Nauka

Transport pasażerski 6000 km/h?

Ostatnia aktualizacja: 12.08.2013 21:00
My cieszymy się z Pendolino, a inni już myślą o czymś znacznie lepszym. Elon Musk chce zrewolucjonizować transport.
Transport pasażerski 6000 kmh?
Foto: sxc.hu/cc.

Musk planuje konstrukcję tuneli pneumatycznych, które, na początek, skrócą podróż z Los Angeles do San Francisco do 45 minut. Do Pekinu z USA jazda potrwa 2 godziny.

System nazywa się Hyperloop. Składa się z potężnej rury, w której panuje próżnia. Rura będzie biegła w powietrzu lub pod wodą. Zostanie wyposażona także w specjalny system lewitacji magnetycznej, stosowany obecnie chociażby w słynnej chińskiej kolei magnetycznej Maglev (wozi pasażerów z prędkością 430 km/h, a sam jeździ 500 km/h). Tu ma być jeszcze szybciej.

Próżnia plus napęd magnetyczny oznacza zero tarcia i nieograniczone prędkości. Musk mówi o Hyperloop, że to „skrzyżowanie Concorda, pistoletu pneumatycznego i boiska do hokeja”.

Podobne pomysły mają potencjalni współpracownicy Muska z firmy ET3 z Colorado. Pracują oni nad systemem zwanym „Evacuated Tube Transport” (ETT), który nazywają „kosmiczną podróżą na Ziemi”. Ich system składa się z dwóch rur (każda dla innego kierunku jazdy) i kilkuset kilogramowych kapsuł o wielkości samochodu, do których wsiąść może sześć osób. Spece z ET3 planują, że na trasach lokalnych kapsuły mogłyby podróżować z prędkością ok. 550 km/h, a na międzynarodowych nawet... 6000-7000 km/h.

ET3 współpracuje już z Chińczykami, więc Musk musi się spieszyć. Z nieoficjalnych informacji wynika, że uważa on, że ET3 nie posiada kilku kluczowych elementów do realizacji swoich planów. Być może opublikuje szczegóły Hyperloop jako tzw. open source.

(ew/cnn/wired)

Zobacz więcej na temat: technologie transport
Czytaj także

Samochód, który nie potrzebuje kierowcy?

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2013 11:25
Czysty, bezpieczny i nie potrzebuje kierowcy. Tak o samochodzie przyszłości piszą w najnowszym numerze analitycy międzynarodowego tygodnika "Economist".
rozwiń zwiń