Nauka

Nowa ustawa konsumencka: koniec ze spamem. Za rozsyłanie niechcianych e-maili surowe kary

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2014 15:22
Konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, będzie mu też łatwiej zwrócić towar zakupiony online. To główne zmiany, które na mocy ustawy o prawach konsumenta wejdą w życie 25 grudnia. Nowe przepisy zakazują również wysyłania reklamowych e-maili i telemarketingu osobom, które nie wyraziły na to zgody, co powinno ucieszyć konsumentów.
Audio
  • 25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta – mówi Michael Banaszczyk (Newseria)
Nowe przepisy zakazują wysyłania reklamowych e-maili i telemarketingu osobom, które nie wyraziły na to zgody
Nowe przepisy zakazują wysyłania reklamowych e-maili i telemarketingu osobom, które nie wyraziły na to zgodyFoto: Glow Images/East News

– 25 grudnia wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta. Z punktu widzenia klienta najważniejsze jest to, że nie będzie już otrzymywał niechcianych telefonów oraz korespondencji e-mailowej. Dziś trafiają do niego takie ilości spamu, że jest to męczące. Teraz ten proceder się skończy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michael Banaszczyk, marketing & sales manager specjalizującej się w marketingu bezpośrednim firmy Emerson Direct Communication.

Nowa ustawa zmienia artykuł 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne, zgodnie z którym zakazane będzie „używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących do celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę”. To oznacza, że niezgodne z prawem będą wszelkie reklamy wysyłane e-mailem i telefony z ofertami, na które wcześniej konsument nie wyraził zgody. Podobne przepisy zastosowano już w innych krajach i skutecznie ograniczono niechcianą komunikację marketingową.

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta: bat na telemarketerów >>>

– Podobne regulacje już od jakiegoś czasu istnieją na Zachodzie, na przykład w Niemczech – wyjaśnia Banaszczyk. – W wyniku wprowadzonych kilka lat temu przepisów spamowanie oraz telemarketing praktycznie się tam skończyły. Obecnie nie ma tam czegoś takiego jak spam. Kilka firm musiało zapłacić karę, informacja o tym pojawiła się w mediach i zjawisko to zniknęło raz na zawsze.

Zgodnie z nowymi przepisami ochrona ta będzie obejmowała osoby fizyczne oraz osoby prawne.

Firmy będą musiały zmienić strategię marketingową

Firmy prowadzące komunikację z klientem za pośrednictwem telefonu czy internetu zdaniem przedstawiciela Emerson DC będą musiały zmienić swoją strategię marketingową.

– Wydaje mi się, że teraz zaczną dostrzegać przede wszystkim konsumentów, których już mają, i położą nacisk na relacje z obecnymi klientami i ich dowartościowanie – prognozuje Michael Banaszczyk. – Komunikacja będzie bardziej spersonalizowana, kierowana do konkretnych odbiorców, znacznie bardziej niż obecnie uzależniona od potrzeb konsumentów. Firmy przestaną raczej podejmować próby masowego pozyskiwania nowych klientów przez internet czy telefon.

Kara w wysokości 3 proc. rocznych przychodów

Za nieprzestrzeganie zapisów ustawy grożą im surowe kary. Na rozsyłającą spam firmę będzie mogła być nałożona kara w wysokości 3 proc. rocznych przychodów. Jak zauważa Michael Banaszczyk, dla wielu przedsiębiorstw będzie to ich być albo nie być.

Ustawa z 30 maja br. o prawach konsumenta wprowadza czternastodniowy termin na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość (dotychczas było to 10 dni) oraz gotowy do wykorzystania wzór oświadczenia (dotychczas takiego nie było). Nowe prawo nakłada także na przedsiębiorców obowiązek uzyskania zgody konsumenta na każdą dodatkową płatność, wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne, najpóźniej w chwili wyrażenia przez klienta woli związania się umową.

Newseria, awi

Czytaj także

Zmiany w prawie konsumenckim: kto na nich zyska?

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2014 10:51
Już 25 grudnia tego roku wejdzie w życie znowelizowane prawo konsumenckie, które ma zwiększyć ochronę klientów i pomóc im w dochodzeniu swoich roszczeń. Organizacje konsumenckie zainicjowały na ten temat kampanię informacyjną, skierowaną również do przedsiębiorców. Debatę publiczną prowadzi też Europejskie Centrum Konsumenckie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Konsumenci wkrótce będą korzystać z lepszej ochrony swoich praw

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2014 22:10
Już niebawem zacznie się gorączka zakupów związanych ze świętami Bożego Narodzenia i dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób kupować, aby w razie konieczności, skutecznie zareklamować towar lub usługę. Tym bardziej, że 25 grudnia wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, która zmieni zasady dotyczące sprzedaży przez Internet, na pokazach, prezentacjach, ale także w sklepach tradycyjnych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenta: bat na telemarketerów

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2014 08:54
Wchodząca w życie 25 grudnia br. nowelizacja ustawy o prawach konsumenta wprowadzi spore zmiany w sprzedaży telefonicznej. Telemarketerzy, z którymi negatywne doświadczenia deklaruje ponad połowa konsumentów, diametralnie zmniejszą swój udział w zawieraniu umów z klientami.
rozwiń zwiń