Gwiazda Betlejemska - zjawisko astronomiczne czy cudowny znak?

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2017 14:00
- Na przełomie XVI i XVII wieku nastąpił ciąg ciekawych wydarzeń astronomicznych, który sprawił, że wielki astronom tamtej epoki - Jan Kepler, postawił bardzo ciekawą hipotezę dotyczącą Gwiazdy Betlejemskiej - opowiada prof. Jarosław Włodarczyk.
  • Gwiazda Betlejemska - zjawisko astronomiczne czy cudowny znak? (Eureka/Jedynka)
Wyobrażenie orszaku Trzech Króli
Wyobrażenie orszaku Trzech KróliFoto: pixabay.com/CC0 Public Domain/OpenClipartvectors

orion1200.jpg
Ukryte (odkryte) tajemnice obłoków Oriona

Jak dodaje gość Katarzyny Jankowskiej, od średniowiecza ludzkość zwracała uwagę na koniunkcję planet. Najrzadszą są spotkania na niebie Jowisza i Saturna. Właśnie taka koniunkcja nastąpiła w 1584 roku, do następnej miało dojść w 1603-1604 roku. - Doszło do niej, co więcej do tych dwóch planet dołączył się jeszcze Mars. Na dodatek tuż przy tych spotykających się planetach pojawiła się nowa gwiazda - rozbłysła supernowa. To jest niezwykle rzadkie zjawisko - podkreśla prof. Jarosław Włodarczyk.

Jan Kepler obliczył wówczas, że taka potrójna koniunkcja Jowisza, Saturna i Marsa zdarza się raz na 800 lat, co oznacza, że do podobnego zjawiska powinno dojść w okolicy narodzin Jezusa.

Jakie jeszcze wydarzenia łączono z koniunkcją planet? Dlaczego Gwiazda Betlejemska nie mogła być kometą? Jakie zjawiska astronomiczne inspirowały pisarzy i poetów? Zapraszamy do wysłuchania audycji.

Tytuł audycji: Eureka

Prowadzi: Katarzyna Kobylecka

Gość: prof. Jarosław Włodarczyk (historyk astronomii, Instytut Historii Nauki PAN)

Data emisji: 6.01.2017

gs/ei

Biblia - uniwersalny klucz do zrozumienia naszej kultury

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2016 21:57
- Może wstyd się przyznać, ale chciałam pominąć temat Wieży Babel, bo wydawało mi się, że obraz, gdzie pośrodku niczym baba wielkanocna stoi wieża, to nic ciekawego. Zmieniłam zdanie po obejrzeniu płótna Pietera Bruegla - mówi dr Bożena Fabiani, historyczka.

Jak patrzeć na niebo, by znaleźć w Wigilię pierwszą gwiazdę?

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2016 18:31
Myśląc o wigilijnej kolacji, nie sposób zapomnieć o pierwszej gwieździe na niebie, nawiązującej do znanej z Biblii Gwiazdy Betlejemskiej. Tylko, czy ta gwiazda jest rzeczywiście gwiazdą, czy może planetą bądź czymś innym?

Podsumowanie roku 2016 w nauce

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2017 12:16
Jednym z najistotniejszych odkryć naukowych w 2016 r. było potwierdzenie istnienia fal grawitacyjnych. Udało się tego dokonać uczonym z Laserowego Obserwatorium Interferometrycznych Fal Grawitacyjnych LIGO.