Czy na Weście płynęła woda?

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2015 23:55
Sonda Dawn zbliża się do Ceres, ale naukowcy misji wciąż badają dane, które urządzenie zebrało podczas przelotu obok Westy.
Cechy powierzchni Westy
Cechy powierzchni Westy Foto: NASA/Dawn.

Miało to miejsce 2011 i 2012 roku. Westa to drugi co do wielkości obiekt pasa planetoid.

Do tej pory naukowcy sądzili, że Westa jest wysuszona na kość. - Nikt nie spodziewał się, że znajdziemy tam ślady wody - mówi Jennifer Scully z University of California, Los Angeles. - Powierzchnia Westy jest bardzo zimna, nie ma tam atmosfery, więc jakakolwiek woda powinna szybko ewaporować - dodaje.

Okazuje się jednak, że może być inaczej. Dane sondy Dawn dotyczyły m.in. cech powierzchni planetoidy. Znajdują się tam zakola i charakterystyczne ułożone w kształt wachlarza sedymenty. Może to być dowód, że kiedyś na Weście była woda, ale możliwe jest także, że wytworzone zostały przez suche materiały, zastrzegają badacze.

Pytanie o istnienie wody na Weście jest ważne, bo naukowcy z NASA uważają, że zarówna Westa, jak i Ceres to protoplanety, a zatem zalążki tego, co kiedyś mogło stać się planetami takimi jak Ziemia, ale zostało zatrzymane w rozwoju. Badanie takich ciał pomaga nam zrozumieć proces formowania planet.

Na Ceres, do której Dawn dotrze za niecałe dwa miesiące, znajduje się lód. Być może także woda. Badacze chcą sprawdzić, jak losy tego typu planetek kształtują się kształtują się w zależności od ich składu i tego, co mają na swojej powierzchni.

(ew/PopSci)

Zobacz więcej na temat: NAUKA astronomia NASA

Nowe odkrycia bliźniaczek Ziemi. NASA zaprasza na wakacje na egzoplanetach

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2015 15:00
"U sąsiada trawa jest zawsze bardziej czerwona", "Doświadcz grawitacji super-Ziemi" - zachęca NASA. To coraz mniej science-fiction, bo naukowcy odkryli właśnie nowe planety podobne do Ziemi.

Sonda Dawn pokazuje Ceres z naprawdę bliska

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2015 23:00
Mimo że Układ Słoneczny znamy dość dobrze, wciąż nie mieliśmy okazji przyjrzeć się wielu obiektom, które w nim się znajdują. Dziki sondzie Ceres właśnie nadrobiono zaległości w przypadku planety karłowatej Ceres.

Zobacz galaktykę w niesamowitej rozdzielczości (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2015 23:44
NASA opublikowała niezwykle szczegółowe zdjęcia naszej kosmicznej sąsiadki, Galaktyki Andromedy. Zawdzięczamy je oczywiście Teleskopowi Hubble'a.