Mimo dominacji świata obrazu i wszechobecnego wideo dr Joanna Bachura-Wojtasik zauważa zwrot ku formom audialnym, tak charakterystycznym dla radia. - Formy dokumentalne i reportażowe mają obecnie bardzo silną pozycję, podobnie jak artystyczne gatunki radiowe. Myślę, że jeśli są one dobrze zrobione, niosą ze sobą przesłanie i treść, to będą trwały wiecznie, a kolejne pokolenia będą je odczytywać zupełnie na nowo. Tak jest choćby ze słuchowiskami czy reportażami radiowymi - opowiada adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego.
Zdaniem Tomasza Mana, dzięki temu, że korzystamy wyłącznie ze zmysłu słuchu, możemy paradoksalnie zobaczyć czy poczuć więcej i odkryć nowe sensy. - Właściwie do każdej minuty w słuchowisku można dokręcić osobisty film. Produkcja wewnętrzna jest w nas i to jest chyba najfajniejsze w Teatrze Polskiego Radia - zauważa dramatopisarz.
Goście Baszki Marcinik są zgodni, że Hollywood nie prześcignie tego typu produkcji, a ich forma jest wieczna, choć przecież nieustannie się zmienia i dostosowuje do dynamicznych gustów słuchaczy. - Ta forma z różnych powodów będzie trwała, bo przekaz jest niematerialny, co daje pole do szerokiej interpretacji. Tyle jest słuchowisk, ilu słuchaczy, a przecież słuchamy tego samego - podkreśla Andrzej Brzoska.
Jak budowany jest obraz dźwiękowy w słuchowiskach? Co zaskoczyło podczas tegorocznej edycji Festiwalu "Dwa Teatry"? Więcej o tym w dołączonym nagraniu.
Audycja powstała we współpracy z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Barbara Marcinik
Goście: Tomasz Man (juror "sekcji" telewizyjnej, dramatopisarz, reżyser), Romuald Wicza-Pokojski (juror konkursu słuchowisk dla dzieci, dyrektor gdańskiego teatru Miniatura), Andrzej Brzoska (reżyser dźwięku, Teatru Polskiego Radia), Anna Cieślak (aktorka), dr Joanna Bachura-Wojtasik (adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego)
Data emisji: 20.06.2017
Godzina emisji: 21.07
sm/mk