Nowa planeta - Kepler 10b

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2011 17:30
Jesteśmy świadkami jednego z najciekawszych odkryć w historii, naukowcy z NASA znaleźli planetę podobną do Ziemi.

Astronomowie odkryli najmniejszą znaną planetę pozasłoneczną. Jest ona wielkości Ziemi i składa się - podobnie jak nasza planeta - ze skał.

Planeta Kepler 10b – bo tak ją nazwano - ma średnicę o 40procent większą od Ziemi, jej masa jest prawie pięć razy większa od masy naszej planety. Jest od nas oddalona o 560 lat świetlnych.

- Jej macierzysta gwiazda jest podobna do naszego Słońca, tylko starsza. Ma prawie 12 miliardów lat, nasze Słońce jest prawie trzy razy młodsze - mówiła doktor Natalie Batalha z NASA.

Planetę odkrył amerykański teleskop Kepler, który został wysłany w Kosmos specjalnie po to, by szukać planet pozasłonecznych. Astronomowie NASA mówią, że zdjęcia z teleskopu są wyjątkowo dokładne, a odkrycie nowej planety jest jednym z najciekawszych dokonań naukowych w historii ludzkości.

Kepler 10b okrąża swą macierzystą gwiazdę w małej odległości i jest na niej za gorąco, by spodziewać się tam śladów życia. Ale odkrycie dowodzi, że w naszej galaktyce istnieją planety podobne do Ziemi.

Teleskop Kepler będzie ich szukał jeszcze przez ponad trzy lata. O odkryciu poinformowano na 217. spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Seattle.

(ki/iar)

Kosmiczny Teleskop Keplera odkrył pięć nowych egzoplanet

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2010 16:14
Zadaniem urządzenia jest poszukiwanie planet wielkości Ziemi, możliwych do zamieszkania.

Rekrutacja na praktyki w agencji kosmicznej

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2011 09:23
Polscy studenci i doktoranci mogą zgłaszać się na praktyki w NASA. Wybrańcy będą gościć w Instytucie Księżycowym i Planetarnym Houston w Teksasie.

NASA na czacie o planetach

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2011 06:00
Wczoraj wieczorem astronomowie zawodowi i amatorzy - także z Polski - mogli pytać ekspertów NASA o planety pozasłoneczne.