Jak podkreśla Michael Chapman, charakterystyczne dla Martina Scorsese jest to, że on lepiej niż wszyscy inni wie, jak opowiadać historie przy użyciu kamery.
Michael Chapman Martin Scorsese zna i rozumie język filmu lepiej niż ktokolwiek inny, kogo spotkałem
Jak zmieniało się jego podejście do pracy na przestrzeni lat? - Kiedy zaczynasz, patrzysz na aktorów jak na dekoracje, które same się poruszają i się na nich wściekasz. Irytują cię z byle powodu. Z czasem zaczynasz zdawać sobie sprawę z wielu rzeczy. Po pierwsze, że aktorzy, nie ważne, czy mądrzy, czy głupi, są naprawdę bardzo odważni. Muszą dać z siebie wszystko, żeby wypaść dobrze na ekranie. Muszą wierzyć w to co robią, bo jak zdjęcia są skończone, to nic więcej nie mogą zrobić. Reżyser w postprodukcji może wycinać, wybrać to czy tamto ujęcie - podkreśla operator nominowany do Oscara za zdjęcia do "Wściekłego byka" i "Ściganego".
Dlaczego jedna ze scen w "Taksówkarzu" pojawia się z nałożonym czerwonym filtrem? Który z filmów Martina Scorsese Michael Chapman uważa za najważniejszy? Dlaczego " Wściekły byk" powstał jako obraz czarno-biały? Jakie rady ma operator, który 21 listopada będzie świętował 80. urodziny, dla początkujących autorów zdjęć filmowych? Zapraszamy do wysłuchania nagrania audycji.
***
Tytuł audycji: "Ekspres Jedynki"
Prowadzi: Mariusz Gzyl
Rozmawiała: Joanna Sławińska
Gość: Michael Chapman (operator filmów m.in. Martina Scorsese)
Data emisji: 16.11.2016
Godzina emisji: 16.19
gs/mc