Leci kometa. Możesz ją zobaczyć przez lornetkę

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2016 21:00
Ma rzadko spotykane dwa ogony i przelatuje niedaleko Ziemi. Kometę Catalina można obserwować przez lornetkę, albo lepiej - przez teleskop.
Kometa Catalina
Kometa CatalinaFoto: NASA.

Nocą trzeba spojrzeć w kierunku Wielkiej Niedźwiedzicy. Kometa powinna być widoczna jako niewielka, okrągła, blada plamka.

Jeden z jej ogonów jest gazowy, drugi składa się z drobinek pyłu. Kometa powoli oddala się od Słońca ale zbliża do Ziemi, w najmniejszej odległości od naszej planety - stu ośmiu milionów kilometrów znajdzie się w niedzielę.

Astronomowie mówią, że okazja do obserwacji jest tylko jedna: Catalina prawdopodobnie zostanie wyrzucona poza układ słoneczny, poleci w przestrzeń międzygwiezdną i nigdy do nas nie wróci.

(IAR)

Zobacz więcej na temat: NAUKA astronomia kometa

Naukowy hit roku. Misja Rosetta na ustach wszystkich

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 12:55
Do największych wydarzeń świata nauki w 2014 roku należało lądowanie modułu Philae na pędzącej komecie. W obserwowanej przez miłośników kosmosu z całego świata misji Rosetta swój znaczący udział mieli polscy naukowcy.

Polscy miłośnicy astronomii odkryli nową kometę w Układzie Słonecznym

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2015 11:04
Jest to czwarta kometa w powojennej historii odkryta przez Polaków w wyniku obserwacji teleskopami naziemnymi.

Odkrycie sondy Rosetta: tlen na komecie 67P

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2015 01:00
Kosmiczna sonda Rosetta odkryła cząsteczkowy tlen na komecie 67P. To kompletnie zaskoczyło astronomów.