Gospodarka

Kredyty hipoteczne: trzy banki na celowniku UOKiK. Co Urząd im zarzuca?

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2017 14:20
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w poniedziałek o wszczęciu postępowań przeciwko Deutsche Bank, Getin Noble Bank i Raiffeisen Bank Polska. Wątpliwości Urzędu wzbudziły niejasne zasady ustalania kursów walut przy kredytach hipotecznych.
W przypadku problemów z bankiem klienci mogą skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego
W przypadku problemów z bankiem klienci mogą skorzystać z pomocy Rzecznika FinansowegoFoto: Creative Lab/Shutterstock.com

Działania urzędu dotyczą uznania za niedozwolone klauzul zawartych we wzorcach umów, regulaminach i aneksach do umów kredytów i pożyczek hipotecznych wyrażonych w walutach obcych - podał UOKiK. - Działania zostały podjęte po sygnałach otrzymanych od konsumentów. Sprawdzamy zasady ustalania kursów w 10 bankach - powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał.

Urząd w lutym i w marcu postawił zarzuty: BGŻ BNP Paribas, BZ WBK oraz Bankowi Millennium. Natomiast zarzuty Deutsche Bankowi, Getin Noble Bankowi i Raiffeisen Bank Polska zostały postawione w maju. 

Jakie zarzuty przedstawił bankom UOKiK?

Według UOKiK, w tych ostatnich postępowaniach wątpliwości budzą postanowienia dotyczące sposobu określania wysokości kursów walut obcych. W opinii UOKiK, są one nieprecyzyjne i ustalane dowolnie: w przypadku – Raiffeisen Bank Polska w oparciu o „kursy średnie międzybankowe”, przez Deutsche Bank w oparciu o „średni kurs z rynku walutowego, czy płatny „serwis Reuters” w przypadku Getin Noble Bank i Raiffeisen Bank Polska. 

Banki odsyłają też konsumentów do tabel, które same sporządzają, jednak nie określają, kiedy i ile razy dziennie będą opracowywane i publikowane - podkreśla UOKiK. W rezultacie, według Urzędu, kredytobiorca nie może sam oszacować kursu, po którym bank przeliczy ratę. 

Zgodnie z prawem, postępowania przeciwko bankom mogą zakończyć się wydaniem decyzji, w której prezes UOKiK może zakazać dalszego wykorzystywania danego postanowienia wzorca umowy. Maksymalna kara może wynieść do 10 proc. obrotu banku. Prezes urzędu może też określić środki usunięcia trwających skutków naruszenia.

Gdzie można zwrócić się o pomoc?

W przypadku problemów z przedsiębiorcami świadczącymi usługi finansowe, mogą liczyć na pomoc Rzecznika Finansowego.

Jak pomaga Rzecznik Finansowy?

Kredytobiorcy mogą np. po prostu opisać swój problem w piśmie do Rzecznika Finansowego. Eksperci w Biurze Rzecznika wówczas przebadają taką sytuację i doradzą, co jest możliwe do zrobienia.

Poza tym każdy konsument, który np. skierował przeciw swojemu bankowi pozew sądowy, może się zwrócić do Rzecznika Finansowego o wydanie tzw. istotnego poglądu w sprawie (podobne wydaje UOKiK). Taki istotny pogląd jest potem przez sąd rozpatrywany jako jeden z ważnych dokumentów w sprawie.

PAP, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Konkurs

Czytaj także

UOKiK prowadzi postępowanie przeciwko 18 bankom

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2017 20:09
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowania przeciw 18 bankom - poinformował Urząd w czwartek w komunikacie. UOKiK sprawdza, jak banki zmieniają umowy z konsumentami, czy wystarczająco informują o zmianach warunków umów finansowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK sprawdza, czy banki odpowiednio informują klientów o podwyżkach

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2017 14:41
W tym roku coraz częściej słyszymy, że banki podnoszą nam różnego rodzaju opłaty, a także wprowadzają nowe - od korzystania z bankomatów po prowadzenie samego rachunku. O każdej zmianie w tabeli opłat, klienci muszą zostać poinformowani. Dziś nie zawsze instytucje finansowe robią to w odpowiedni sposób. Sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który prowadzi postępowania przeciwko 18 bankom.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK: Nieprawidłowości w relacjach Credit Agricole Bank Polska z klientami

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2017 12:19
Credit Agricole Bank Polska dokonywał jednostronnych zmian postanowień umownych i do kontaktów z klientami wykorzystywał wewnętrzny system e-bankowości, który nie posiadał cech trwałego nośnika - poinformował UOKiK w piątkowym komunikacie. Dodał, że bank zobowiązał się do usunięcia zakwestionowanych praktyk.
rozwiń zwiń