Kultura

Nowe wystawy ikon

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2007 10:05
Ikony-arcydzieła zabłysły w muzeach w Krakowie, Sosnowcu i Supraślu. Wiele z nich po raz pierwszy odwiedziło Polskę.

>Ikony-arcydzieła zabłysły w muzeach w Krakowie, Sosnowcu i Supraślu. Wiele z nich po raz pierwszy odwiedziło Polskę, tak jak Pietà anielska El Greca, pokazywana w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie.

Przełom roku 2007 i 2008 jest wyjątkowy dla miłośników sztuki cerkiewnej. Przede wszystkim po raz pierwszy w Polsce możemy podziwiać ikony greckie i pilnie strzeżone niegdyś przez ich twórców wzorniki malarskie, powstałe na Krecie w XV i XVI wieku. Kto chce je zobaczyć, powinien odwiedzić wystawę...

...„Niebiański splendor” w Krakowie.

Ściany Arsenału Muzeum Książąt Czartoryskich wypełniają ikony autorstwa Andreasa Ritzosa i Emmanuela Tzanesa. Jest też cenna Pietà anielska El Greca czyli Domenikosa Theotokopoulosa. Wystawiane obrazy pochodzą ze sławnej kolekcji Greka Emiliosa Velimezisa, kompletowanej przez ostatnie 12 lat jego życia, do 1946 roku. Ten zbiór był całkiem niedawno, bo w sierpniu 2006 roku ozdobą specjalnej wystawy w British Library w Londynie, towarzyszącej XXI Kongresowi Studiów Bizantynistycznych. Do Polski trafił dzięki wspólnej inicjatywie Muzeum Narodowego w Krakowie i ateńskiego Muzeum Benaki.

Prezentowane ikony pochodzą przede wszystkim z warsztatów głównego miasta Krety, Candii (dzisiejszego Iraklionu), która pozostała po upadku Konstantynopola ostatnim wielkim ośrodkiem malarstwa bizantyjskiego. Związki Krety z Wenecją odczytujemy w prezentowanych obrazach w przenikaniu się tradycyjnej ikonografii ortodoksyjnej z motywami ikonografii zachodniej. Znakomitym przykładem takiego przenikania się kultur jest życiorys i malarstwo El Greco. Opuścił on rodzinną Candię i udał się do Wenecji, gdzie został uczniem Tycjana. Pietę anielską, którą możemy obejrzeć na wystawie, namalował w 1566 roku pod wpływem sztuki włoskiej, zwłaszcza zaś dzieł Michała Anioła. Wyobrażenie Matki Boskiej, podtrzymującej umęczone ciało Chrystusa, nie występowało bowiem w tradycyjnej sztuce ikony. Słowo „pietà”, określające taki wizerunek również pochodzi z języka włoskiego.

Wiele z prezentowanych w Krakowie prac cechuje dynamika i ekspresja, znak stylu epoki ostatniej dynastii bizantyńskiej - Paleologów. Święci mają wyraziste gesty i noszą rozwiane szaty. Częsty jest dla tej sztuki temat Zaśnięcia Marii (czyli gr. Koimesis), którego bazą literacką są teksty liturgiczne na Święto Zaśnięcia (15 sierpnia), oparte na apokryfach. Bogactwo adoracyjnych przedstawień maryjnych z jednej strony i pasyjnych – z drugiej, obecnych na wystawie daje wyobrażenie o duchowości późnego średniowiecza.

Prawdziwym skarbem wystawy „Niebiański splendor” są też wzorniki malarskie. Nie gościły one dotąd w Polsce. Powstawały przez przyłożenie papieru do ikony, której kontury zaznaczano wcześniej sokiem z czosnku. Skopiowane w ten sposób linie poprawiano węglem lub farbami wodnymi. Takie szkice artyści wykorzystywali w planowaniu kompozycji kolejnych obrazów.

„Między Wschodem a Zachodem” w Sosnowcu...

...to kolejna unikalna wystawa sztuki cerkiewnej. Po raz pierwszy swoje bezcenne zbiory prawosławnych ikon wypożyczyło do Polski Muzeum Szariskie z Bardejowa na Słowacji. Miasteczko to, leżące na przecięciu kultur Wschodu i Zachodu, figuruje na liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Wiele w nim gotyckich i renesansowych kościołów oraz zabytkowych cerkwi. Tamtejsze Muzeum Szariskie, zorganizowało swoją pierwszą wystawę ikon dokładnie sto lat temu. Aktualnie zbiory z Bardejowa są prezentowane w Muzeum w Sosnowcu, ale przyszłym roku odwiedzą również Warszawę i Suwałki.

Niektóre dzieła odbywają w ten sposób podróż do miejsca swojego powstania. Tak jest w przypadku najstarszych z prezentowanych na wystawie ikon. Są to XVI-wieczne wizerunki świętego Michała Archanioła, Bogurodzicy Hodegetrii („przewodniczki”, która prawą dłonią wskazuje na Dzieciątko, trzymane przez nią na lewym ramieniu; według tradycji pierwowzorem takiego przedstawienia był wizerunek, namalowany przez Św. Łukasza i przechowywany w portowej dzielnicy Konstantynopola w kościele Ton Hodegon) i Św. Paraskiewy (popularnej na Wschodzie męczennicy, zabitej w czasie prześladowań chrześcijan za cesarza Dioklecjana, jej imię oznacza „piątek” – dzień śmierci Jezusa). Te trzy ikony zostały najprawdopodobniej namalowane przez mnichów z warsztatów klasztornych we Lwowie lub Przemyślu.

Te skarby przyjechały do Polski spoza naszych granic, ale skarby odkryto też w muzealnych magazynach. Po raz pierwszy możemy podziwiać w formie wystawy stałej...

...zbiory sztuki cerkiewnej krakowskiego Muzeum Narodowego.

Ta najstarsza kolekcja tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej trafiła na parter otwartego w październiku tego roku nowego oddziału Muzeum, Pałacu biskupa Erazma Ciołka. Na ulicy Kanoniczej po sześciu latach remontu wreszcie zajaśniał blaskiem ten cenny zabytek renesansowej architektury z zauważalnymi gotyckimi elementami. W jego wnętrzach urządzono dwie galerie: dawnej Polski, od XII do XVIII wieku (tam odnajdziemy Madonnę z Krużlowej z 1410 roku i rzeźby Wita Stwosza) oraz sztuki cerkiewnej z południowo-wschodnich terenów dawnej Rzeczpospolitej. Obie kolekcje znakomicie się dopełniają.

Kolekcja malarstwa cerkiewnego, gromadzona od końca XIX wieku była pokazywana jeden jedyny raz na początku ubiegłego stulecia w Sukiennicach.  Po raz pierwszy od tamtej wystawy czasowej ujrzały światło dzienne bezcenne ikony tzw. zachodnioruskie, ozdoba tego zbioru. Powstawały one w rejonie Karpat w XV i XVI wieku. Jest też kilka ikon, mających podobno pochodzić ze świętej góry Athos. Zachwyca też misternie rzeźbiony XVIII-wieczny ikonostas, uratowany z cerkwi w Lipowcu na Kijowszczyźnie. Na szczególną uwagę zasługują przynależące do tej kolekcji płaszczenice (gr. epitáphion). Te specyficzne, znacznych rozmiarów obrazy na płótnie z przedstawieniem zmarłego Chrystusa są tym samym, co przestrzenna imitacja Grobu Pańskiego, instalowana w kościołach katolickich w Wielki Piątek.

Krakowska kolekcja jest najstarsza w Polsce, ale największy zbiór świętych wizerunków zgromadzono w Supraślu. Jest ich ponad 1,2 tys, z czego ok. 400 tworzy stałą ekspozycję. Od lutego 2007 roku działa pierwsza polska...
 
...multimedialna wystawa sztuki cerkiewnej w Muzeum Ikon w Supraślu.

Nosi ona tytuł: „Ikona. Obraz i słowo - miedzy tym, co ulotne a wieczne”. W taki sposób nikt jeszcze ikon w naszym kraju nie prezentował. Towarzyszą im odpowiednio dobrane światło i muzyka, budujące kontemplacyjny nastrój. Wnętrza muzeum zaaranżowano tak, aby przywołać oryginalne konteksty tej sztuki. Jest tak, jakbyśmy się przenieśli do wnętrza cerkwi, pustelniczej pieczary i w tzw. „święty kąt” wiejskiej chaty.

Muzeum Ikon w Supraślu działa od roku. Mieści się na czterech kondygnacjach XVII-wiecznych budynków dawnego klasztoru Bazylianów, wchodzących dzisiaj w skład prawosławnego monasteru Zwiastowania Przenajświętszej Bogurodzicy. W supraskich zbiorach są ikony XVIII-wieczne i nowsze. Pochodzą z antykwariatów i od służb granicznych, które udaremniły ich przemyt.

W muzeum obejrzeć można m.in. ikony związane z Chrystusem, Matką Bożą, z dwunastoma najważniejszymi świętami cerkiewnymi (tzw. „ikony pokłonu” - z gr. dodekaorton, a z ros. prazdniki) oraz liczne wizerunki pustelników, męczenników i ascetów. W tym korowodzie świętych postaci nie mogło zabraknąć św. Mikołaja, który jest jednym z bardziej popularnych świętych, zarówno w Kościele rzymskokatolickim, jak i prawosławnym. Ruś uważała go za patrona podróżujących, strzegącego od pożarów i wilków. Są też ikony z mniej znanymi postaciami, jak ta ze św. Zachariasza, pochodząca z rejonu Karpat czy też inna ze św. Onufrym, namalowana w Grecji (ten święty, przedstawiany zawsze z długą do ziemi brodą, przez 60 lat żył w odosobnieniu, a jego jedynym pożywieniem były trawa i rosa).

Oddzielnie są prezentowane unikalne XVI-wieczne freski supraskie, ocalałe ze zburzonej przez Niemców podczas wojny cerkwi Zwiastowania NMP. Jak na interaktywną wystawę przystało, zwiedzający mogą też obejrzeć film o pisaniu ikon, a nawet spróbować w skupieniu stworzyć własne dzieło. Wszystko to, aby poczuć, że ikona nie jest zwykłym obrazem religijnym. Jej celem pozostaje od wieków zbliżenie do Sacrum i kontemplacja.

Agnieszka Labisko

Polecamy najnowsze wystawy ikon w różnych miastach Polski:

1. „Niebiański splendor. Ikony greckie z kolekcji Emiliosa Velimezisa”, wystawa czynna do 13 stycznia 2008 r., Arsenał Muzeum Książąt Czartoryskich, ul. Pijarska 8, Kraków
2. „Między Wschodem a Zachodem”, wystawa ikon prawosławnych ze zbiorów Muzeum w Bardejowie na Słowacji, do 31 grudnia 2007 jest pokazywana w Muzeum w Sosnowcu, w 2008 roku trafi do Warszawy i Suwałk
3. Stała ekspozycja sztuki cerkiewnej dawnej Rzeczypospolitej, parter Pałacu biskupa Erazma Ciołka (nowy oddział Muzeum Narodowego, otwarty 19 października 2007), ul. Kanonicza 17, Kraków
4. „Ikona. Obraz i słowo - miedzy tym, co ulotne a wieczne”, pierwsza w Polsce interaktywna wystawa sztuki sakralnej Prawosławia ze światłem, dźwiękiem i pokazami multimedialnymi w Muzeum Ikon w Supraślu k. Białegostoku, czynna od lutego 2007 r. Na stałej ekspozycji prezentowane jest ok. 400 ikon. W 2008 roku planowane są też dwie wystawy czasowe: „Obraz nie ręką ludzką malowany”- ikon autorstwa Jerzego Nowosielskiego oraz ekspozycja przedstawień Matki Bożej z moskiewskiego Centralnego Muzeum Staroruskiej Kultury i Sztuki im. Andrieja Rublowa.

 

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

KLCW: Ikony w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2009 14:43
3 stycznia 2009, godz. 16:05
rozwiń zwiń
Czytaj także

Ikony – deski pełne cudów

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2007 11:03
Na początku swej długiej historii ikony-portrety były oznaką pamięci i czci, jaką darzono osoby zmarłe, szanowane i podziwiane za życia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego: Ikony w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2009 16:05
31 stycznia 2009, godz. 16:05
rozwiń zwiń