Edycja DNA leczy z chorób. Na razie myszy

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2015 23:01
Naukowcy potrafią „edytować” mitochondrialne DNA tak, aby wycinać jego części prowadzące do nieuleczalnych chorób. Metoda na razie działa u gryzoni.
Edycja DNA leczy z chorób. Na razie myszy
Foto: sxc

Badacze z Salk Institute stworzyli specjalne molekularne nożyczki, aby wycinać szkodliwe mutacje DNA u embrionów. Chcieliby w ten sposób zapobiegać chorobom.

Mitochondrialne DNA jest dziedziczone jedynie w linii żeńskiej. Dzieci posiadają mtDNA tylko od matek i tylko córki przekazują je dalej. Geny te nie wpływają na wygląd i inne cechy zewnętrzne, mają jednak znaczenie np. dla siły mięśni czy ślepoty.

Badacze wypróbowali nożyczki u myszy. Byli w stanie wyciąć z embrionów „groźne” fragmenty genów. Młode, które się urodziły, były zdrowe.

Metoda już jest kontrowersyjna.- Może pomóc tysiącom kobiet, które boją się, że przekażą swoim dzieciom schorzenia o genezie mitochondrialnej - mówi dr Marita Pohlschmidt.

Jest to jednak manipulacja genetyczna na żywym zarodku i na pewno spowoduje dyskusje etyków. Są też problemy medyczne. - Największym pytaniem jest to, jak enzymy wycinające DNA wpływają na ważne geny zarodka - komentuje prof. Frances Flinter.

(ew/bbc)

Zobacz więcej na temat: genetyka medycyna NAUKA

Dzieci trojga rodziców zgodne z brytyjskim prawem

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2015 23:00
Wielka Brytania jako pierwsze państwo na świecie zalegalizowała poczęcie dziecka z genami trzech osób.

Znamy kolejny gen autyzmu

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2015 09:00
Naukowcy odkryli nowy gen, który prawdopodobnie odpowiada za najcięższe postacie autyzmu u dziewczynek. Amerykańscy badacze piszą o tym w najnowszym wydaniu prestiżowego tygodnika „Nature”.

Muzycy i ptaki używają tych samych genów

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2015 23:00
Podczas wykonania utworów muzycznych aktywne są te same geny, które umożliwiają trele ptakom śpiewającym. Muzyka może wpływać także na geny związane z neurodegeneracją.