Bolid wyścigowy WT-02 stworzyli studenci z koła naukowego Silesia Automotive działającego na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej. Jak podkreśliła Agnieszka Rutka z Silesia Automotive, maszyna jest już niemal gotowa.
Za około dwa tygodnie, po testach, studenci polecą do Melbourne w Australii, gdzie wraz z ponad 20 drużynami z uczelni technicznych z całego świata wezmą udział w zawodach Formula Student zaplanowanych na 8-11 grudnia.
Nauka w portalu PolskieRadio.pl
- Głównym zadaniem uczestników tych zmagań jest zaprojektować i zbudować zgodny z regulaminem bolid, a następnie wziąć udział w zawodach, podczas których pojazd zostanie sprawdzony przez sędziów i weźmie udział w testach statycznych, dynamicznych oraz w głównym wyścigu - wyjaśniła Agnieszka Rutka z Silesia Automotive.
Konkursowy bolid jest rozwinięciem poprzedniej tego typu maszyny - WT-01. - Pierwszy ważył ok. 330 kg, teraz dzięki lepszej konstrukcji oraz zastosowaniu lżejszych materiałów, takich jak aluminium lotnicze, tytan oraz kompozyty z włókna węglowego, zeszliśmy do ok. 230 kg. Zmieniliśmy też m.in. ramę - poprzednia ważyła ok. 60 kg, a obecna o połowę mniej - wskazała Rutka.
Konstruktorzy, poprzez modyfikację głowicy i układu dolotowego, zwiększyli moc bolidu, która wynosi 110 koni mechanicznych. Rutka podała, że studenci zamontowali silnik Yamaha FZS600. Za jego pracę odpowiedzialny jest sterownik firmy Magneti Marelli, współpracujący z wyświetlaczem, a całość wieńczy wiązka elektryczna wykonana w technologii lotniczej.
- Z pewnością od innych odróżnia nas fakt, że silnik seryjnie zasilany był układem gaźnikowym, a my zabudowaliśmy go w kompletny układ zasilania pośredniego wtrysku paliwa i doładowaliśmy turbosprężarką. To właśnie dzięki tym modyfikacjom nasz pojazd osiąga taką moc - zaznaczyła Rutka.
Konkurs Formula Student składa się z kilku konkurencji, podczas których oceniane są zarówno parametry techniczne, wykonanie, jak i działanie maszyn w praktyce. Ponadto bolidy muszą przejść m.in. testy na pochylni czy testy hamowania. Konieczne jest także przedstawienie biznesplanu wprowadzenia bolidu na rynek i kosztorysu.
PAP - Nauka w Polsce, kk