Nauczycielami dyplomowanym powinni zostawać jedynie najlepsi

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2017 12:35
– Nauczyciele to podstawa dobrej reformy – przekonuje dr Stanisław Kowal ze Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło wdrażanie reformy edukacji. W dyskusji wiele mówi się o sytuacji uczniów, niewiele jednak o nauczycielach. Sytuacja tej grupy zawodowej była tematem rozmowy w Polskim Radiu 24. Gościem był również dr Rafał Bodarski z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie.
Audio
  • 17.05.2017 Dr Rafał Bodarski i dr Stanisław Kowal o kształceniu nauczycieli.
Do ostatniego stopnia awansu zawodowego  nauczyciela dyplomowanego dochodzi 23 wykonujących zawód nauczyciela.
Do ostatniego stopnia awansu zawodowego – nauczyciela dyplomowanego dochodzi 2/3 wykonujących zawód nauczyciela.Foto: East News/Piotr Mecik

Jak zaznaczył dr Kowal, musimy rozmawiać o kształceniu, systemie doskonalenia i awansie zawodowym nauczycieli, bo widoczne są pewne błędy, braki.  Gość zwracał uwagę na kilka problemów. Przede wszystkim, jak wskazywał, w Polsce każdy może zostać nauczycielem. Ponadto pedagogiczny kierunek studiów oferuje zbyt wiele placówek. – Trzeba doprowadzić do takiej sytuacji, by mogły je podejmować tylko te uczelnie wyższe, które są do tego przygotowane, a nie wszystkie które chcą – zaznaczył. Wskazywał również, że do ostatniego stopnia awansu zawodowego – nauczyciela dyplomowanego dochodzi 2/3 wykonujących zawód. – Coś w tym systemie szwankuje, to powinni być nauczyciele najlepsi, którzy spełniają najwyższe kryteria. Oprócz tego nie jest on motywowany do dalszego rozwoju, bo jego pensja może zwiększyć się tylko ze względu na staż pracy – podkreślił.

Dr Bodarski mówił, że należy zmienić system motywacji tak, by dowartościować tych, którzy pracują rzetelnie, doskonalą się w zawodzie. – Kluczem jest rozpoczęcie debaty, włączenie w nią nauczycieli, sporządzenie planu, czego zmiany maja dotyczyć – mówił. W jego ocenie, zmienić należy niektóre zapisy z Karty Nauczyciela. – Wartościowi absolwenci trafiają do systemu edukacyjnego i widzą, że niektóre rozwiązania będą im utrudniać pracę, blokować ścieżki rozwoju zawodowego – zaznaczył. Dodał, że to sprawy bardzo poważne i wymagają godnego podejścia wszystkich stron sporu politycznego. 

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu był Krzysztof Grzybowski.  

Polskie Radio 24/ip

___________________

Data emisji: 17.05.2017

Godzina emisji: 10:33


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mikroszkoła – nowa forma edukacji

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2017 13:38
Malutka szkoła dla około 16 uczniów od zerówki do trzeciej klasy działa już od dwóch lat. Mikroszkoła Włochy to jedna z pierwszych tego typu szkół w Warszawie. O projekcie mówili w Polskim Radiu 24 Joanna i Piotr Marszałkowie, rodzice i założyciele Mikroszkoły Włochy. Towarzyszyły im Łucja, Helenka i Marysia, uczennice szkoły. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Debata Poranka: Kondycja polskiego systemu edukacji

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2017 11:40
W środę królowały przedmioty humanistyczne, w czwartek czas na matematykę, biologię, chemię, fizykę i geografię. Około 350 tysięcy gimnazjalistów przystąpi do egzaminu z wiedzy matematyczno-przyrodniczej. Trzydniowy maraton zakończy w piątek test z języka obcego. O polskim systemie edukacji rozmawiali w Debacie Poranka Piotr Pałka (Rebelya.pl), Piotr Gursztyn (TVP) i Hubert Biskupski (Super Express).
rozwiń zwiń