Nauka

Bezzałogowy samolot pomoże wrocławskim naukowcom

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2012 15:00
Maszyna pomoże m.in. w monitoringu stanu rzek.
Jakie ogrodzenia pastwisk są dozwolone?
Jakie ogrodzenia pastwisk są dozwolone? Foto: Glow Images/East News
Bezzałogowy samolot pozwalający na seryjne wykonywanie zdjęć lotniczych będzie wykorzystywany przez pracowników Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. Maszyna pomoże m.in. w monitoringu stanu rzek.
Jak poinformował PAP kierownik Zakładu Kartografii Uniwersytetu Wrocławskiego dr hab. Tomasz Niedzielski, wyposażony w specjalistyczny sprzęt samolot pozwala m.in. na wykonywanie serii zdjęć lotniczych, które po przetworzeniu pozwolą na wygenerowanie tzw. ortofotomapy oraz na wykonanie numerycznego modelu, który przybliży rzeczywiste wysokości na danym obszarze.
 
Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 80 cm; jest on wyposażony m.in. w elektroniczne systemy oparte na nawigacji satelitarnej, które umożliwiają monitoring parametrów lotu i ich ewentualna zmianę w trakcie trwania badań. "Gwarantuje to zachowanie precyzyjnej trajektorii lotu przez całą misję i ma kluczowe znaczenie dla automatycznego pilotażu, także przy wykonywaniu manewrów startu i lądowania" - tłumaczył Niedzielski.
 
Samolot napędzany jest silnikiem elektrycznym, a w powietrzu może się utrzymywać przez ok. 30 minut. "Dzięki jego małej masie i niewielkim rozmiarom możemy często powtarzać obserwacje, organizując loty w tych samych obszarach. Daje nam to możliwość zapisu zmian pewnych cech środowiska zarówno w czasie, jak i w przestrzeni" - dodał kierownik.
 
Sprzęt będzie wykorzystywany m.in. do stałego monitoringu rzek z powietrza, a obserwacje te wesprą przygotowywany przez Niedzielskiego nowy system prognozowania hydrologicznego. Badania z udziałem samolotu będą regularnie powtarzane, a najbliższe zaplanowane zostały na 18 grudnia i odbędą się w Kotlinie Kłodzkiej.

Bezzałogowy samolot pozwalający na seryjne wykonywanie zdjęć lotniczych będzie wykorzystywany przez pracowników Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. 

Jak poinformował PAP kierownik Zakładu Kartografii Uniwersytetu Wrocławskiego dr hab. Tomasz Niedzielski, wyposażony w specjalistyczny sprzęt samolot pozwala m.in. na wykonywanie serii zdjęć lotniczych, które po przetworzeniu pozwolą na wygenerowanie tzw. ortofotomapy oraz na wykonanie numerycznego modelu, który przybliży rzeczywiste wysokości na danym obszarze. 

Rozpiętość skrzydeł samolotu wynosi 80 cm. Jest on wyposażony m.in. w elektroniczne systemy oparte na nawigacji satelitarnej, które umożliwiają monitoring parametrów lotu i ich ewentualna zmianę w trakcie trwania badań. - Gwarantuje to zachowanie precyzyjnej trajektorii lotu przez całą misję i ma kluczowe znaczenie dla automatycznego pilotażu, także przy wykonywaniu manewrów startu i lądowania - tłumaczy Niedzielski. 

Samolot napędzany jest silnikiem elektrycznym, a w powietrzu może się utrzymywać przez ok. 30 minut. - Dzięki jego małej masie i niewielkim rozmiarom możemy często powtarzać obserwacje, organizując loty w tych samych obszarach. Daje nam to możliwość zapisu zmian pewnych cech środowiska zarówno w czasie, jak i w przestrzeni - dodaje kierownik. 

Sprzęt będzie wykorzystywany m.in. do stałego monitoringu rzek z powietrza, a obserwacje te wesprą przygotowywany przez Niedzielskiego nowy system prognozowania hydrologicznego. Badania z udziałem samolotu będą regularnie powtarzane, a najbliższe zaplanowane zostały na 18 grudnia i odbędą się w Kotlinie Kłodzkiej.

(ew/PAP-Nauka w Polsce)

Zobacz więcej na temat: POLSKA
Czytaj także

Londyn i Paryż zbudują razem bezzałogowy myśliwiec

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2012 14:47
Francja i Wielka Brytania zacieśniają współpracę w dziedzinie wojskowej oraz użycia atomu do celów pokojowych. Takie są główne wyniki szczytu w Paryżu.
rozwiń zwiń