Narodowy Program Szkolenia Kierowców – wsparcie branży transportowej

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2017 12:21
Według danych pochodzących z branży, w tej chwili na rynku brakuje nawet 100 tysięcy kierowców zawodowych. Tymczasem generuje ona 6 proc. PKB i obsługuje jedną czwartą europejskiego rynku. Zadaniem Programu jest między innymi wsparcie finansowe dla kandydatów na kierowców. O szczegółach mówili w Polskim Radiu 24 Joanna Rutkowska (Transport i Logistyka Polska) i Marcin Wolak (Transjobs.eu).
Audio
  • 19.05.2017 Joanna Rutkowska (Transport i Logistyka Polska) i Marcin Wolak (Transjobs.eu) o Narodowym Programie Szkolenia Kierowców.
Polscy przedsiębiorcy branży transportowej obsługują ok. 25 proc. rynku przewozów międzynarodowy w UE.
Polscy przedsiębiorcy branży transportowej obsługują ok. 25 proc. rynku przewozów międzynarodowy w UE.Foto: Foto: JÉSHOOTS/pexels

Marcin Wolak wskazywał, że osób, które chciałyby zostać kierowcami, jest w Polsce dużo. Wyjaśniał, że to ludzie, którzy prawo jazdy próbują uzyskać samodzielnie, albo szukają innych źródeł finansowania. – One na rynku pracy są, ale trzeba je odpowiednio skoordynować i zaproponować kandydatom, by mogli z takiej pomocy w uzyskaniu prawa jazdy C czy C+E skorzystać – mówił.

Joanna Rutkowska podkreśliła, że koszt wyszkolenia kierowcy to około 12 tys. złotych, co dla młodego człowieka jest dużym obciążeniem. Dlatego potrzebne są alternatywne środki finansowania. –Transport drogowy jest największą branżą, jeśli chodzi o bilans handlu usługami, poza tym nie jest sama dla siebie. Aby przedsiębiorcy mogli się rozwijać, musi istnieć połączenie transportowe. Poważną barierą jest brak kierowców – zaznaczyła. Tłumaczyła, że polscy przedsiębiorcy obsługują ok. 25 proc. rynku przewozów międzynarodowy w UE i są postrzegani jako wiarygodni partnerzy. Dodała, że firmy mają możliwość rozwoju, chciałyby inwestować w nowe pojazdy, ale „nie mają tam kogo wsadzić”.

Marcin Wolak ocenił, że pierwszą barierą wejścia do zawodu jest brak pieniędzy. Kolejna, to brak edukacji w zawodzie kierowca-mechanik. Nie pomagają również niskie bezrobocie oraz niski prestiż zawodu. – Tymczasem to doskonała alternatywa dla osób młodych, które zastanawiają się, czy wyjechać, czy zostać. Ona pozwala w bardzo krótkim czasie podjąć pracę i uzyskać zarobki porównywalne z tymi, gdy się wyemigruje i będzie wykonywało proste czynności. Naszym celem też jest zatrzymanie tych ludzi, by mogli umacniać polskie PKB – podsumował.

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu był Mateusz Drozda.

Polskie Radio 24/ip

____________________

Data emisji: 19.05.2017

Godzina emisji: 10:35


Zobacz więcej na temat: transport logistyka
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak