Nauka

Brytyjczycy stworzyli "niewidzialny" czołg

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2011 12:00
Uczeni z wysp opracowali maskowanie wozów bojowych i czołgów. Umożliwia ono ukrycie śladu podczerwieni tych maszyn, co spowoduje, że będą niewykrywalne przez noktowizory - informuje BBC.
Brytyjczycy stworzyli niewidzialne czołgi
Uczeni z wysp opracowali maskowanie wozów bojowych i czołgów. Umożliwia ono ukrycie śladu podczerwieni tych maszyn, co spowoduje, że będą niewykrywalne przez noktowizory - informuje BBC.  
Wykrywanie ciepła przy pomocy podczerwienie to jedna z najważniejszych metod lokalizowania wrogich czołgów. Brytyjczycy potrafią ją oszukać. Technologia Adaptiv firmy BAE zmniejsza ślad cieplny czołgu lub wozu bojowego do poziomu charakterystycznego dla zwykłych maszyn, jak mały samochód, lub nawet zwierząt, jak krowa. Obecnie trwają prace nad całkowitym "wygaszeniem" śladu cieplnego - tj. zmniejszeniem go do poziomu naturalnego.
Kamuflaż opracowany w technologii Adaptiv składa się z sześciokątnych paneli lub punktów, wykonanych z materiału termoelektrycznego, bardzo szybko zmieniającego temperaturę. Panel z około 1000 punktów, każdy o wielkości 14 cm może zmniejszyć ślad cieplny lekkiego czołgu. Panele są kontrolowane przez znajdujące się na pokładzie czołgu kamery termiczne, które w stały sposób sprawdzają temperaturę otoczenia czołgu. Temperatura ta jest odtwarzana na kamuflażu, alby utrudnić wykrycie pojazdu. Kamery pracują także wtedy, kiedy czołg znajduje się w ruchu.
Uczeni z BAE opracowali także bibliotekę śladów cieplnych zawierającą m.in. sygnatury cieplne dużych mas skalnych, ciężarówek czy samochodów, do których można przystosować temperaturę kamuflażu Adaptiv.
Nie ujawniono jaki sposób materiał kamuflażu może być szybko podgrzewany czy ochładzany i jaka jest jego trwałość. Testy polowe wykazały, że czołg ukrywający się przy pomocy technologii BAE najmniej wyróżnia się z otoczenia, w odległościach wynoszących 300-400 metrów. Rozwiązanie Adaptiv może być dodawane do istniejących wozów bojowych i czołgów.
Według kierującego projektem Padera Sjolunda z BAE, technologia Adaptiv może być przystosowana do ukrywania śladu cieplnego na różnych dystansach i do różnych obiektów np. okrętów. BAE przewiduje, że technologia Adaptiv będzie gotowa do produkcji za około 2 lata. 

Wykrywanie ciepła przy pomocy podczerwieni to jedna z najważniejszych metod lokalizowania wrogich czołgów. Brytyjczycy potrafią ją oszukać.

Technologia Adaptiv firmy BAE zmniejsza ślad cieplny czołgu lub wozu bojowego do poziomu charakterystycznego dla zwykłych maszyn, jak mały samochód lub nawet zwierząt (jak np. krowa). Obecnie trwają prace nad całkowitym "wygaszeniem" śladu cieplnego - tj. zmniejszeniem go do poziomu naturalnego.

Kamuflaż opracowany w technologii Adaptiv składa się z sześciokątnych paneli lub punktów, wykonanych z materiału termoelektrycznego, bardzo szybko zmieniającego temperaturę. Panel z około 1000 punktów, każdy o wielkości 14 cm może zmniejszyć ślad cieplny lekkiego czołgu. Panele są kontrolowane przez znajdujące się na pokładzie czołgu kamery termiczne, które w stały sposób sprawdzają temperaturę otoczenia czołgu. Temperatura ta jest odtwarzana na kamuflażu, alby utrudnić wykrycie pojazdu. Kamery pracują także wtedy, kiedy czołg znajduje się w ruchu.

Uczeni z BAE opracowali także bibliotekę śladów cieplnych zawierającą m.in. sygnatury cieplne dużych mas skalnych, ciężarówek czy samochodów, do których można przystosować temperaturę kamuflażu Adaptiv.

Nie ujawniono jaki sposób materiał kamuflażu może być szybko podgrzewany czy ochładzany i jaka jest jego trwałość. Testy polowe wykazały, że czołg ukrywający się przy pomocy technologii BAE najmniej wyróżnia się z otoczenia, w odległościach wynoszących 300-400 metrów. Rozwiązanie Adaptiv może być dodawane do istniejących wozów bojowych i czołgów.

Według kierującego projektem Padera Sjolunda z BAE, technologia Adaptiv może być przystosowana do ukrywania śladu cieplnego na różnych dystansach i do różnych obiektów np. okrętów. BAE przewiduje, że technologia Adaptiv będzie gotowa do produkcji za około 2 lata. 

(ew/pap)

Zobacz więcej na temat: BBC firma
Czytaj także

Jetpack – marzenia o lataniu

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2009 05:00
Historia wynalazku, który ciągle porusza wyobraźnię twórców science fiction.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Roboty na straży polskich granic

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2008 06:38
TALOS - Cel: wzmocnienie bezpieczeństwa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Miniaturowy wykrywacz broni

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2009 14:16
Brytyjscy naukowcy skonstruowali przenośny mini-radar służący do wykrywania broni palnej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polski transformers

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2010 12:30
W Kielcach otwarto Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. To największe tego typu targi w Europie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

I ty możesz zostać Ironmanem

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2010 08:00
Amerykańscy konstruktorzy udowadniają, że filmowa rzeczywistośc nie musi odbiegać od prawdziwej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Działo elektromagnetyczne przeszło testy

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2010 15:00
Amerykańska marynarka wojenna poinformowała o przeprowadzeniu zakończonych sukcesem prób działka elektromagnetycznego.
rozwiń zwiń