Kultura

Juliusz Osterwa - reformator teatru z biednego Podgórza

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2017 11:00
10 maja minęło 50 lat od śmierci Juliusza Osterwy (Juliana Andrzeja Maluszka), twórcy eksperymentalnego teatru Reduta. Z tej okazji przywołujemy wspomnienia aktora i ucznia Osterwy Juliusza Lubicz-Lisowskiego nagrane w latach 90.
Audio
  • Relacja z prób do spektaklu "Mąż i żona" w Teatrze Polskim w Warszawie (Po prostu kultura/Jedynka)
  • Ewa Heine zaprasza do Teatru Żydowskiego w Warszawie (Po Prostu kultura/Jedynka)
  • Wspomnienia aktora Juliusza Lubicz-Lisowskiego o Juliuszu Osterwie (Po prostu kultura/Jedynka)
  • Zaproszenie na konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (Po prostu kultura/Jedynka)
  • Łódzkie Spotkania Baletowe - co w programie? (Po prostu kultura/Jedynka)
Warszawa, 17.01.1946 r. Pierwszy po wojnie spektakl w Teatrze Polskim  Lila Weneda Juliusza Słowackiego w reżyserii Juliusza Osterwy
Warszawa, 17.01.1946 r. Pierwszy po wojnie spektakl w Teatrze Polskim – "Lila Weneda" Juliusza Słowackiego w reżyserii Juliusza OsterwyFoto: PAP/CAF

- Tak naprawdę nie był on ani Juliuszem, ani Osterwą - mówi Lubicz-Lisowski. - Juliusz to imię, które przybrał w gimnazjum przez kult dla Słowackiego. A Osterwa to pseudonim wymyślony przez przyjaciela Leona Schillera i wzięty od tatrzańskiego szczytu. I rzeczywiście ta droga do szczytów, perfekcjonizmu, doskonałości była hasłem Osterwy - przekonuje.

Juliusz Lubicz-Lisowski wspomina, że mistrz nie ukończył szkoły aktorskiej, a w teatrze zaczął pracować jeszcze przed maturą ze względu na trudną sytuację materialną. - Bieda, nędza z lat dzieciństwa odezwała się później w wielu rolach. Żartobliwie wspominał, że do 10. roku życia nie widział krakowskiego Rynku, mieszkał w peryferyjnej wówczas, jeszcze niepołączonej z Krakowem, dzielnicy Podgórze, jego matka była ciężko pracującą akuszerką.

Jak Juliusz Osterwa dostał się do Warszawy, a potem Moskwy, gdzie rozwijał karierę aktorską i reżyserską? Jaki wpływ wywarł na niego wielki rosyjski reżyser Konstanty Stanisławski? W jaki sposób Osterwa stworzył swój własny teatr? O tym w nagraniu.

Poza tym w audycji: Łódzkie Spotkania Baletowe, Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, premiera "Męża i żony" w Teatrze Polskim w Warszawie i zaproszenie Ewy Heine do Teatru Żydowskiego w Warszawie.

***

Tytuł audycji: Po prostu kultura w paśmie Kulturalna Jedynka

Prowadzi: Anna Stempniak

Materiały: Dorota Kołodziejczyk, Małgorzata Warzecha

Data emisji: 14.05.2017

Godzina emisji: 22.10

mg/pg

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Krystyna Janda: do Aleksandra Fredry trzeba mieć serce

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2016 17:23
W ramach XVI Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry" - Sopot 2016 można było zobaczyć spektakl "Damy i huzary" Aleksandra Fredry w reżyserii Krystyny Jandy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Grzegorz Jarzyna: teatr to misja, artysta chce coś przekazać

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2017 12:33
18 stycznia minęło 20 lat od wieczoru, podczas którego w Warszawie odbyły się dwie premiery - "Bzika tropikalnego" Grzegorza Jarzyny i "Elektry" Krzysztofa Warlikowskiego.
rozwiń zwiń