Nauka

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej zbudowali łódź solarną

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2017 21:27
Jednoosobowa konstrukcja zasilana energią słoneczną ma osiągać prędkość ok. 20 węzłów (10 m/s). Jest to możliwe dzięki specjalnym pylonom zamontowanym do dna, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę.
Audio
  • Polscy studenci z AGH zbudowali łódź solarną. Relacja Pawła Pawlicy (IAR)
Wodowanie solarnej łodzi
Wodowanie solarnej łodziFoto: PAP/Jacek Bednarczyk

Studenci we wtorek wodowali swoją łódź na Wiśle w Krakowie. Zbudowali ją na lipcowe, prestiżowe zawody łodzi solarnych Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca.

W swojej kategorii AGH Solar Boat zmierzy się z ośmioma innymi konstrukcjami, m.in. z Indonezji, Chin, Niemiec. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.

Czytaj więcej:
nauka 1200 free
Nauka w portalu PolskieRadio.pl

- Mieliśmy wiele problemów, ale dzięki pomocy uczelni i sponsorów udało się zakończyć konstrukcję - powiedział opiekun projektu Wojciech Sajdak.

Jeszcze nie wiadomo, kto podczas zawodów popłynie łodzią. - To się okaże podczas najbliższych, miesięcznych treningów - wyjaśniła rzecznika prasowa AGH Anna Żmuda-Muszyńska.

We wtorek, podczas uroczystej prezentacji łodzi, sternikiem był Bartosz Przepiórski. - Byłem bardzo dumny płynąc łodzią. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to możemy spodziewać się miejsca na podium - ocenił.

Projekt AGH Solar Boat zrealizował kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH.

Studenci konstruowali łódź po godzinach, w ramach wolontariatu. Zagadnienia związane z programowaniem łodzi konsultowali z firmą Ericsson.

Zobacz wideo:

PAP

kk

Zobacz więcej na temat: NAUKA technologie
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Bezzałogowe statki - przyszłość żeglugi

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2017 10:43
Mają być tańsze w eksploatacji i dużo bezpieczniejsze. Będą funkcjonować zupełnie samodzielnie, bez załogantów. Niebawem na światowe akweny wypłyną posługujące się sztuczną inteligencją statki autonomiczne.
rozwiń zwiń