Kepler-452b. Czy na "drugiej Ziemi" jest życie?

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2015 17:00
"Ziemia jest już trochę mniej samotna. Ma nowego kumpla na osiedlu - starszą i większą kuzynkę" - powiedział Jon Jenkins, analityk NASA, szef zespołu, który odkrył nową planetę w gwiazdozbiorze Łabędzia.
  • Profesorowie z PAN tłumaczą, czym jest planeta Kepler-452b i jak wygląda poszukiwanie nowych planet (Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego/ Dwójka)
Planeta Kepler-452b została odkryta za pomocą teleskopu Keplera, a jej odkrycie zostało ogłoszone publicznie przez NASA 23 lipca 2015Foto: NASA/JPL-CalTech/R. Hurt

Naukowcy mówią, że jeśli na planecie Kepler-452b są skały i atmosfera, mogłoby tam istnieć życie. W "Klubie Ludzi Ciekawych Wszystkiego" rozmawialiśmy o niedawno odkrytym globie, bliźniaczo podobnym do naszej planety.

Prof. dr hab. Paweł Moskalik podkreślał, że naukowcy w ostatnich latach odkryli dużo planet. - Znamy 1948 planet wokół ponad 1200 różnych gwiazd. I są to gwiazdy podobne do naszego Słońca - mówił astronom. Czy zatem krążą wokół nich planety podobne do Ziemi? Profesor tłumaczył, że najczęściej nie i wyjaśniał podstawowe różnice.

Zaproszeni do studia Dwójki eksperci podkreślali, że rozwój technologii w ostatnich latach pozwolił na bardzo wiele odkryć, ale nadal brak tego najbardziej oczekiwanego, czyli śladu planety, która byłaby podobna do Ziemi. Dlatego uwaga części naukowców szczególnie skupia się na planetach krążących w tzw. ekosferach. - To obszary, w których podejrzewamy, że mogłoby rozwinąć się życie. Przy czym wiemy, w jakich warunkach rozwinęło się ono na Ziemi, ale nie wiemy dokładnie, w jakich innych warunkach mogłoby zaistnieć - przyznał prof. dr hab. Andrzej Maria Sołtan.

Co zatem wiemy o planecie Kepler-452b? Czy może tam być życie? Między innymi na te pytania odpowiedzieli goście Dwójki, tłumacząc także np. jak długo będzie żyło Słońce, jakie są metody poszukiwania nowej planety, jak potwierdza się odkrycie planety i jakie zjawiska mogą w tym zakresie zmylić naukowców.

Tytuł audycji: Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego

Prowadzi: Hanna Maria Giza

Goście: prof. dr hab. Paweł Moskalik (astronom, astrofizyk), prof. dr hab. Andrzej Maria Sołtan (astronom, astrofizyk)

Data emisji: 29.08.2015

ei/mc

Energia pochodzi ze Słońca

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2012 19:00
Na każdy metr kwadratowy Ziemi średnio pada 260 watów energii. Wykorzystanie tej energii przez człowieka bezpośrednio to melodia przyszłości, ale potrafimy już korzystać z energii spadku wody albo z energii wiatru. Ale woda wyniesiona została a powietrze w ruch wprawione energią pochodzącą z naszej dziennej gwiazdy.

W gwiazdy patrzymy od zawsze

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2013 14:00
- Szesnaście tysięcy lat temu niebo wyglądało niemal tak samo, jak dziś. Nie oddzielano go jednak od ziemi. Obie sfery stanowiły całość, wyraźnie wpływając na siebie - mówili goście Dwójki w rozmowie o znaczeniu gwiazd w historii kultury.

Świat w 2100 roku. Czy jest nadzieja dla ludzkości?

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2015 23:00
– Stanisław Lem mawiał, że każda cywilizacja ma przed sobą dwie drogi: albo samą siebie zadręczyć, albo zapieścić – mówił astronom prof. Michał Różyczka.