Historia

Warszawski ferment. Wystawa fotografii Ireny Jarosińskiej

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2012 07:00
Opowieść o Warszawie lat 50. i 60 –powojennym krajobrazie miasta, miejscach, które niedługo później zniknęły z kulturalnej mapy stolicy i artystach, którzy są dziś ikonami polskiej kultury.
Ruiny kamienic przy ulicy Grzybowskiej
Ruiny kamienic przy ulicy GrzybowskiejFoto: Fot. Jarosinska Ośrodek KARTA.

Dom Spotkań z Historią  przypomina twórczość Ireny Jarosińskiej. Znakomitej polskiej fotografki, która współpracowała z najlepszymi powojennymi czasopismami ilustrowanymi – „Światem i „Polską”, artystka i fotoreporterka, która dokumentowała życie bohemy artystycznej stolicy.

/

Miron Białoszewski   fot.Jarosinska Ośrodek KARTA.

Wystawa „Warszawski ferment” to opowieść o Warszawie lat 50. i 60 –powojennym krajobrazie miasta, miejscach, które niedługo później zniknęły z kulturalnej mapy stolicy i artystach, którzy są dziś ikonami polskiej kultury. Wśród portretowanych przez Jarosińską osób znaleźli się m.in. poeta Miron Białoszewski, malarz Henryk Stażewski, dramatopisarz Sławomir Mrożek czy kompozytor Krzysztof Komeda.

„Warszawski ferment” nawiązuje do niezrealizowanych planów artystki. W połowie lat 90. pracowała nad organizacją wystawy „Warszawa – ludzie i miasto, 1945–1989”. Jednak po jej śmierci w zapomnienie popadł nie tylko koncept wystawy, ale też cała spuścizna autorki – jednej z pierwszych w powojennej Polsce kobiet zajmujących się fotoreportażem i fotografią prasową. Znalezione na strychu pudła z negatywami i odbitkami jej zdjęć zostały przekazane do Archiwum Fotografii Ośrodka KARTA.

Irena Jarosińska (1924–1996)
rozpoczęła pracę zawodową w 1950 roku. Pracowała dla najważniejszych czasopism ilustrowanych – „Świata” i „Polski”, gdzie jej fotoreportaże były często samodzielnymi opowieściami o rzeczywistości PRL. Prywatnie dużą część twórczości poświęciła fotografowaniu środowiska artystycznego, z którym była związana. Portretowała znajdujących się poza oficjalnym obiegiem kulturalnym malarzy, poetów, krytyków literackich, fotografów i muzyków. W kameralnych przestrzeniach i prywatnych mieszkaniach uczestniczyła w spotkaniach i dyskusjach, które dawały nieustanne impulsy do wymiany myśli, wzajemnych inspiracji, kreowania nowych idei i trendów w kulturze. Jej fotografowanie nie było stricte dokumentacją wydarzeń, ale integralną częścią życia intelektualistów i fermentu kulturalnego, który tworzyli. W latach 70. Jarosińska skupiała wokół siebie grono młodych fotografów, organizując nieformalny „uniwersytet fotograficzny”. Inspirowała również wiele wydarzeń artystycznych – w jej pracowni gromadzili się i wystawiali swoje prace twórcy zajmujący się różnymi dziedzinami sztuki.

Wernisaż: 11.04.2012. Wystawa czynna do 30.06.2012. Wstęp wolny. ORGANIZATORZY: Ośrodek Karta i Dom Spotkań z Historią. Koncepcja i opracowanie wystawy: Joanna Łuba-Wróblewska i Agata Witerska (Ośrodek KARTA)

Czytaj także

Odcienie Peerelu

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2011 05:00
Interesowała mnie zawsze fotografia typu reportaż, kiedy każda z fotografii przedstawia inny temat - mówi Bogdan Łopieński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wyjątkowe zdjęcia powojennej Warszawy

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2011 14:09
Jak wyglądało życie w Warszawie w latach 1945-1947? Jak zmieniała się architektura stolicy podczas jej odbudowy? Odpowiedź na te pytania znaleźć można na wystawie zdjęć dwóch warszawskich fotografek – Zofii Chomętowskiej i Marii Chrząszczowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fotoreporter w PRL-u

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2012 08:55
Wystawa "Chodząc po ziemi" - 50 lat fotografii prasowej Aleksandra Jałosińskiego i literacki portret Elżbiety Czyżewskiej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najnowsza historia Polski oczami fotoreportera

Ostatnia aktualizacja: 02.03.2012 14:47
W Warszawskim Domu Spotkań z Historią prezentowana jest wystawa zdjęć Aleksandra Jałosińskiego – jednego z najlepszych polskich fotoreporterów. Towarzyszy jej cykl spotkań odbywających się pod hasłem "Zawód: fotoreporter!".
rozwiń zwiń