Naukowcy mają nową terapię na stwardnienie rozsiane

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2013 22:20
Badacze z Case Western Reserve School of Medicine oraz opracowali nową technikę, która zmienia zwykłe komórki skóry w komórki układu nerwowego, dokładnie takie, które niszczy SM i inne pokrewne schorzenia.
Naukowcy mają nową terapię na stwardnienie rozsiane
Foto: sxc.hu/cc.
Londyn: naukowcy mają nową terapię na stwardnienie rozsiane
Badacze z Case Western Reserve School of Medicine opracowali nową technikę, która zmienia komórki skóry w komórki nerwowe, dokładnie takie, które niszczy ta SM i inne pokrewne schorzenia.
Stwardnienie rozsiane (SM od łacińskiego sclerosis multiplex) to przewlekła, zapalna choroba centralnego układu nerwowego. U chorego na SM dochodzi do wieloogniskowego uszkodzenia tkanki nerwowej, tzw. demielinizacji - rozpadu osłonek mielinowych wokół komórek nerwowych. Pozbawia to izolacji układ nerwowy i powoduje kłopoty z przesyłaniem impulsów nerwowych w ciele chorego. Jak dotąd, niedoborów tych nie dawało się uzupełnić w sposób zadowalający.
Odkrycie londyńskich uczonych pozwala produkować komórki mielinowe na żądanie i w ten sposób likwidować niedobory.

- To komórkowa alchemia - mówi dr Paul Tesar, jeden z autorów odkrycia. - Bierzemy pospolite komórki i całkowicie je odmieniamy, dzięki czemu staja się niezwykle cenne w terapii.
Podczas „przeprogramowania” komórek naukowcy zmuszają fibroblasty do tego, by zmieniły się w komórkowych przodków oligodendrocytów (tzw. OPC).  Wszczepione myszom OPC zaczęły regenerować niedobory mieliny wokół komórek nerwowych. To zaś daje nadzieję ludziom.
Dotąd OPC można było otrzymać tylko z pluripotentnych komórek macierzystych, ale ta technika miała swoje ograniczenia, związane np. z dostępnością takiego materiału. Nowa technika pozwala produkować bardzo dużą ilość stabilnych i pewnych OPC na raz.
Badania, o których mowa, były prowadzone na gryzoniach. Kolejnym krokiem będzie wykazanie, że podobny mechanizm da się zastosować in vitro do komórek ludzkich. Dopiero potem przyjdzie czas na testy kliniczne.
Wyniki badań opublikowano na łamach Nature Biotechnology.

Odkrycie pozwala produkować komórki mielinowe na żądanie i w ten sposób likwidować niedobory. Technika polega na przekształcaniu fibroblastów, a zatem zwykłych komórek występujących masowo w skórze i innych organach - w oligodendrocyty, komórki gleju formujące osłonki mielinowe w centralnym układzie nerwowym.

- To komórkowa alchemia - mówi dr Paul Tesar, jeden z autorów odkrycia. - Bierzemy pospolite komórki i całkowicie je odmieniamy, dzięki czemu stają się niezwykle cenne w terapii.

Wyniki badań opublikowano na łamach Nature Biotechnology.

(ew/sciam/phys.org)