Kultura

Muzeum Narodowe bez reklam

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2010 11:02
- To bardzo ważne, że muzeum samo zdecydowało się zdjąć reklamy z budynku - ocenia Ewa Nekanda-Trepka, stołeczna konserwator zabytków.

Z elewacji zabytkowego budynku Muzeum Narodowego w Warszawie zniknęły wielkoformatowe reklamy sponsorów.

Agnieszka Morawińska, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie, pytana przez dziennikarzy, czy nie boi się, że muzeum straci sponsorów po zdjęciu banerów reklamowych, wyraziła nadzieję, że finansowanie muzeum będzie wyglądać tak jak dotąd. - Nie zrywamy z naszymi sponsorami, nigdy byśmy sobie na to nie pozwolili. Będziemy starali się z nimi wypracować nowe formy informacji o nich - dodała.

Przesadziliśmy z wielkością reklam

- Polski kapitalizm jest jeszcze dość młody, dość gwałtowny. Jeśli pojadą państwo do Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku, czy do innych wielkich muzeów na świecie, które są w całości utrzymywane z prywatnych pieniędzy, to zobaczą państwo, że plakietka sponsora ma 10 na 25 centymetrów i jest bardzo dyskretna - oceniła dyrektor. - Ponieważ my dopiero niedawno startowaliśmy w nowym systemie, więc wszystkim zależało, żeby reklamy były ogromne, widoczne i trochę chyba w którymś momencie z tym przesadziliśmy. Ta świadomość zaczyna też docierać do sponsorów  - dodała Agnieszka Morawińska.

Bardzo pozytywnie decyzję Muzeum Narodowego o zdjęciu reklam ocenia stołeczna konserwator zabytków Ewa Nekanda-Trepka. - To bardzo ważne, że muzeum samo zdecydowało się zdjąć reklamy z fasady - podkreśliła.

Według dyrektor w Warszawie budynków, które są wpisane do rejestru zabytków lub znajdują się na terenie wpisanym do rejestru zabytków, a są zasłonięte reklamami, jest kilkanaście. Zaznaczyła, że sprawy dotyczące usunięcia tych reklam długo się toczą, gdyż od każdej decyzji administracyjnej przysługuje odwołanie, a kara za to wykroczenie jest nieadekwatna do zysków właściciela budynku. Przypomniała, że powieszenie reklamy na budynku zabytkowym jest dopuszczalne tylko, gdy remontowana jest jego elewacja.

- Wymaga to ustawienia rusztowań i koniecznych siatek osłonowych. Właśnie na siatce może być umieszczona reklama, jednak może ona zająć tylko jej część - 30 lub 40 proc., na reszcie siatki musi być odwzorowana elewacja remontowanego budynku  - zaznaczyła.

Muzeum zabłyśnie

W czwartek wieczorem podczas otwarcia wystawy "Gwiazdy na Gwiazdkę" gmach Muzeum Narodowego w Warszawie zostanie specjalnie oświetlony od zewnątrz.

- Wieczór otwarcia wystawy to będzie pierwszy wieczór, gdy muzeum zabłyśnie. Mam nadzieję, że ta nowa świetlna forma obecności usatysfakcjonuje naszych sponsorów. Muzeum Narodowe, jak wszystkie instytucje kultury w Polsce, ma bardzo ograniczony budżet, stąd obecność sponsorów w życiu muzeum jest bardzo ważna. Dzięki nim możemy pokazać bardzo interesujące wystawy - powiedziała dyrektor Muzeum Narodowego.

Modernistyczny gmach Muzeum Narodowego w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich wzniesiono w latach 1927-1938 według projektu Tadeusza Tołwińskiego. Budynek zaprojektowany został specjalnie z przeznaczeniem na muzeum. Uważany jest za wzorcowy przykład architektury funkcjonalnej tamtych czasów. Jako jeden z nielicznych budynków w centrum Warszawy przetrwał II wojnę światową. Skrzydło budynku od strony Wisły zajmuje Muzeum Wojska Polskiego.

(mz)

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Wenus z Milo potrzebowała więcej miejsca

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2010 17:02
Wenus z Milo ma od dziś do swojej niemal wyłącznej dyspozycji całą dużą salę Luwru. W słynnym paryskim muzeum zostały otwarte dla zwiedzających sale poświęcone sztuce starożytnej Grecji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Litery w oku Mona Lisy

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2010 08:56
Włoscy historycy sztuki odkryli mikroskopijne cyfry i litery ukryte na portrecie "Giocondy" Leonarda da Vinci. Są widoczne tylko przez szkło powiększające.
rozwiń zwiń