Komórki serca potrafią się zregenerować po zawale

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2015 15:15
Naukowcom udało się skłonić komórki serc myszy do niemal całkowitej regeneracji. Dotyczyło to także serc dojrzałych osobników.
Komórki serca potrafią się zregenerować po zawale

O osiągnięciu informuje czasopismo „Nature Cell Biology”.

W przeciwieństwie do innych komórek ciała, np. krwi, włosów czy skóry, komórki serca – kardiomiocyty – tracą zdolność do regeneracji na bardzo wczesnym etapie życia organizmu. To właśnie dlatego niewydolność mięśnia sercowego jest jedną z najczęstszych przyczyn śmierci na świecie.

Naukowcy z Instytutu Nauki Weizmanna (Izrael) zaproponowali rozwiązanie, które może pomóc. Dzięki serii eksperymentów na gryzoniach badacze ustalili, że proces regeneracji komórek serca zależy od współpracy dwóch białek – Neureguliny 1 (NGR1) i receptora ERBB2.

ERBB2 przekazuje komórce wiadomości ze świata zewnętrznego. Jest dobrze zbadany, bo bierze udział w procesie rozwoju komórek rakowych. Jak się okazuje, ma także wpływ na serce.

- Zbyt mała lub zbyt duża ilość ERBB2 wywiera destrukcyjny wpływ na funkcjonowanie serca – podkreśla koordynator przedsięwzięcia prof. Eldad Tzahor. Jednak krótkotrwała aktywacja receptora ERBB2 pozwala na regenerację zniszczonych komórek sercowych. Właśnie w taki sposób naukowcy w ciągu kilku tygodni zdołali odbudowali mięśnie sercowe u myszy po zawale.

Naukowcy planują kontynuować badania nad wykorzystaniem receptora ERBB2 w regeneracji komórek sercowych, bo mają nadzieję, że w przyszłości podobną terapię będzie można zastosować u ludzi.

(ew/PAP/EurekAlert)

Zobacz więcej na temat: biologia medycyna NAUKA

Kolce w głowie człowieka. Odkrywamy tajemnice mózgu

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2014 13:00
Czy mózg może powstać ze skóry? I czy ma to znaczenie w medycynie? O ciekawych i fascynujących badaniach prowadzonych przez polskich naukowców, a związanych z poznawaniem tajemnic mózgu w "Wieczorze odkrywców".

Ptasie pióra szansą na nowoczesne produkty medyczne

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2015 04:32
Opatrunki szybko hamujące krwawienie, nowe protezy dla osób z chorobami nowotworowymi - to tylko niektóre z projektów, które mogą sprawić, że polskie biopolimery podbiją świat.

Średniowieczna mikstura lepsza niż antybiotyk

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2015 23:45
Jak się okazuje, dawne formuły nie muszą być zawodne. Udowodnili to naukowcy z Nottingham.