Najstarsze żółwie na świecie żyły pod Zawierciem

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2012 15:25
Polscy naukowcy odkryli skamieniałości najstarszych żółwi na świecie. Mają 215 milionów lat, a jedna ze skamielin należy do nieznanego wcześniej gatunku.
Najstarsze żółwie na świecie żyły pod Zawierciem
Szczątki odkryli naukowcy z Instytutu Paleobiologii PAN oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Znaleziono je w Porębie koło Zawiercia na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. - Mamy w Polsce jedyne na świecie kości kończyn oraz pancerze najstarszego żółwia. Liczymy, że uda nam się także odnaleźć czaszkę - mówi dr Tomasz Sulej z Instytutu Paleobiologii PAN.

Nowy, jeszcze nieopisany gatunek żółwia żył w późnym triasie, ok. 215 milionów lat temu. O jego wieku świadczy analiza pyłków. Dotąd z tego okresu znano tylko Proterochersis robusta wykopanego w Niemczech. Inne, nieco młodsze gatunki znaleziono jedynie w Tajlandii, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Argentynie, Niemczech i Grenlandii. Ale przy polskich żółwiach tamte wypadają blafo. - Na przykłąd USA szczyci się stanowiskiem z trzema kosteczkami - mówi dr Sulej.

Pancerze polskich żółwi mają do 50 cm długości i budową bardzo przypominają dzisiejsze typowe żółwie lądowe. Jeden z żółwi odnalezionych w Polsce bardzo przypomina niemieckiego, a drugi, mniejszy, reprezentuje nowy gatunek. - Stanowisko w Porębie na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej to ewenement na skalę światową - zaznacza dr Sulej. Jest lokalizacją najbogatszą w skamieniałości żółwi triasowych.

Dr Sulej odkrył żółwie niemal przypadkiem. Dowiedział się o szarych iłach wykopanych kiedyś pod powstające w pobliżu wysypisko śmieci.- We wrześniu 2008 roku przejeżdżałem przez Porębę pod Zawierciem. Nie mogłem oprzeć się wewnętrznemu pragnieniu, by podjechać na pobliskie wysypisko śmieci - opowiada. - Tak, wiem, to może brzmieć dziwnie. Wysypisko było ogrodzone i pilnowane, w dodatku już zrekultywowane, czyli całe porośnięte trawą, a dookoła pola, chaszcze i las. Wybrałem się na rekonesans. Szybko trafiłem na sporą przestrzeń pokrytą szarym błotem. Wyglądało znajomo. Od razu znalazłem w nim szczątki zwęglonego drewna wyglądające podobnie jak w cegielni Lipie Śląskie w Lisowicach, gdzie znaleźliśmy pierwszego polskiego dinozaura - relacjonuje naukowiec.

Zaledwie po 20 minutach "dłubania w błocie" znalazł duży ząb dinozaura. I kawał pancerza żółwia! - Wtedy jeszcze nie byłem pewien, do jakiego stworzenia należał kawałek o wymiarach 2 x 2 cm, ale podejrzewałem, że może być to żółw sprzed ponad 200 mln lat, pierwszy w Polsce i być może najstarszy na świecie - wspomina badacz.

Szczątki odkryli i opracowali naukowcy z Instytutu Paleobiologii PAN oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Znaleziono je w Porębie koło Zawiercia na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej.

- Mamy w Polsce jedyne na świecie kości kończyn oraz pancerze najstarszego żółwia. Liczymy, że uda nam się także odnaleźć czaszkę - mówi dr Tomasz Sulej z Instytutu Paleobiologii PAN, główny autor odkrycia.  Nowy, jeszcze nieopisany gatunek żółwia żył w późnym triasie, ok. 215 milionów lat temu. O jego wieku świadczy analiza pyłków.

Dotąd z tego okresu znano tylko Proterochersis robusta wykopanego w Niemczech. Inne, nieco młodsze gatunki znaleziono jedynie w Tajlandii, Chinach, Stanach Zjednoczonych, Argentynie, Niemczech i Grenlandii. Ale przy polskich żółwiach tamte wypadają blado. - Na przykład USA szczyci się stanowiskiem z trzema kosteczkami - mówi dr Sulej.

Dr Sulej odkrył żółwie niemal przypadkiem. Dowiedział się o szarych iłach wykopanych kiedyś pod powstające w pobliżu wysypisko śmieci. W takich warstwach można znaleźć wiele ciakwych rzeczy. - We wrześniu 2008 roku przejeżdżałem przez Porębę pod Zawierciem. Nie mogłem oprzeć się wewnętrznemu pragnieniu, by podjechać na pobliskie wysypisko śmieci - opowiada. - Wybrałem się na rekonesans. Szybko trafiłem na sporą przestrzeń pokrytą szarym błotem. Wyglądało znajomo. Od razu znalazłem w nim szczątki zwęglonego drewna wyglądające podobnie jak w cegielni Lipie Śląskie w Lisowicach, gdzie znaleźliśmy pierwszego polskiego dinozaura - relacjonuje naukowiec.

(ew/PAP)

Prehistoryczna zagłada żółwia giganta

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2010 16:00
Ogromne żółwie zamieszkujące wyspę Vanuatu, zostały 3 tys. lat temu wybite przez ludzi - donosi tygodnik "Proceedings of the National Academy of Sciences".

2010: rewolucja w polskiej prehistorii

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2011 08:00
W 2010 roku odkryliśmy pierwszego polskiego neandertalczyka, a Grzegorz Niedźwiedzki udowodnił, że po terenie dzisiejszej Polski chodziły najstarsze czworonogi i pierwsze dinozaury!

Pradawne gady także chorowały na stawy

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2012 09:50
Nawet potężne, groźne gady morskie sprzed milionów lat padały ofiarą zwykłego zapalenia stawów. Wnioski z badania takiego szkieletu opisano w "Palaeontology".

Wróbel to potomek tyranozaura

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2012 09:00
Młode dinozaury miały czaszki jak ptaki. To kolejny argument za tym, że nie wszystkie dinozaury wyginęły. Część z nich żyje wśród nas pod postacią ptaków.

Żółwie skamieniałe podczas seksu

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2012 21:00
Naukowcy odnaleźli skamielinę żółwi, które znajdowały się w niedwuznacznej sytuacji, kiedy 47 mln lat temu zastała je śmierć. Znalezisko opisano w "Biology Letters".

Ślad dinozaura w centrum lotów kosmicznych

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2012 12:10
Przez dekady specjaliści z należącego do NASA Goddard Space Flight Center spoglądali w niebo. Przegapili w ten sposób skarby na ziemi.