"Czegoś takiego jeszcze nie widziano". Tajemnicze struktury wokół gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2015 00:02
Astronomowie odkryli dziwne struktury w dysku pyłowym otaczającym nieodległą gwiazdę AU Microscopii. Nigdy wcześniej czegoś takiego nie widziano.
Dysk wokół gwiazdy AU Microscopii
Dysk wokół gwiazdy AU MicroscopiiFoto: ESO/NASA/ESA.
Odkrycia dokonano dzięki obserwacjom dokonanym za pomocą naziemnego teleskopu VLT oraz Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Wyniki opublikowano w czasopiśmie „Nature”, poinformowało o nich także Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO).

AU Microscopii, w skrócie oznaczana AU Mic, to gwiazda odległa od nas o 32 lata świetlne. Jest znacznie młodsza niż Słońce i otacza ją duży dysk pyłowy.

W tego typu dyskach mogą powstawać planety, dlatego trafiła pod lupę badaczy. W roku 2014 do badań użyto teleskopu VLT w Obserwatorium Paranal w Chile, który należy do najnowocześniejszych instrumentów naziemnej astronomii na świecie.

Na zdjęciach naukowcy wypatrzyli coś, czego do tej pory nie obserwowali i na razie nie potrafią wytłumaczyć. Widać tam pięć struktur podobnych do łuków albo do fal, rozmieszczonych w różnych odległościach od gwiazdy. Naukowcy obrazowo porównali je do kręgów na wodzie.

Badacze postanowili sprawdzić wcześniejsze obserwacje tego obiektu wykonane w 2010 i 2011 roku za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a. Ponowne przeprocesowanie zdjęć sprzed kilku lat pokazało, że struktury występowały już wtedy.

Zmieniają się one w czasie – poruszają się i to bardzo szybko, bo z prędkością około 40 000 kilometrów na godzinę. Struktury położone dalej od gwiazdy poruszają się szybciej niż te umiejscowione bliżej.

- Wszystko jest dość zaskakujące - mówi Carol Grady z Eureka Scientific. - A ponieważ nie zaobserwowaliśmy niczego takiego wcześniej, możemy tylko stawiać hipotezy, czym są te struktury i jak powstały.

Tak duże prędkości wykluczają możliwość, że są to typowe zaburzenia w dysku spowodowane przez jakieś obiekty, np. planety. Hipotez jest kilka. Według jednej z nich dziwne struktury mogą mieć związek z rozbłyskami AU Microscopii. Gwiazda co jakiś czas uwalnia duże ilości energii, być może jeden z rozbłysków odarł gwałtownie materię jednej z planet (o ile jakaś tam jest). Inne pomysły głoszą, że doszło tam do kolizji dwóch asteroid lub że dziwne struktury są wynikiem nistabilności grawitacyjnej gwiazdy.

(ew/PAP/ESO)

Kepler-452b. Czy na "drugiej Ziemi" jest życie?

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2015 17:00
"Ziemia jest już trochę mniej samotna. Ma nowego kumpla na osiedlu - starszą i większą kuzynkę" - powiedział Jon Jenkins, analityk NASA, szef zespołu, który odkrył nową planetę w gwiazdozbiorze Łabędzia.

Gdyby Ziemia się zatrzymała, a doba trwała miesiąc

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2015 02:24
Inspiracją do tego typu rozważań jest bestseller z gatunku non-fiction Randalla Munroe "What if? A co gdyby?".

NASA pokazała zdjęcia cyklonu na Jowiszu. "Jest większy niż ziemia"

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2015 11:45
Jest gigantyczny i szaleje na planecie Jowisz od kilkuset lat. Szczegółowe zdjęcia ogromnego cyklonu, znanego jako Wielka Czerwona Plama, opublikowała NASA.