Nauka

Koleżeński przedszkolak zrobi karierę

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2015 19:00
Wysokie kompetencje społeczne przedszkolaków zwiększają ich szansę na ukończenie dobrej szkoły i zdobycie lepszej pracy w przyszłości.
Koleżeński przedszkolak zrobi karierę
Foto: Glow Images/East News

Jak donosi „American Journal of Public Health”, wczesne zdolności w zakresie funkcjonowania społecznego pozwalają przewidzieć jakość dorosłego życia.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Pensylwania (USA) przekonują, że przedszkolaki, które lepiej porozumiewają się ze swoimi kolegami z grupy, częściej kończą studia. Rzadziej także angażują się w działalność przestępczą niż ich rówieśnicy o gorszych wynikach na skali umiejętności społecznych.

W badaniu uczestniczyło niemal 800 osób. Procedura trwała dwie dekady. Analizę rozpoczęto w przedszkolu: zebrano od wychowawców informacje na temat ich funkcjonowania społecznego i zdolności interpersonalnych przedszkolaków. Po upływie 20 lat oceniono, jak dobrze poradzili sobie oni w życiu na gruncie pięciu obszarów: wykształcenia, pracy zarobkowej, zapotrzebowania na pomoc społeczną, skłonności do stosowania używek i popełniania czynów karalnych oraz ogólnej kondycji psychicznej.

Wyniki były zaskakująco jednoznaczne: okazało się, że im wyższe kompetencje społeczne w przedszkolu, tym większe sukcesy w późniejszym życiu. Każdy dodatkowy punkt na skali zdolności interpersonalnych dwukrotnie zwiększał szansę badanych na ukończenie studiów, a o 46 proc. podnosił u nich prawdopodobieństwo znalezienia dobrze płatnej pracy. Z kolei każdy punkt mniej powodował, że ryzyko zaangażowania się w działalność przestępczą rosło u badanych o 67 proc.

Najprawdopodobniej umiejętność dogadania się z kolegami w przedszkolu zwiastuje zdolności kierowania własnym życiem i nawigowania w otaczającym ich środowisku. Wyrównywanie szans u dzieci powinno zatem rozpoczynac się na tym wczensym etpaie - sugerują badacze.

(ew/PAP/Washington Post)

Zobacz więcej na temat: NAUKA psychologia dzieci
Czytaj także

Jak wspierać dziecięcą kreatywność?

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2013 09:23
– Wiele badań udowadnia, że szkoła przez złe postępowanie nauczycieli hamuje naturalne przejawy twórczości dzieci – alarmuje Krzysztof Szmidt, pedagog twórczości z Uniwersytetu Łódzkiego i radzi, co zrobić, żeby to się zmieniło.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Komputery w szkołach? "Dla dzieci są szkodliwe"

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2013 01:20
Czy używanie komputera prowadzi do głębszego zrozumienia świata? Czy raczej cyfrowa rzeczywistość uwstecznia nas i doprowadza do "cyfrowej demencji"? Odpowiedzi na to pytanie w "Klubie Trójki" szukał prof. Manfred Spitzer.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy niechęć do nauki jest dziedziczna?

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2015 10:55
Naukowcy starają się udowodnić, że to, czy dziecko chce się uczyć, czy nie - zależy od genów.
rozwiń zwiń