Dwa Teatry Słuchowiska

Słuchowiska konkursowe - "Dwa Teatry"

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2016 08:00
Audio

Prezentacje konkursowe słuchowisk odbędą się w kompleksie kinowym MULTIKINO w Sopocie, ul. Bohaterów Monte Cassino 63, sala nr 4

Prowadzenie prezentacji i spotkań z twórcami słuchowisk konkursowych: Hanna Wilczyńska-Toczko (Radio Gdańsk S.A.), Wojciech Markiewicz (Polskie Radio S.A.)

1

23 maja, poniedziałek, godzina 12:00

 

Adam Mickiewicz

PAN TADEUSZ (cz. 3)

 

Adaptacja – Mikołaj Grabowski, Tadeusz Nyczek

Reżyseria – Mikołaj Grabowski

Realizacja akustyczna – Andrzej Brzoska

Muzyka – Zygmunt Konieczny

Opracowanie muzyczne – Małgorzata Małaszko

Data premiery antenowej – 11 listopada 2015

Czas trwania – 74’

Obsada: Krzysztof Wieszczek (Tadeusz), Magda Grąziowska ( Zosia), Agata Kulesza (Telimena), Jakub Przebindowski (Hrabia), Andrzej Grabowski (Podkomorzy), Tomasz Karolak (Sędzia), Robert Więckiewicz (Robak), Jan Peszek (Wojski), Tadeusz Huk (Gerwazy), Iwona Bielska (Podkomorzyna), Magdalena Boczarska (Panna Róża), Arkadiusz Brykalski (Jankiel), Jerzy Święch (Protazy), Adam Ferency (Chrzciciel), Andrzej Konopka (Brzytewka), Andrzej Rozmus (Konewka), Marcin Kalisz (Płut), Bogdan Słomiński (Ryków), Wojciech Sikora (Sak), narracja: Jerzy Trela i Mikołaj Grabowski

Aktorzy w partiach wokalnych: Lidia Bogaczówna, Arkadiusz Brykalski, Magda Grąziowska, Małgorzata Daniłow, Paulina Puślednik, Beata Wojciechowska, Jacek Wojciechowski, Tadeusz Zięba

 

Mikołaj Grabowski sięgając po Pana Tadeusza, przedstawił narodową epopeję jako poemat obrzędowy. To główne założenie adaptacji, którą reżyser przygotował we współpracy z Tadeuszem Nyczkiem. „Właściwie wszystko opiera się tam na obrzędzie. Śniadanie, kawa, kolacja, grzybobranie, polowanie, ubieranie się Zosi, przemiana Robaka... Jeśli Pan Tadeusz ma w sobie kod polskości, to jest on ukryty przede wszystkim w obrzędach.” – mówił reżyser przed radiową premierą Mickiewiczowskiej epopei.

 

 

2

23 maja, poniedziałek, godzina 13:35

 

Paweł Huelle

ZAWSZE SIĘ GDZIEŚ WYPŁYWA

 

Reżyseria – Krzysztof Babicki

Opracowanie muzyczne i realizacja akustyczna – Jacek Puchalski

Data premiery antenowej – 6 listopada 2015

Czas trwania – 48’

Obsada: Danuta Stenka (Matka Helena), Zbigniew Olszewski (Ojciec Jan), Maciej Wizner (Syn Rafał), Florian Staniewski (Esbek I), Szymon Sędrowski (Esbek II), Eugeniusz Krzysztof Kujawski (Dziadek Konstanty), Krzysztof Matuszewski (Rabin Chaskiel), Wiktoria Brandys (Dziewczynka)

 

Bohaterowie słuchowiska Pawła Huelle są uwikłani tyleż w codzienny miał rzeczywistości, jak praca, dziwaczne hobby, dom – typowe dla czasów realnego socjalizmu; słabnącą ideologię tamtego systemu ukazaną w obowiązkowych pochodach pierwszomajowych; problemy osobowości prowadzące do alkoholizmu – co także we własną przeszłość. Na tle rodzinnej trójcy rozegra się dramat przeszłości: żydowskie pochodzenie Matki, stanowisko Ojca, nowa sytuacja rozdwojonej tożsamości Syna.

Słuchowisko Zawsze się gdzieś wypływa to opowieść o niełatwych powojennych losach Polaków, losach, które wymuszą na bohaterach nieplanowaną podróż. Podróż, w której dowiadują się wiele o sobie.

 

3

23 maja, poniedziałek, godzina 14:45

 

Sandra Szwarc

VON BINGEN. HISTORIA PRAWDZIWA

Reżyseria – Waldemar Modestowicz

Realizacja akustyczna i opracowanie muzyczne – Maciej Kubera

Data premiery antenowej – 11 października 2015

Czas trwania – 45’

Obsada: Julia Kijowska (Hidegarda), Halina Skoczyńska (Jutta), Lidia Sadowa (Mniszka I), Katarzyna Dąbrowska (Mniszka II), Adam Ferency (Kronikarz I), Paweł Ciołkosz (Kronikarz II), Leon Charewicz (Hildebert, ojciec Hildegardy), Joanna Jeżewska (Mechtild, matka Hildegardy), Sara Lewandowska (dziecko)

 

Słuchowisko Von Bingen. Historia prawdziwa to radiowa wersja dramatu Sandry Szwarc. Autorka przystosowała tekst wyróżniony nominacją do finału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej na potrzeby radia. Tytuł wskazuje główną bohaterkę, katolicką mistyczkę i kompozytorkę, Hildegardę z Bingen (kreowana przez Julię Kijowską), jednak autorka legendę świętej i doktora Kościoła katolickiego, mistyczki i wizjonerki poddaje dekonstrukcji...

 

 

4

23 maja, poniedziałek, godzina 15:50

 

Stanisław Ignacy Witkiewicz

SZALONA LOKOMOTYWA

Adaptacja i reżyseria – Radek Rychcik

Realizacja akustyczna – Wojciech Gruszka

Opracowanie muzyczne i muzyka – Piotr Lis, Michał Lis

Data premiery antenowej – 18 września 2015

Czas trwania – 34’

Obsada: Roman Gancarczyk (Tengier/ Trefaldi), Katarzyna Krzanowska (Zofia Tengier/ Erna Abrakadabra), Krzysztof Zarzecki (Mikołaj Wojtaszek/ Travaillac), Marta Ścisłowicz (Julia), Dorota Pomykała (Minna), Bogdan Brzyski (Dróżnik/ Gęgoń/ Walery Kapuściński), Ewa Kaim (Gęgoniowa/ Mira Kapuścińska), Tomasz Schimscheiner (Doktór/ Dmidrygier/ III Szumowina), Juliusz Chrząstowski (Kierownik pociągu)

 

W Roku Witkiewiczów Radek Rychcik wyreżyserował w Radiu Kraków Szaloną lokomotywę Witkacego. Data radiowej premiery tego katastroficznego tekstu w Radiu Kraków była nieprzypadkowa – 18 września 1939 roku Stanisław Ignacy Witkiewicz zmarł śmiercią samobójczą we wsi Jeziory na Polesiu, na wieść o zbrojnej napaści Armii Czerwonej na Polskę. Debiutujący w radiu Rychcik tak mówił o sztuce Witkacego: „To dramat, który opowiada o katastrofie, o problematyzowaniu tej katastrofy, o przeżywaniu jej. To również historia o ludziach, którzy w wykolejonym pociągu, zepsutym samolocie, czy zaatakowanym tankowcu mówią do nas ze środka katastrofy. To są właściwie ostatnie sms-y ludzi, którzy ginęli w World Trade Center, to są listy tych, którzy zatonęli na Titanicu. To jest wszystko to, co właściwie zostało wysyłane do nas z zaświatów.”

Twórcom słuchowiska towarzyszyły podczas pracy słowa Jana Kotta z eseju Witkiewicz, albo Realizm nieoczekiwany: „Witkiewicz był katastrofistą, obdarzonym jak Orwell, i to Orwell zarówno z 'Folwarku zwierzęcego', jak i z '1984', zadziwiającą jasnością i ostrością widzenia. Powiedział, że cywilizacje równych, sytych i zautomatyzowanych zagrożone będą nie tylko naporem 'niwelatorów' ze Wschodu, z Azji i z Afryki, ale również i to, że cywilizacje zmechanizowane są nie tylko kruche i podatne na szaleństwo, ale też bezbronne wobec szaleńców i psychopatów. W świecie, który stał się 'globalną wioską', szaleństwo jest zaraźliwe i powszechne. W tej wielkiej wiosce, gdzie wszystko dzieje się równocześnie, wszystko stało się nagle możliwe.”

 

 

5

23 maja, poniedziałek, godzina 16:45

 

Jerzy Szaniawski

ZEGAREK

Reżyseria – Janusz Kukuła

Realizacja akustyczna – Andrzej Brzoska

Opracowanie muzyczne – Marian Szałkowski

Data premiery antenowej – 11 października 2015

Czas trwania – 38’

Obsada: Krzysztof Gosztyła (Szef), Marcin Przybylski (Jan), Marian Opania (Mecenas), Grażyna Barszczewska (Pani)

W słuchowisku wykorzystano także fragmenty archiwalnych nagrań, w których wystąpili: Kazimierz Opaliński, Jerzy Pietraszkiewicz, Hanna Skarżanka i Zygmunt Chmielewski: nagranie z 1954 roku w reżyserii Stanisławy Perzanowskiej oraz realizacji z 1973 roku w reżyserii Wojciecha Maciejewskiego, w której wystąpili: Henryk Boukołowski, Henryk Borowski, Antonina Gordon-Górecka i Seweryn Butrym.

 

7 listopada 1935 roku rozgłośnia warszawska nadała premierę Zegarka, sztuki Jerzego Szaniawskiego napisanej dla teatru radiowego. Słuchowisko wyreżyserowała Stanisława Perzanowska, a wystąpili w nim m.in.: Mieczysława Ćwiklińska, Stefan Jaracz, Juliusz Osterwa. Śladu dźwiękowego po tej przedwojennej realizacji nie ma. Program 3 Polskiego Radia postanowił jednak z okazji roku jubileuszy, 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce oraz 90-lecia Polskiego Radia, ponownie zrealizować słuchowisko, które odegrało tak ważną rolę w historii międzywojennego radia. Reżyser Janusz Kukuła, pracując nad swoją wersją Zegarka, sięgnął po dwie powojenne realizacje tego słuchowiska. Pierwszą była powtórna, już powojenna realizacja Stanisławy Perzanowskiej (1954), drugą – późniejsza, z 1973 – produkcja Wojciecha Maciejewskiego.Obie zostały zacytowane przez Janusza Kukułę we współczesnej realizacji, która, odsyłając do międzywojnia, stała się nośnikiem pamięci o wielu pokoleniach twórców radia artystycznego i teatru w Polsce.

 

 

6

23 maja, poniedziałek, godzina 17:45

 

Jacek Getner

KLINIKA DOBREJ ŚMIERCI

Adaptacja, reżyseria i opracowanie muzyczne – Małgorzata Żurakowska

Realizacja akustyczna – Jarosław Gołofit

Data premiery antenowej – 6 marca 2015

Czas trwania – 53’

Obsada: Przemysław Gąsiorowicz (Dziennikarz), Bogumiła Nowicka (Starsza pani), Małgorzata Żurakowska (Blond automatyczna pielęgniarka), Monika Szyduk (Kruczowłosa automatyczna pielęgniarka), Tomasz Bielawiec (Ordynator), Kinga Szymanek (Zdesperowana samobójczyni), Mirosław Majewski (Zrezygnowany pan)

 

Akcja dramatu toczy się w niedalekiej przyszłości, kiedy eutanazja stała się uprawnionym sposobem odchodzenia ze świata. Do kliniki trafia dziennikarz, który ma zebrać materiały do artykułu. Spotyka tam różne osoby, które łączy jedno- wszystkie chcą eutanazji. Sztuka jest głosem w dyskusji o celowości wprowadzenia eutanazji oraz o ewentualnych konsekwencjach takiej decyzji.

 

 

7

24 maja, wtorek, godzina 10:00

 

Hanoch Levin

UDRĘKA ŻYCIA

Przekład – Agnieszka Olek

Adaptacja, reżyseria i opracowanie muzyczne – Anna Wieczur-Bluszcz

Realizacja akustyczna – Andrzej Brzoska

Data premiery antenowej – 12 grudnia 2015

Czas trwania – 59’

Obsada: Mariusz Benoit (Jona Popoch), Stanisława Celińska (Lewiwa, jego żona), Jerzy Łapiński (Gunkel, znajomy)

 

Radiowa adaptacja sztuki Hanocha Levina. Boleśnie zabawny dramat rodzinny: przysłuchujemy się awanturze, która rozgrywa się w środku nocy, ważą się losy małżeństwa Jona i Lewiwy. Są oni godnymi siebie przeciwnikami. Mają kilkadziesiąt lat praktyki, potrafią celnie ranić, ale też wiele wybaczyć. Jest w ich relacji śmiertelne znużenie sobą, jest miejsce na przywiązanie, rozczarowania i żal do życia, które mija i kończy się starością…

 

8

24 maja, wtorek, godzina 11:20

 

Umberto Pesco (Ireneusz Iredyński)

MORDERSTWO W HOTELU SANTA CATERINA

Adaptacja – Krzysztof Sielicki

Reżyseria – Marcin Hycnar

Realizacja akustyczna – Andrzej Brzoska

Opracowanie muzyczne – Marian Szałkowski

Data premiery antenowej – 9 sierpnia 2015

Czas trwania – 40’

Obsada: Wojciech Malajkat (Umberto Pesco, prywatny detektyw), Kamil Mrożek (Ricardo, jego współpracownik), Grzegorz Malecki (Porucznik Franco Gardena), Katarzyna Dąbrowska (Maria Cottini), Jacek Mikołajczak (Carlo Barenzo), Krzysztof Wakuliński (Signior Eleganto, gangster), Przemysław Stippa (Partini, ex prawnik, dziennikarz), Sławomir Głazek (Maurizio Barenzo), Oskar Hamerski (Aktor Satellini), Barbara Zielińska (Hotelarka), Robert Jarociński (Gangster), Głosy: Filip Kosior, Tomasz Olejnik

 

W 2015 roku – roku jubileuszu 250-lecia Teatru Publicznego i 90-lecia Polskiego Radia Program 3 nawiązywał do historii realizacji teatralnych na antenie Trójki. Słuchowiskiem Morderstwo w hotelu Santa Catelina według debiutanckiej powieści Ireneusza Iredyńskiego, ukrywającego się pod pseudonimem Umberto Pesco, przypomniał popularny cykl słuchowiskowy, jaki przez kilka dekad gościł na antenie Trójki, a w plebiscycie na 33 najlepsze Trójkowe audycje, zajął 10, miejsce. Mowa oczywiście o „Teatrzyku Zielone Oko”, którego charakterystyczny sygnał ze skrzypiącymi drzwiami i krzykiem kobiety, przeszedł do historii polskiej radiofonii. Pierwsza radiowa adaptacja książki I. Iredyńskiego Ryba płynie za mordercą została zrealizowana w 1993. W tej z 2015 roku intryga kryminalna, której rozwiązania podejmuje się prywatny detektyw Umberto Pesco, stała się pretekstem do intelektualnej zabawy formą, specyficznym komiksem radiowym.

 

9

24 maja, wtorek, godzina 12:20

 

Agnieszka Czarkowska, Gabriela Walczak

BALLADA O MOIM MIEŚCIE

Reżyseria – Waldemar Modestowicz

Realizacja akustyczna – Zdzisław Wasilewski

Muzyka – Adam Kubik

Data premiery antenowej – 20 czerwca 2015

Czas trwania – 59’

Obsada: Leon Charewicz (Feliks Filipowicz), Lidia Sadowa (Fela Filipowiczówna), Ryszard Doliński (Uliczny Grajek), Danuta Kierklo (Anna Filipowiczowa, matka Feliksa), Katarzyna Siergiej (Maniusia, bratanica Feliksa Filipowicza), Sylwia Janowicz Dobrowolska (Damulka/ Kochanka/ Pani K.), Wiesław Czołpiński (Radny 3/ Pan K.), Andrzej Beja Zaborski (Bolesław Szymański, prezydent miasta), Adam Zieleniecki (Radny 1/ Protokolant), Paweł Szymański (Radny 2/ Kelner), Alicja Bach (Baba/Antoniukowa), Łucja Grzeszczyk (Nieznajoma), Oliwia Kozikowska (Fela Filipowiczówna jako dziecko), Wiktoria Huszcza (Maniusia jako dziecko), Ewa Wroczyńska (Żydowska przekupka), Źmicier Kościn (Sołdat), Cezary Jabłoński (Gestapowiec), Zuzanna Łuczak (Handzia), Joanna Fiłoc (Sowietka), Jan Pilarski (Gazeciarz), Urszula Garncarz (śpiew), Łukasz Szymański Lukasyno (rap)

 

Słuchowisko Ballada o moim mieście  jest panoramą dziejów miasta z perspektywy losu Feliksa Filipowicza – jednego z najbardziej zasłużonych białostoczan XX wieku. Akcja rozpoczyna się w 1916 roku, podczas I wojny światowej, kiedy Białystok był pod okupacją niemiecką, ostatnie sceny rozgrywają się w czasie II wojny światowej. Kanwę opowieści i zarazem jego współczesną klamrę stanowi odnaleziony w jamie grobowej przy białostockim Areszcie Śledczym kieszonkowy, złoty zegarek - własność Feliksa Filipowicza, pierwszego przewodniczącego białostockiej rady miejskiej w niepodległej Polsce. Słuchowisko jest próbą refleksji nad czasem minionym i jego korelacjami ze współczesnymi wydarzeniami. Ta, przecież już dla wielu, odległa historia ciągle do nas powraca, wymuszając chwilę zadumy nad dziejami ludzi i miasta.

W słuchowisku pojawiają się autentyczne postacie związane z dziejami miasta m.in. prezydent Białegostoku Bolesław Szymański, córka i matka Feliksa Filipowicza. W role głównych bohaterów wcielają się Leon Charewicz i Lidia Sadowa, aktorzy scen warszawskich. W słuchowisku biorą udział także białostoccy aktorzy z Teatru Lalek i Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku.

Oryginalną muzykę na potrzeby słuchowiska skomponował Marek Kubik, a gościnnie wystąpił białostocki raper Łukasz Szymański Lukasyno. Przedwojenne piosenki zaśpiewała Urszula Garncarz.

 

10

24 maja, wtorek, godzina 13:40

 

Thomas Mann

ŚMIERĆ W WENECJI

Przekład – Leopold Staff

Adaptacja i reżyseria – Tomasz Man

Realizacja akustyczna – Andrzej Brzoska

Muzyka – Piotr Moss

Data premiery antenowej – 12 lipca 2015

Czas trwania – 41’

Obsada: Andrzej Chyra (Aschenbach), Joanna Kulig (Tadzio), Izabela Kuna (Biografka), Zdzisław Wardejn (Biograf)

 

MANN by MAN. Słuchowisko Śmierć w Wenecji powstało w roku dwóch rocznic związanych z Thomasem Mannem: 140. urodzin i 60. śmierci autora Czarodziejskiej Góry. Tomasz Man, poproszony przez radiową Trójkę o realizację słuchowiska wg tekstu Manna, sięgnął do Śmierci w Wenecji właśnie. To przetworzona historia pewnego epizodu z wakacji spędzanych przez pisarza w Wenecji w 1911 roku. W hotelu zobaczył nastoletniego chłopca, Polaka, Władzia Moesa i uległ jego urokowi. Ponieważ nie usłyszał dokładnie jego imienia, w ksiązce nosi on imię Tadzio, a dalszy ciąg opowieści należy już wyłącznie do fantazji autora. W radiowej adaptacji Tomasza Mana Tadzio zostaje wyzwolony z roli milczącego chłopca, czyli otrzymuje głos, choć jest to tylko głos wewnętrzny.

 

11

24 maja, wtorek, godzina 14:40

 

Włodzimierz Kowalewski

EPITAFIUM

Reżyseria – Marek Markiewicz

Realizacja akustyczna – Jaromir Wroniszewski

Opracowanie muzyczne – Jaromir Wroniszewski, Wojciech Ogrodziński

Data premiery antenowej – 15 listopada 2015

Czas trwania – 40’

Obsada: Cezary Ilczyna (Narrator), Grzegorz Gromek (Ludwig), Maciej Mydlak (Benno), Joanna Fertacz (Gertrud),  Radoslaw Hebal (Biniek), Jarosław Cupriak (Wuja), Agnieszka Giza (Ewa), Tomasz Czaplarski ( Robert), Hanna Wasilewska ( Werćka), Elżbieta Grad-Cupriak (Frieda), Grażyna Bałabańska (Babcia), Marcin Młynarczyk (Majster), Przemysław Niedzielski (Uli), Marek Markiewicz (Nolek), Jaromir Wroniszewski (Robotnik), Adam Chromy (Młody narrator),  Andrzej Śleszyński (Kolega), Maciej Listwan (młody Robert), Wiktorek Wroniszewski (niemowlę Robert)

 

Tytułowe Epitafium to niemiecki napis na marmurowej płycie nagrobnej, odkryty w 1969 roku przez dwóch chłopców w pobliżu plaży w Kortowie w Olsztynie: „Oku daleko, sercu zawsze blisko”. Słuchowisko opowiada w balladowym skrócie dzieje jednego z olsztyńskich mieszkań przy ul. Warminskiej, dawniej Langgasse. Akcja rozpoczyna się w roku 1927, gdy malarka Frieda Strohmberg postanawia opuścić miasto i wyjechać do Berlina, a w mieszkaniu pojawiają się kolejni lokatorzy. W czasie wojny, tuż po wojnie, aż do współczesności mury są niemym świadkiem skomplikowanych losów ludzkich. Prezentacji premierowej Epitafium w olsztyńskim kinie studyjnym Awangarda2 towarzyszył pokaz fotogramów Przemysława Wiśniewskiego, autora Teatru Fotografii, inspirowanych ścieżką dźwiękową słuchowiska.

 

12

24 maja, wtorek, godzina 15:40

 

Antoni Winch

ZAGWAZDRANE ŻYĆKO. RZECZ O ZAKOPIAŃSKIEJ MIŁOŚCI

Reżyseria – Łukasz Lewandowski

Realizacja akustyczna – Andrzej Brzoska

Opracowanie muzyczne – Renata Baszun

Data premiery antenowej –

Czas trwania –45’

Obsada: Andrzej Blumenfeld (Stanisław Witkiewicz), Paweł Ciołkosz (Stanisław Ignacy Witkiewicz), Elżbieta Kijowska (Maria Witkiewiczowa), Angelika Kurowska (Jadwiga Janczewska), Dorota Landowska (Irena Solska), Marcin Przybylski (Tadeusz Miciński), Sebastian Ryś (Karol Szymanowski), Krzysztof Szczepaniak (Kocmołuchowicz)

 

Zagwazdrane żyćko… Antoniego Wincha w warstwie fabularnej próbuje dociec tajemnicy tragicznej miłości Stanisława Ignacego Witkiewicza i Jadwigi Janczewskiej, jego narzeczonej, która popełniła samobójstwo. Przyczyn tego dramatycznego gestu młodej kobiety dociekali m.in. badacze literatury, bowiem miał on niebagatelny wpływ na Witkacego. Przypuszczeń wysnuto wiele. Według jednej z relacji Janczewska miała romans z przyjacielem Stacha, kompozytorem Karolem Szymanowskim. Według innej – Witkacy próbował jej uczuć w „demonicznych spięciach psychologicznych”, do których wykorzystywał właśnie Szymanowskiego. Niezwykle burzliwe życie zakopiańskiej bohemy z początku XX wieku, autor kreśli w zaskakującej i niezwykle ciekawej formie – z ducha witkacowskiej. Witkacy przygląda się sobie oczami ojca, Stanisława, ale i swoimi, z perspektywy nam współczesnej.

 

 

13

24 maja, wtorek, godzina 16:45

 

Małgorzata Rejmer

TEATR CIENI Z ARCHITEKTURĄ W TLE

Adaptacja i reżyseria – Maria Brzezińska

Realizacja akustyczna – Jarosław Gołofit (mastering), Maciej Kubera (nagranie aktorów)

Muzyka – Marcin Dymiter

Data premiery antenowej – 20 grudnia 2015

Czas trwania – 30’

Obsada: Agnieszka Grochowska (Autorka), Paulina Holtz  (Ana, żona Mistrza Manole), Grzegorz Damięcki (Mistrz Manole i Profesor Giurescu), Marek Żerański (Pomocnik Mistrza Manole i Architekt), Zbigniew Dziduch (Negru Voda, hospodar wołoski), Anna Zawiślak (Przewodniczka po Domu Ludu), Henryk Talar (Nicolae Ceausescu), Ewa Kania (Elena Ceausescu), Maciej Wyczański (Dziennikarz Radia Rumunia i Mężczyzna z karabinem), Maria Brzezińska (Turystka z Polski), Jarosław Zoń (Lektor)

 

Adaptacja literacka na podstawie książki Małgorzaty Rejmer Bukareszt. Kurz i krew. Słuchowisko ukazuje wpływ władzy totalitarnej na architekturę. Za przykład służą dzieje Rumunii, np. opowieść o mistrzu Manole, legendarnym budowniczym i historie współczesne – budowa Domu Ludu w Bukareszcie w epoce Ceausescu oraz zniszczenie najpiękniejszego zabytku sakralnego w Rumunii – monasteru Vacaresti. Autorka adaptacji stara się zachować znakomity, reportażowy styl narracji Małgorzaty Rejmer, stąd wypowiedzi bohaterów często w mowie zależnej. Forma słuchowiska nawiązuje do trzech aktów w Teatrze Cieni – na początku każdej z części słuchacz „ogląda” (sekwencja efektów dźwiękowych) to, o czym za chwilę opowiedzą bohaterowie opowieści.

 

14

24 maja, wtorek, godzina 17:35

 

Wojciech Markiewicz

WNIEBOWSTĘPOWANIE, ALBO MAŁE LISTY WIELKICH MĘCZENNIKÓW

Reżyseria – Wojciech Markiewicz

Realizacja akustyczna i muzyka – Maciej Kubera

Data premiery antenowej – 5 grudnia 2015

Czas trwania – 44’

Obsada: Marcin Przybylski (Zbigniew Strzałkowski), Andrzej Mastalerz (Michał Tomaszek), Lidia Bogaczówna (Kobieta/ partie wokalne), Leon Charewicz (Mężczyzna)

 

Słuchowisko Wojciecha Markiewicza Wniebowstępowanie, albo małe listy wielkich męczenników opowiada historię dwóch polskich franciszkańskich misjonarzy – o. Zbigniewa Strzałkowskiego i o. Michała Tomaszka, którzy zginęli w 1991 roku w andyjskiej wiosce Pariacoto z rąk bojówkarzy terrorystycznego ugrupowania Świetlisty Szlak. Przepiękną muzykę do słuchowiska skomponował Maciej Kubera. Wojciech Markiewicz historię i święte przymioty współczesnych męczenników rekonstruuje na podstawie listów, jakie wysyłali do rodziny.

 

 

15

25 maja, środa, godzina 10:00

 

Wojciech Tomczyk

WAMPIR

Adaptacja i reżyseria – Igor Gorzkowski

Realizacja akustyczna – Andrzej Brzoska

Muzyka – Piotr Tabakiernik

Data premiery antenowej – 19 września 2015

Czas trwania – 79’

Obsada: Sławomir Pacek (Redaktor  Polskiego Radia), Eryk Lubos (Albin Musiał, oficer MO), Anna Moskal (Prokurator), Paweł Nowisz (Komendat MO), Eliza Borowska (Marianna Nawrocka), Wiktor Korzeniewski (Czesław Nawrocki), Krzysztof Ogłoza (Roman Nawrocki), Elżbieta Kępińska (Bileterka teatru), Wiktoria Gorodeckaja (Jolanta Mazka-Jabłońska/ Aktorka/ Klara), Bartosz Mazur (Aktor/Albin), Paweł Koślik (Zabójca), Włodzimierz Press (Wojewoda), Dariusz Siastacz (Profesor), Sebastian Perdek (Klaudiusz Radke), Karol Pocheć (Manfred Latocha, oficer MO), Krzysztof Wach (Kowalski, funkcjonariusz MO), Michał Tokaj (Malinowski, funkcjonariusz MO)

 

Końcówka lat 70. XX wieku. Aglomeracją śląską wstrząsa seria zabójstw kobiet, ofiar jest kilkanaście, morderca podobno w liście zapowiedział ich 1000. Sprawa jednak nie jest nagłaśniana i toczy się mozolnie, dopóki zabójca nie napada na młodą aktorkę – Julię – córkę premiera. Gwałtowna mobilizacja milicji, prokuratury i władz województwa doprowadza do tego, że udaje się ująć rzekomego sprawcę, choć dowody i świadków niełatwo jest pozyskać. Kapitan MO, Albin Musiał, osiąga jednak oczekiwany sukces wypróbowanymi metodami. Słuchowisko nawiązuje do historii śledztwa w sprawie Zdzisława Marchwickiego i jego brata Jana, skazanych na śmierć za seryjne morderstwa, które wstrząsnęły Śląskiem na przełomie lat 60. i 70. Dziś podważa się rzetelność ówczesnego śledztwa i zasadność wyroku. Realistyczna i dbająca o społeczne tło opowieść o organach ścigania w PRL-u przypadnie zapewne do gustu miłośnikom kina Wojtka Smarzowskiego.

 

 

16

25 maja, środa, godzina 11:40

 

Feliks Netz

BESTIARIUSZ

Adaptacja i reżyseria – Krzysztof Kiczek

Realizacja akustyczna – Krzysztof Kiczek, Krzysztof Kurek, Andrzej Prugar

Muzyka – Krzysztof Kurek

Data premiery antenowej – 11 stycznia 2015

Czas trwania – 49’

Obsada: Alicja Myśliwiec (Anioł), Dariusz Chojnacki (Diabeł), Andrzej Dopierała (Ferenc Szalasi), Jerzy Głybin (Wojciech Jaruzelski), Mirosław Neinert (Narrator), Michał Piotrowski (Ksiądz), Grzegorz Przybył (Adolf Hitler), Artur Święs (Józef Stalin), Andrzej Warcaba (Wysłannik diabelski), Józef Skrzek (wykonanie muzyki – organy)

 

Scenariusz słuchowiska Bestiariusz łączy w sobie trzy rodzaje tekstu: wiersze Feliksa Netza z tomu Trzy dni nieśmiertelności, fragmenty prozatorskie z twórczości tego samego autora (Pręgierz) oraz fragmenty Pisma Świętego.

W słuchowisku ukazane jest starcie dobra i zła - dwóch podstawowych wartości i pojęć etycznych, służących do oceny i klasyfikowania ludzkich postaw. Diabeł zostaje tu przedstawiony jako zdolny do nieskończonych metamorfoz i wcieleń, dzięki którym jest w stanie dostosować się do sytuacji oraz człowieka, którego wodzi na pokuszenie. Pojawia się on w kontekście wielkich, historycznych wydarzeń, ale i w sytuacjach intymnych, prywatnych – mając za tło indywidualne ludzkie tragedie lub po prostu chwile zwątpienia.

Słuchowisko zostało nagrane w systemie 5.1, w naturalnych przestrzeniach, niestudyjnych, takich jak bunkier przeciwlotniczy w podziemiach Polskiego Radia Katowice, czy neoromańska bazylika św. Ludwika w Katowicach-Panewnikach.

 

17

25 maja, środa, godzina 12:50

 

Marek Kochan

SKROMNY MIMO SUKCESU

Reżyseria – Redbad Klynstra

Realizacja akustyczna i opracowanie muzyczne – Tomasz Perkowsk

Data premiery antenowej – 31 maja 2015

Czas trwania – 45’

Obsada: Marzena Rogalska (Karolina Wakat), Bartosz Opania (Bartek Opamnia), Marek Kochan (Mittelhorn), Tomasz Perkowski (Realizator), w epizodach telefonicznych - pracownicy Teatru Polskiego Radia

 

Skromny mimo sukcesu, misterna mistyfikacja autorstwa Marka Kochana, w reżyserii Redbada Klynstry, to przykład na ogromne oddziaływanie mediów. Poznajemy popularnego aktora i celebrytę, który dzieli się ze słuchaczami osobistymi szczegółami z życia. Klasyczny radiowy wywiad o życiu i twórczości w pewnym momencie zaczyna jednak wymykać się spod kontroli... Aktorzy kreujący postaci słuchowiska byli tak przekonujący, że w trakcie emisji słuchowiska słuchacze dzwonili i pisali smsy z wyrazami współczucia dla dziennikarki, która „musiała rozmawiać z kimś takim”. Zachowując wszystkie proporcje – efekt był podobny do tego, jaki osiągnął Orson Welles emitując słuchowisko o ataku Marsjan na Ziemię… Autor słuchowiska w inteligentnej i atrakcyjnej formie przestrzega przed manipulacyjnymi możliwościami mediów, szczególnie tych elektronicznych czy społecznościowych. Podobieństwo do prawdziwych osób i zdarzeń.... oczywiście przypadkowe.

 

18

25 maja, środa, godzina 14:00

 

Agata Koss-Dybała

POŚRÓD MALIN WONI. TRYPTYK LEŚMIANOWSKI. CZĘŚĆ PIERWSZA

Reżyseria – Agata Koss-Dybała

Realizacja akustyczna – Piotr Król

Data premiery antenowej – 13 czerwca 2015

Czas trwania – 27’

Obsada: Mirella Rogoza-Biel (Dora), Jarosław Zoń (Bolesław), Urszula Pietrzak (Celina)

 

Opowieść biograficzna inspirowana historią niezwykłego trójkąta: Bolesława Leśmiana, Dory Lebenthal i Celiny Sunderland. Miłośnicy cyklu Malinowy chruśniak na ogół znają historię wielkiej miłości znanego ze skłonności do kobiet Leśmiana i zmysłowej lekarki, Dory Lebenthal. Niewielu z nich wie, że był ktoś trzeci, czyli kuzynka Leśmiana, malarka Celina Sunderland. Słuchowisko jest nie tylko opowieścią biograficzną, jest także przyczynkiem do portretu osobowości totalnego artysty, Bolesława Leśmiana.

 

 

19

25 maja, środa, godzina 14:50

 

Zbigniew Wojnarowski

DOPÓKI NIE OKŁAMUJEMY BOBIKA

Reżyseria – Jan Warenycia

Realizacja akustyczna – Paweł Szaliński

Opracowanie muzyczne – Marian Szałkowski

Data premiery antenowej – 8 listopada 2015

Czas trwania – 41’

Obsada: Lidia Sadowa (Ewa), Katarzyna Dąbrowska (Gośka), Ryszard Dreger (Bobik)

 

Kameralne, choć obfitujące w niezwykle silne emocje, słuchowisko Zbigniewa Wojnarowskiego, to historia dwóch sióstr. Ewa, młodsza, odwiedza tę starszą, Gośkę, pod pretekstem kłótni z narzeczonym. Szybko okazuje się, że każda z nich ma tajemnice, których nie chce wyjawić przed drugą.

Czy siostry nie zaprzepaszczą szansy na wyjście z kokonu samotności i będą skłonne do prawdziwej i szczerej rozmowy?

 

20

25 maja, środa, godzina 15:50

 

Yunus Emre

HYMNY

Przekład – Antoni Sarkady, Jan Ciopiński

Adaptacja i reżyseria – Darek Błaszczyk

Realizacja akustyczna – Andrzej Brzoska

Muzyka – Jahiar Irani

Data premiery antenowej – 9 maja 2015

Czas trwania – 45’

Obsada: Krzysztof Gosztyła (Yunus Emre), Jahiar Irani (Aszyk Yunus - śpiew), Derwisze: Adam Fidusiewicz, Józef Pawłowski, Piotr Piksa, Krzysztof Szczepaniak oraz Agnieszka Ayşen Kaim (Płaczka), Umut Nebioglu (recytacja po turecku)

Wykonawcy muzyki: Jahiar Irani (santur, darabka, djemba, flut), Mahammad Rasouli (ney, setar, daf), Adeb Chamoun (darabuka, riq, daf, djembe)

 

Hymny według poezji tureckiego mistyka sufickiego Yunusa Emre to zrealizowane z rozmachem słuchowisko, w którym poznajemy postać i twórczość tego średniowiecznego poety z kręgu tureckich twórców ludowych. Dziś Yunus Emre zaliczany jest do klasyków - najwybitniejszych postaci staro anatolijskiej (staroosmańskiej) poezji. Współpraca reżysera i autora scenariusza Darka Błaszczyka z etnomuzykologiem i muzykiem Jahiarem Azimem Iranim zaowocowała niezwykłym projektem łączącym w sobie piękno poezji Yunusa z hipnotyzującą muzyką skomponowaną specjalnie na potrzeby tego słuchowiska. Postać Yunusa wykreował znakomity Krzysztof Gosztyła, któremu towarzyszyli aktorzy młodego pokolenia. Na tradycyjnych instrumentach perskich zagrali muzycy z Syrii i Iranu.

   

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak