Teatr Polskiego Radia

Teatr Polskiego Radia żegna Jana Matyjaszkiewicza

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2015 17:00
Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci wybitnego aktora teatralnego, filmowego, telewizyjnego oraz radiowego, wieloletniego współpracownika Teatru Polskiego Radia. W ubiegłym roku Jan Matyjaszkiewicz został laureatem Splendora Splendorów, nagrody będącej ukoronowaniem pracy na scenie radiowej.

Jan Matyjaszkiewicz był związany ze scenami warszawskimi: Teatrem Młodej Warszawy (1956-1957), Teatrem Klasycznym (1957-1959), Studenckim Teatrem Satyryków (1969-1971), Teatrem Rozmaitości (1971-1977), Teatrem na Woli (1977-1981) i Teatrem Polskim (1981-1991).

W Teatrze Ateneum spędził jednak najwięcej sezonów (1959-1969) i ponownie od 1991 roku. Laureat wielu prestiżowych nagród, m.in. Splendora Splendorów (2014), Złotego Mikrofonu (2004) za mistrzowskie kreowanie postaci w „radiowym teatrze wyobraźni” oraz Feliksa Warszawskiego (2003) w kategorii najlepsza rola męska. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Interesuje się psychologią i numerologią.

W latach 80. definitywnie zrezygnował z grania w filmie. Całkowicie poświęcił się pracy w teatrze i radiu, zdecydowanie mniej w telewizji. Zagrał ponad 120 ról, a w teatrze telewizji i radia łącznie ponad 1000!

W bogatym katalogu ról te zagrane w warszawskim teatrze Ateneum i Teatrze Polskim stanowią zdecydowaną większość: Michał w „Dużym jasnym” w reż. J. Markuszewskiego, Profesor w „Inkarno” w reż. W. Laskowskiej, Pan Punio w „Idącym o poranku” w reż. K. Dejmka, Hrabia Wacław w „Mężu i żonie” w reż. J. Warmińskiego, Polpoch w „Męczeństwie i śmierci Jeana Paula Marata…” w reż. K. Swinarskiego, Alcest w „Mizantropie” w reż. A. Żarneckiego, Czyczykow w „Martwych duszach” w reż. A. Strzeleckiego, Rejent Milczek w „Zemście” i Stomil w „Tangu” w reż. K. Dejmka, Herzl w „Mein Kampf” w reż. R. Glińskiego, Porogin w „Odchodził mężczyzna od kobiety” w reż. T. Zygadło, Szambelan w „Iwonie, księżniczce Burgunda” w reż. W. Śmigasiewicza i M. Wojtyszki, Pan Dulski w „Moralności pani Dulskiej” w reż. T. Zygadły.

W latach 50. rozpoczął, początkowo pod opieką Reny Tomaszowskiej, swoją przygodę z radiowym mikrofonem. Stworzył setki głównych i epizodycznych ról w repertuarze klasycznym i współczesnym. Był m.in. Olesiem w słuchowisku J. Krasińskiego „Czapa, czyli śmierć na raty”, Profesorem w „Operetce” W. Gombrowicza, tytułowym „Dzielnym wojakiem Szwejkiem” J. Haška, Malvolio w „Wieczorze Trzech Króli” i Poloniuszem w „Hamlecie” Shakespeare’a, Żuryłłem w „Ciężkich czasach” M. Bałuckiego. Nieprzerwanie, od lat 60., kreował postać Henia Wilczewskiego, sąsiada głównych bohaterów powieści radiowej „W Jezioranach”.

W jednym z wywiadów powiedział o sobie „Dokonałem, jak sądzę, właściwego wyboru. Kilkadziesiąt lat życia minęło jak jedna sekunda, ale czuję się spełniony. Gram od lat w teatrze, ale ciągle gdy jestem na scenie towarzyszą mi te same emocje, które czułem będąc debiutantem. Dla mnie ważne jest to, że nie żałuję niczego, co udało mi się zrobić”.

Zobacz więcej na temat: Polecamy Teatr Polskiego Radia