Kultura

Musical - gatunek trudny i bliski sercu widza

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2016 22:01
- Fan musicalu ma zawsze dużo propozycji do obejrzenia. Jest to trudny, ale bliski sercu widzów gatunek - mówi krytyk filmowy i miłośnik musicali Michał Oleszczyk.
Audio
  • Przegląd filmowych musicali z Michałem Oleszczykiem (ABC Popkultury/Trójka)
The Black Crook z 1866 roku, przez część historyków jest uważany za pierwszy musical
The Black Crook z 1866 roku, przez część historyków jest uważany za pierwszy musicalFoto: domena publiczna

Święta Katarzynie Borowieckiej kojarzą się z filmowymi musicalami. Do ulubionych dzieł tego gatunku jego znawca, Michał Oleszczyk zalicza "Deszczową piosenkę" i "Cały ten zgiełk". - Pomiędzy tymi dwoma biegunami arcydzieła klasycznej formy musicalowej, a dzieła kina osobistego rozpina się dla mnie cały musical - mówi krytyk.

Do klasycznej epoki musicalu nawiązują m.in. bracia Joel i Ethan Coen w filmie "Ave, Cezar!" z 2016 roku. W obrazie pojawia się utwór, odwołujący się do konkretnych piosenek. - "Deszczowa piosenka" ma ten urok, że też jest troszeczkę ironiczna wobec Hollywood, bo jest to film nakręcony w 1952 roku, a rozgrywa się w latach 20. XX wieku i jest lekką satyrą na samą fabrykę snów - opowiada Michał Oleszczyk.

Wielka Czwórka z Liverpoolu, Elvis Presley, czyli muzyka i kontrkultura odmieniły charakter musicali pomiędzy latami 50. i 70. XX wieku. - Kultura przechodzi ogromne przemiany, zmienia się Broadway, pojawiają się przedstawienia, które eksperymentują z formą, jak "West Side Story" czy "Kabaret", upadają wielkie wytwórnie, pojawiają się niezależni producenci - wyjaśnia miłośnik musicalu.

W 1979 roku powstał film Milosa Formana "Hair", opowiadający w wyidealizowany sposób o życiu hipisów, dzieci-kwiatów. Jest on ekranizacją musicalu scenicznego z 1967 roku. - Amerykanie często mówią, że to spóźniony film, bo nie było już wówczas tej kontrkultury, którą pokazuje. Po raz pierwszy w "Hair" muzyka rockowa zawładnęła sceną broadwayowską - wspomina krytyk.

W kolejnych latach, co zadziwiające, to Brytyjczycy uratowali Broadway za sprawą przedstawienia "Koty". Dlaczego? Jaka przemiana dokonała się w obrębie tego gatunku? Jak na scenę Broadwayu zawitał Green Day? O tym opowiada gość Trójki.

W latach 80. musical z kilkoma wyjątkami zniknął z głównego nurtu twórczości filmowej. Przełomem okazała się "Mała syrenka" z 1989 roku, bo udowodniła, że widownia pragnie melodyjnych piosenek. Potem była "Piękna i Bestia", "Krów Lew"…

W programie opowiadamy również o największym innowatorze i eksperymentatorze Broadwayu oraz europejskim musicalu i filmach muzycznych. Na koniec programu zapraszamy z Janem Niebudkiem do teatru.

***

Tytuł audycji: ABC popkultury - zestaw powiększony
Prowadzi: Katarzyna Borowiecka
Gość: Michał Oleszczyk (krytyk filmowy, wielbiciel musicalu)
Autor materiałów: Jan Niebudek
Data emisji: 23.12.2016
Godzina emisji: 15.08

sm/mp

 

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Julie Taymor: uwielbiam siedzieć jak na szpilkach

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2014 16:00
Wyreżyserowała najbardziej kasowe przedsięwzięcie rozrywkowe wszech czasów - "Króla Lwa" na Broadwayu, jest laureatką nagród Tony i Emmy, była też nominowana do Oscara. Julie Taymor - o swoich superbohaterach i największej miłości opowiada w "Do południa".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Filmy tak złe, że oczy bolą i komiks dla dużych i małych

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2016 00:21
- W najgorszych filmach jak "Zabójcze ryjówki", będącej "Casablancą" naszych pokazów, mamy do czynienia z tym, co mamy zapowiedziane w tytule – mówi krytyk Jacek Rokosz. W programie mówimy również o nowym wydaniu znanego komiksu "Tymek i Mistrz".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak grają aktorzy, którzy nie żyją?

Ostatnia aktualizacja: 22.12.2016 14:49
Przed szczególnym wyzwaniem stanęli twórcy "Łotra 1. Gwiezdne Wojny - historie", który od tygodnia bije w kinach rekordy popularności.
rozwiń zwiń