"Super-Ziemia" jednak istnieje. Czy jest na niej życie?

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2012 21:09
Astronomowie potwierdzili istnienie planety, na której znajdują się duże ilości wody. Na razie to jedyny w swoim rodzaju glob.
ISS
ISSFoto: NASA

Jego nazwa to GJ 1214b; astronomowie mówią, że jest to "Super-Ziemia". Odkryto ją trzy lata temu, teraz potwierdzono jej istnienie.

"Super-Ziemia" jest prawie trzy razy większa od naszego ciała niebieskiego, ale mniejsza od Jowisza. Zdjęcia z teleskopu Hubble'a potwierdziły, że dużą część masy tej planety stanowi woda. Jest jej prawdopodobnie więcej niż na Ziemi. Temperatury na GJ 1214b sięgają dwustu stopni Celsjusza, w związku z czym gęsta atmosfera tej planety zawiera duże ilości pary wodnej.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Planeta jest od nas oddalona o 40 lat świetlnych, a to bardzo mało w skali kosmosu. Naukowcy sądzą więc, że będzie ją można zbadać znacznie dokładniej, zwłaszcza gdy za kilka lat na orbicie znajdzie się nowoczesny teleskop Jamesa Webba.

Szef zespołu astronomów Zachory Berta z Uniwersytetu Harvarda publikuje wyniki swych badań w anglojęzycznej "Gazecie Astrofizycznej" (Journal of Astrophysics).

mr

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos

Europa doceniła polski projekt astronomiczny

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2012 14:23
Europejską Radę ds. Badań Naukowych (European Research Council) wyróżniła polski projekt SOLARIS.

Ty też możesz zostać odkrywcą planet

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2012 11:31
Naukowcy proszą astronomów-amatorów o pomoc w poszukiwaniu planet pozasłonecznych. Zdjęć z kosmosu nie brakuje, ale komputery nie nadążają z analizą danych.

Doskonały czas do podziwiania Marsa

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2012 13:00
Mars zbliża się do opozycji, więc najbliższe tygodnie są świetnym czasem do obserwacji Czerwonej Planety - twierdzi dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.