Gospodarka

Seniorzy: coraz atrakcyjniejszy "target" dla producentów i usługodawców

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2017 14:00
Grupa wiekowa 50 plus stanowi obecnie 37 procent społeczeństwa i jest najszybciej rosnącą częścią populacji. Jej siła nabywcza też jest coraz pokaźniejsza i ciągle rośnie.
Audio
  • O tym, jaką grupą konsumentów, są seniorzy mówiły w radiowej Jedynce Anna Trząsalska i Urszula Krassowska z firmy badawczej Kantar TNS (Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Pod koniec 2015 roku w gronie 38,4 mln Polaków mieliśmy przeszło 8,8 mln osób, które mają 60 albo więcej lat.
Pod koniec 2015 roku w gronie 38,4 mln Polaków mieliśmy przeszło 8,8 mln osób, które mają 60 albo więcej lat.Foto: Photographee.eu/Shutterstock.com

Widzi to coraz więcej branż, ale czy wykorzystuje z obopólną korzyścią to inna kwestia.

14 milionów - tylu mamy w kraju obywateli po 50. roku życia. Grupa  jest bardzo niejednorodna -  od osób aktywnych zawodowo, na wysokich stanowiskach czy u szczytu kariery, po emerytów. Niemniej wspólną cechą jest osiągnięcie pewnej stabilizacji życiowej, w tym  także materialnej.

Potrzeby ludzi 50 plus dostrzegł najpierw przemysł farmaceutyczny, a następnie kosmetyczny, mówi Anna Trząsalska z firmy badawczej Kantar TNS.

- Przemysł farmaceutyczny kieruje leki i wszelkie suplementy diety do osób starszych, ponieważ są oni największym targetem właśnie dla takich firm. Za tymi firmami podążają też  firmy kosmetyczne, które też skupiają się na dobrej kondycji zdrowia czy wyglądu – zauważa rozmówczyni radiowej Jedynki.

Różnorodność tej grupy wiekowej

Urszula Krassowska z Kantar TNS dodaje, że zwłaszcza firmy kosmetyczne zauważyły też różnorodność tej grupy.

- Swoje produkty kierują już do konkretnych grup wiekowych: 60, 60 plus czy 80 plus. Młoda kobieta, która jest symbolem reklamy kosmetyków, już nie jest wszechobecna. Twarz ze zmarszczkami zaczyna mieć swoją wartość – zauważa ekspertka.

Wartość marketingowa

Chodzi o wartość marketingową. Co wcale nie jest takie oczywiste, bo na przykład dla telewizji i mediów elektronicznych  grupa komercyjna obejmuje osoby do 49. roku życia. Wkrótce będą musiały zauważyć także starszych odbiorców, przewiduje Anna Trząsalska.

- Osoby starsze mają więcej wolnego czasu, który mogą spożytkować właśnie na oglądanie telewizji. Reklamodawcy będą musieli docenić tę grupę wiekową, jako że mamy też tendencję bogacenia się tej grupy – uważa gość Jedynki.

Z pewnością seniorów zauważyły biura podróży czy szeroko rozumiana  turystyka, mówi Urszula Krassowska.

- mamy dedykowane programy dla seniorów i branżą turystyczna dostrzegła, że jednak w grupie seniorów wzrasta zamożność i emeryci chcą korzystać z życia, zwiedzać świat – mówi ekspertka.

Do panów dociera się za pośrednictwem pań

Co ciekawe, dostrzegane w naszym kraju osoby 50 plus to głównie kobiety. Urszula Krassowska wyjaśnia, że do panów po pięćdziesiątce dociera się właśnie za pośrednictwem pań.

- Panów trzeba raczej przymuszać, żeby zatroszczyli się bardziej o swoje zdrowie. Reklamy kierowane do mężczyzn apelują, że nie żyją oni tylko dla siebie, ale i dla rodziny i dla swoich bliskich, więc powinni zadbać o swoje serce – wyjaśnia rozmówczyni Jedynki.

Nie tylko reklamy leków i suplementów

To oczywiście zachęta do zakupu odpowiedniego preparatu. Na Zachodzie na przykład  przemysł motoryzacyjny dostrzegł także tych zdrowych starszych panów, zaznacza Anna Trząsalska.

- Starszy pan jest tam nie tyle dziadkiem dla swoich wnuczków, co osobą, która korzysta z życia. Pojawiają się reklamy samochodów, które nawiązują w swoim designie do tych starszych samochodów, które były znane w ich młodości, czy też takich starych, dobrych marek – zauważa ekspertka.

Także drogich trunków i innych dóbr luksusowych, na które można już sobie także z racji wieku pozwolić.

To wszystko jeszcze - miejmy nadzieję -  przed nami. I że nasi seniorzy obojga płci będą wydawać majątek na takie przyjemności, a nie tylko na lekarstwa i suplementy diety, wzmacniające serce, pamięć, kości, wzrok, że o innych organach nie wspomnimy.

Aleksandra Tycner, awi

Zobacz więcej na temat: senior reklama konsument
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Konkurs

Czytaj także

Już kilkanaście skarg na nieuczciwych akwizytorów firm medycznych w Warszawie

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2016 18:15
Federacja Konsumentów przestrzega przed oszustami, którzy oferują starszym osobom drogie pakiety medyczne.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Światowy Dzień Konsumenta. UOKiK przypomina o prawach seniorów

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2017 12:09
15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Przy tej okazji w tym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o konieczności ochrony praw seniorów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK pomaga chronić seniorów przed oszustami

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2017 13:15
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) pracuje nad propozycjami działań, które pomogą uchronić seniorów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi, takimi jak oszustwa przy nakłanianiu do zmiany dostawcy energii czy do zakupu np. drogich garnków. Osoby starsze narażane są często na nieuczciwe praktyki handlowe.
rozwiń zwiń