Mariusz Staniszewski: radio nie może być postrzegane jako medium nadające wyłącznie w eterze

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2017 19:38
Polskie Radio może szerzej korzystać z technologii Big Data - uważa członek Zarządu rozgłośni Mariusz Staniszewski. Jednak jak zaznaczył, ten proces musi się odbywać z zachowaniem obostrzeń dotyczących prywatności i bezpieczeństwa odbiorców. Zagadnienie Big Data, czyli legalnych danych na temat użytkowników Internetu czy konsumentów, było tematem Europejskiego Forum Radiowego, które zakończyło się we Wrocławiu. O przebiegu forum opowiadał w PR24 Karol Darmoros (IAR).
Audio
  • 06.10.2017 Europejskie Forum Radiowe. Relacja Karola Darmorosa (IAR) cz.2
  • 06.10.2017 Europejskie Forum Radiowe. Relacja Karola Darmorosa (IAR)
  • 6.10. 17 Europejskie Forum Radiowe we Wrocławiu. Relacja Wojciecha Cegielskiego
Mariusz Staniszewski, członek Zarządu Polskiego Radia
Mariusz Staniszewski, członek Zarządu Polskiego RadiaFoto: PR

Wydarzenie organizowane przez Polskie Radio zgromadziło ekspertów i przedstawicieli publicznych nadawców z całego kontynentu. Mariusz Staniszewski ocenił, że wykorzystanie i przetwarzanie masowych danych może nieść korzyści dla Polskiego Radia, ale i dla słuchaczy. - Jesteśmy dziś na takim etapie, że musimy głębiej wejść w ten proces Big Data, czyli zbierania i analizowania informacji o naszych słuchaczach, nie po to, żeby wciskać im produkty, nie po to, żeby ich oszukiwać i nimi manipulować, ale po to, by dostarczać im wiarygodną i dobrą informację - wyjaśnił.

Zachodnie media wykorzystują Big Data w celu lepszego dostosowania oferty programowej do potrzeb swoich odbiorców. W przypadku brytyjskiego radia publicznego BBC zbieranie danych odbywa się dzięki rejestracji użytkowników chcących korzystać z określonych treści. Członek Zarządu Polskiego Radia

Mariusz Staniszewski zaznaczył, że taka metoda, jeśli zostałaby wprowadzona, musi zapewnić ochronę danych słuchaczy.  - To jest pomysł do rozważenia, żeby wprowadzić taką rejestrację na stronie i dzięki temu moglibyśmy naszym słuchaczom i odbiorcom Internetu dostarczać takich informacji, jakich oni potrzebują. Myślę, że to jest przed nami. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że musi być to obwarowane bardzo wieloma zastrzeżeniami i obostrzeniami, żeby komuś kiedyś nie przyszło do głowy, by te dane wykorzystywać w niecnych celach - podkreślił członek Zarządu Polskiego Radia.

Europejskie Forum Radiowe było również okazją do dyskusji na temat wykorzystania mediów społecznościowych przez publicznych nadawców. Mariusz Staniszewski ocenił, że posiłkując się tymi środkami przekazu, radio nie może zapomnieć o swojej istocie. Według danych radia BBC, 99 procent jego słuchaczy to osoby korzystające z tradycyjnego sposobu odbierania radia, jako przekazu idącego w eter.
- Media społecznościowe należy traktować raczej jako wspomaganie głównego nurtu nadawania, czyli nadawania tradycyjnego, a nie jako alternatywę. To nie jest alternatywa. Ludzie są przyzwyczajeni do tego, by radio słuchać w radiu, a nie gdzie indziej i żeby radio nie było telewizją - powiedział członek Zarządu Polskiego Radia. Jak dodał, wszystkie pomysły, by zastępować tradycyjne radio innymi formami, wydają się na dziś bezpodstawne. - Raczej możemy wspomagać to i myślę, że taki jest cel mediów społecznościowych - tłumaczył Mariusz Staniszewski. 

Europejskie Forum Radiowe organizowane przez Polskie Radio odbyło się już po raz drugi. Rok temu w Krakowie eksperci i przedstawiciele publicznych nadawców z całego kontynentu dyskutowali o cyfryzacji radia. 


IAR/PR24

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Inwazja świata cyfrowego. "Technologia już nami rządzi"

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2017 23:59
Gry komputerowe, portale społecznościowe i telefony komórkowe stanowią coraz większa część naszego życia. O wpływie nowych technologii na postrzeganie rzeczywistości, ciągłym korzystaniu z urządzeń mobilnych i FOMO (fear of missing out, czyli strachem przed tym, że ominie nas coś ważnego) rozmawiali w programie O Sobie Samych Piotr Gnyp (Platige Image) i Filip Cyprowski (Sotrender).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wiceprezes Polskiego Radia: Inwestujemy w digitalizację, cyfryzację i aplikacje mobilne

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2017 17:40
- Jeśli ostatnie 90 lat polskiej historii było burzliwe, to wszystkie dźwięki z tego okresu są zapisane w archiwum Polskiego Radia. Archiwa są dostępne w świecie i będą dostępne jeszcze bardziej. Proces digitalizacji archiwów postępuje. To wielkie przedsięwzięcie. Jeśli usłyszymy sposób mówienia postaci historycznej, to zmienia to nam sposób w jaki na nią patrzymy – mówił w Polskim Radiu 24 Mariusz Staniszewski, wiceprezes Polskiego Radia. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mariusz Staniszewski: Media publiczne mają dostarczyć treści ważne dla obywateli

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2017 19:30
– Każda próba zachęcenia, czy zmuszenia obywateli do dokonania opłaty, której nie dokonywali, wywołuje emocje – mówił w Polskim Radiu 24 wiceprezes Polskiego Radia Mariusz Staniszewski. W Sejmie trwa pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o opłatach abonamentowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Czy to się poniesie w internecie?"

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2017 16:05
Takie pytanie zadają sobie zarówno firmy, ruszające z kampaniami w internecie, redakcje które publikują swoje artykuły i miliony przeciętnych użytkowników, wrzucających „na Facebooka” czy „na Instagrama” swoje posty i zdjęcia. O tym, jak wygląda algorytm na popularność w internecie opowiedział Tomasz Trzciński z Politechniki Warszawskiej.
rozwiń zwiń