Kultura

Teatr wyobraźni wciąż króluje. "Hollywood nas nie prześcignie"

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2017 01:14
- Źródłem Festiwalu Dwa Teatru jest piękne słowo i to zarówno, jeśli chodzi o Teatr Telewizji, jak i Polskiego Radia - mówi aktorka, Anna Cieślak.
Audio
  • Co stanowi o sile słuchowisk, Teatru Polskiego Radia i Teatru Polskiej Telewizji? (Klub Trójki)
Prezentacje słuchowisk i spektakli telewizyjnych, warsztaty, koncerty i spotkania z gwiazdami - w Sopocie trwa XVII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry. O Grand Prix rywalizuje w tym roku 26 słuchowisk i 13 spektakli telewizyjnych w tym Śluby panieńskie w reżyserii Jana Englerta (na zdjęciu)
Prezentacje słuchowisk i spektakli telewizyjnych, warsztaty, koncerty i spotkania z gwiazdami - w Sopocie trwa XVII Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry. O Grand Prix rywalizuje w tym roku 26 słuchowisk i 13 spektakli telewizyjnych w tym "Śluby panieńskie" w reżyserii Jana Englerta (na zdjęciu)Foto: TVP

Mimo dominacji świata obrazu i wszechobecnego wideo dr Joanna Bachura-Wojtasik zauważa zwrot ku formom audialnym, tak charakterystycznym dla radia. - Formy dokumentalne i reportażowe mają obecnie bardzo silną pozycję, podobnie jak artystyczne gatunki radiowe. Myślę, że jeśli są one dobrze zrobione, niosą ze sobą przesłanie i treść, to będą trwały wiecznie, a kolejne pokolenia będą je odczytywać zupełnie na nowo. Tak jest choćby ze słuchowiskami czy reportażami radiowymi - opowiada adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego.

Zdaniem Tomasza Mana, dzięki temu, że korzystamy wyłącznie ze zmysłu słuchu, możemy paradoksalnie zobaczyć czy poczuć więcej i odkryć nowe sensy. - Właściwie do każdej minuty w słuchowisku można dokręcić osobisty film. Produkcja wewnętrzna jest w nas i to jest chyba najfajniejsze w Teatrze Polskiego Radia - zauważa dramatopisarz.

Goście Baszki Marcinik są zgodni, że Hollywood nie prześcignie tego typu produkcji, a ich forma jest wieczna, choć przecież nieustannie się zmienia i dostosowuje do dynamicznych gustów słuchaczy. - Ta forma z różnych powodów będzie trwała, bo przekaz jest niematerialny, co daje pole do szerokiej interpretacji. Tyle jest słuchowisk, ilu słuchaczy, a przecież słuchamy tego samego - podkreśla Andrzej Brzoska.

Jak budowany jest obraz dźwiękowy w słuchowiskach? Co zaskoczyło podczas tegorocznej edycji Festiwalu "Dwa Teatry"? Więcej o tym w dołączonym nagraniu.

Audycja powstała we współpracy z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym.

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Barbara Marcinik
Goście: Tomasz Man (juror "sekcji" telewizyjnej, dramatopisarz, reżyser), Romuald Wicza-Pokojski (juror konkursu słuchowisk dla dzieci, dyrektor gdańskiego teatru Miniatura), Andrzej Brzoska (reżyser dźwięku, Teatru Polskiego Radia), Anna Cieślak (aktorka), dr Joanna Bachura-Wojtasik (adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego)
Data emisji:
20.06.2017
Godzina emisji: 21.07

sm/mk

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

"Supernova Live" - rap opera walczy o laury

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2017 14:49
"Supernova Live" Sandra Szwarc to słuchowisko emitowane w Trójce, które walczy o nagrodę na rozpoczętym dziś Festiwalu "Dwa Teatry". Dlaczego autorka zdecydowała się na rap operę?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Musical "Zwierzęca zajadłość" na Festiwalu "Dwa Teatry"

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2017 17:30
- To było niesamowite wyzwanie. Wiersze Stanisława Barańczaka są właściwie piosenkami - mówi Tomasz Man, reżyser sztuki. 
rozwiń zwiń