Rafał Herszkowicz odkrywcą nowej planety PH2b!

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2013 12:23
Odkrywcą jednej z planet pozasłonecznych jest Rafał Herszkowicz, astronom - amator ze Zgierza - dowiedziała się Informacyjna Agencja Radiowa. Zdaniem ekspertów, potwierdzenie istnienia tej planety to odkrycie na dużą skalę.
Rafał Herszkowicz odkrywcą nowej planety PH2b
Foto: NASA/JPL.

Rafał Herszkowicz jest informatykiem, ma 33 lata. Pracuje w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Zgierzu. Planetę odkrył dzięki analizie danych z kosmicznego teleskopu Kelpera i portalowi OdkrywcyPlanet.pl. W rozmowie z Informacyjną Agencją Radiową, stwierdził, że do takiego odkrycia nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza, wystarczą zainteresowania i instrukcje na portalu. - Ja jako pierwszy to oznaczyłem, a potem potwierdzono, że tam faktycznie jest planeta - powiedział Rafał Herszkowicz.
Na portalu amatorzy analizują dane i wskazują tzw. kandydatki na planety. Potem profesjonalni astronomowie potwierdzają ich istnienie. Koordynator portalu OdkrywcyPlanet.pl, który jest częścią międzynarodowego portalu PlanetHunters.org profesor Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN nie ma wątpliwości: "Jest to wielki dzień i wielka zasługa tego pana". Zdaniem profesora Mankiewicza, każdy może spróbować swych sił jako odkrywca. - Kolejne dane napływają na ten portal co kilka miesięcy, więc kolejne planety pozasłoneczne czekają na odkrycie.
O samej planecie wiadomo, że nazywa się PH2b, jest podobnym do Jowisza gazowym gigantem oddalonym od nas o ponad 1200 lat świetlnych. Znajduje się w tzw. strefie zamieszkiwalnej, czyli w rejonie, w którym może istnieć sprzyjająca życiu woda w stanie ciekłym. Taka woda może jednak występować nie na samej planecie, a na którymś z teoretycznie istniejących księżyców okrążających tę planetę.

pg

Zobacz więcej na temat: kosmos NAUKA

Polacy zmierzyli wielkość wszechświata

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2013 13:25
Międzynarodowy zespół naukowców, w większości Polaków z Uniwersytetu Warszawskiego, zmierzył dokładną odległość, jaka dzieli nas od jednej z sąsiednich galaktyk – Wielkiego Obłoku Magellana. Ta odległość to kosmiczna jednostka miary. Wyniki ich prac publikuje prestiżowy "Nature".

Naukowcy: ten meteoryt zawiera kosmiczne algi

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2013 00:20
Skała, która spadła z nieba nad Sri Lanką w grudniu 2012 zawiera dziwne skamieniałości.

Wszechświat jest starszy niż myśleliśmy

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2013 14:34
Najdokładniejszą mapę promieniowania reliktowego, będącego "echem" Wielkiego Wybuchu opublikował w czwartek międzynarodowy zespół naukowców z prowadzonej przez Europejska Agencję Kosmiczną misji Planck.

Anonimowy Polak odkrył nową planetę PH2b

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2013 10:29
Dzięki internetowemu projektowi szukania planet pozasłonecznych odkryta została planeta PH2b. Osoba, która tego dokonała pozostaje jednak anonimowa. Prawdopodobnie pochodzi z Polski - poinformował prof. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.