"Sprzedać film w Cannes to często być albo nie być dla producenta"

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2017 16:35
W środę w Cannes na francuskim Lazurowym Wybrzeżu rozpoczął się festiwal filmowy. To już 70. odsłona tej imprezy będącej świętem światowego kina. O Złotą Palmę będzie się ubiegało dziewiętnaście filmów, a przewodniczącym jury jest hiszpański reżyser Pedro Almodovar. O festiwalu mówił w audycji Weekend Kulturalny Edward Porembny, producent filmowy, reżyser i scenarzysta.
Audio
  • 19.05.2017 Edward Porembny: „Almodovar jest świetnym obserwatorem i będzie nadawał ton festiwalowi”
Reżyser Pedro Almodovar przemawia podczas ceremonii otwarcia 70. tej edycji Festiwalu w Cannes,  17 Maj 2017.
Reżyser Pedro Almodovar przemawia podczas ceremonii otwarcia 70. tej edycji Festiwalu w Cannes, 17 Maj 2017. Foto: PAP/EPA/GUILLAUME HORCAJUELO

Według gościa Polskiego Radia 24 festiwal w Cannes wygląda zupełnie inaczej dla publiczności oraz branży filmowej. – Cannes to jest ogromny biznes, na festiwalu robi się ogromne pieniądze, nawet miliardy dolarów. Branża przyjeżdża tylko na pierwszy weekend. W czasie festiwalu ceny w restauracjach są dużo wyższe. Zdarza się, że znani ludzie śpią na sofach, na materacach lub polach namiotowych. Sprzedać film na Cannes to często być albo nie być dla producenta i dystrybutora – zdradzał reżyser.

Zdaniem Edwarda Porembnego odwiedzających festiwal można podzielić na trzy kategorie. – Pierwsza to kinofile, którzy chcą ciekawego zobaczyć i wynieść z festiwalu. Drugą kategorią są tzw. party time, którzy kompletnie nie znają się na filmie, ale jadą tam ze względu na imprezy towarzyszące, ilość dziwnych osób jaka się przewija przez festiwal jest nieprawdopodobna. Są też tzw. hardcore members, czyli ci, którzy robią biznesy – wyjaśniał scenarzysta.

Jak podkreślał Porembny, Cannes to festiwal, który promuje filmy niekomercyjne. – Wielokrotnie bywało, że tzw. filmy trudne, które otrzymały znaczącą nagrodę na festiwalu w Cannes, stały się hitami. By dostać się do Cannes wykorzystuje się wszelkie sposoby. Następny etap to dopchanie się do nagrody na festiwalu, gdzie walka toczy się już na śmierć i życie. Przewodniczący jury Pedro Almodovar jest świetnym obserwatorem i będzie nadawał ton festiwalowi – powiedział gość Polskiego Radia 24.

Więcej w całej audycji. W programie także Paulina Kozion mówiła o premierze "Snu zimowego" William Szekspira, w reżyserii Marcina Hycnara, w Teatrze Narodowym w Warszawie.

Gospodarzem audycji była Maja Kluczyńska.

Polskie Radio 24/kk/IAR

Weekend kulturalny w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

_____________________

Data emisji: 19.05.2017

Godzina emisji: 15:34


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Cannes: krótkometrażowy "Koniec widzenia" z szansą na Złotą Palmę

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2017 14:44
Pokaz zrekonstruowanego cyfrowo "Człowieka z żelaza" Andrzeja Wajdy, krótkometrażowe filmy "Najpiękniejsze fajerwerki ever" i "Koniec widzenia" to niektóre z polskich propozycji na 70. Festiwalu Filmowym w Cannes. O polskim udziale w tegorocznym Cannes mówili w Polskim Radiu 24 reżyser filmu "Koniec widzenia" Grzegorz Mołda i opiekun artystyczny tego filmu Grzegorz Łoszewski.
rozwiń zwiń