Ta gwiazda jest jak Słońce, ale otoczone cukrem

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2012 21:40
Europejsko-amerykański zespół astronomów znalazł dowody na to, że otoczenie jednej z gwiazd jest pełne molekuł cukru.
Ta gwiazda jest jak Słońce, ale jest otoczona cukrem
Gwiazda jest stosunkowo młoda i znajduje się 400 lat świetlnych od nas. Analiza chemiczna jej otoczenia wskazała na obecność prostego cukru, aldehydu glikolowego. To jednocześnie najprostszy ze składników życia. Jego struktura powtarza się w bardziej skomplikowanych cząsteczkach innych cukrów – np. rybozy (wchodzącej w skład RNA i DNA) oraz glukozy. Po raz pierwszy znaleziono tego typu związek w otoczeniu gwiazdy. Z faktu, że jest ona dość młoda wynika też, że podstawowe składniki życia istniały wokół gwiazd już na tak wczesnym etapie ich kształtowania się.
Kierujący badaniami Jes Jørgensen z Instytutu Nielsa Bohra w Danii zdecydował się na użycie teleskopu ALMA znajdującego się na Pustyni Atacama. To bardzo czułe narzędzie, zdolne do wychwycenia subtelnych, bardzo krótkich fal radiowych. To właśnie ALMA "usłyszała" cukier.
Aldehydy glikolowe były znajdowane w kosmosie już wcześniej. Na ogół znajdowano je w przestrzeni międzygwiezdnej. Było zatem jasne, że podstawowe składniki życia znajdują się w kosmosie. Teraz po raz pierwszy dostrzeżono je w okolicy gwiazdy. Szacunki wskazują, że cukier otacza swoje słońce w odległości odpowiadającej naszemu Uranowi, to zatem mocny dowód na to, że pre-biologiczne skłądniki pojawiały się już na etapie kształtowania się planet.
Badania ukażą się w najbliższym numerze Astrophysical Journal Letters. I

Gwiazda jest stosunkowo młoda i znajduje się 400 lat świetlnych od nas. Analiza chemiczna jej otoczenia wskazała na obecność prostego cukru, aldehydu glikolowego. To najprostszy ze składników życia. Jego struktura powtarza się w bardziej skomplikowanych cząsteczkach innych cukrów – np. rybozy (wchodzącej w skład RNA i DNA) oraz glukozy.

Kierujący badaniami Jes Jørgensen z Instytutu Nielsa Bohra w Danii zdecydował się na użycie międzynarodowego teleskopu ALMA znajdującego się na płaskowyżu Chajnantor w Chilijskich Andach. To bardzo czułe narzędzie, zdolne do wychwycenia subtelnych, bardzo krótkich fal radiowych. To właśnie ALMA "usłyszała" cukier.

Aldehydy glikolowe były znajdowane w kosmosie już wcześniej. Na ogół znajdowano je w przestrzeni międzygwiezdnej. Było zatem jasne, że podstawowe składniki życia znajdują się w kosmosie. Teraz po raz pierwszy dostrzeżono je w okolicy gwiazdy. Z faktu, że jest ona dość młoda wynika też, że podstawowe składniki życia istniały wokół gwiazd już na tak wczesnym etapie ich kształtowania się.

Szacunki wskazują, że cukier otacza swoje słońce w odległości odpowiadającej naszemu Uranowi, to zatem mocny dowód na to, że pre-biologiczne składniki pojawiały się już na etapie kształtowania się planet.

Badania ukażą się w najbliższym numerze "Astrophysical Journal Letters".

(ew/io9)

Materiał prebiotyczny w kosmosie?

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2009 13:06
Czy w przestrzeni międzygwiezdnej unoszą się aminokwasy?

Naukowcy znaleźli planetę z warunkami do życia

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2011 13:40
Mowa o egzoplanecie Gliese 581d, która krąży wokół czerwonego karła. Znajduje się “zaledwie” 20 lat świetlnych od nas.

Brytyjczycy zbadają marsjański meteoryt

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2012 11:00
Kilogramowy fragment meteorytu, który ubiegłego lata spadł w marokańskim Tissint trafił teraz do londyńskiego Muzeum Historii Naturalnej, gdzie będzie poddany dalszym badaniom.

Wielki Teleskop odkrył życie na Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2012 09:00
To ważne, bo pokazuje, że jesteśmy w stanie ustalić naukowo, czy na jakimś globie istnieje życie.

Ranking: najlepsza do zamieszkania jest planeta Gliese 581g

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2012 08:22
Mamy nowy cel ludzkiej kolonizacji. To nie Mars, ale Gliese 581g. Egzoplaneta została właśnie uznana za najbardziej nadającą się do zamieszkania spośród wszystkich, jakie znamy.

Gwiazda pożera planetę ku uciesze zespołu prof. Wolszczana

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2012 12:55
To pierwszy bezpośredni dowód na to, że gwiazdy czasami pochłaniają swoje planety. Ten los może czekać również wewnętrzne planety Układu Słonecznego, w tym Ziemię.

Teleskop Keplera odnalazł rodzinną planetę Skywalkera!

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2012 00:01
Pamiętacię Tatooine z dwoma słońcami na niebie? Układ, w którym planety krążą wokół gwiazdy podwójnej, naprawdę istnieje.