek, filozof i socjolog z Uniwersytetu Jagiellońskiego, związany z "Pressjami" i Klubem Jagiellońskim.
Audio
  • 01.07.2017 Paweł Rojek: „Nisza pism intelektualnych jest łatwa do zbagatelizowania.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: BarnImages/Pixabay/ CC0 Public Domain

Według Pawła Rojka pisma idei są potrzebne, ponieważ koncepcje polityczne, które składają się na świat, w którym żyjemy, zostały wytworzone przez ludzi z nimi związanymi. – Pisma idei to osobliwy element polskiej kultury. Z dyskusji na ich łamach wytwarzają się pewne pomysły, które potem przejmują politycy. Nisza pism intelektualnych jest łatwa do zbagatelizowania. Lecz to w nich całkiem niedawno pojawiły się takie idee jak polityka historyczna i nowoczesne sposoby wyrażania patriotyzmu – mówił filozof.

Według gościa Polskiego Radia 24 obecnie mamy do czynienia z procesem, który zagraża tego typu środowiskom. – To jest choroba dyskursu publicznego w Polsce. Chodzi o tabloidyzację i sformatowanie przekazu do internetu. Długie i wyczerpujące intelektualnie analizy słabo się sprzedają w internecie. To stwarza niebezpieczną pokusę, by formatować przekaz w sposób lekki i strawny, by się rozchodził po Facebooku - powiedział.

Jego zdaniem pokazuje to przykład "Frondy". Podkreślił, że kiedyś była wybitnym kwartalnikiem, a została "pożarta przez portal, publikujący treści błahe i wojownicze". 

Więcej w całej audycji.

Gospodarzem programu był Jakub Moroz.

Polskie Radio 24/kk

_____________________

Data emisji: 01.07.2017

Godzina emisji: 18:19


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dezinformacja w sieci. "Nawet co trzeci wpis na polskim Twitterze wysyłają boty"

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2017 16:07
– Polskie media społecznościowe pełne są fałszywych tożsamości. Nawet co trzeci wpis na polskim Twitterze wysyłają boty – wynika z raportu nt. propagandy w polskim Internecie opublikowanego przez Oxford Internet Institute. Sprawę komentował w Polskim Radiu 24 dr Adam Lelonek (Centrum Analiz Propagandy i Dezinformacji).
rozwiń zwiń