Gospodarka

UOKiK: Bank Pocztowy odda klientom opłaty jakie pobierał za papierowy wyciąg

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2017 13:08
Bank Pocztowy odda klientom opłaty, które pobierał za przesyłanie wyciągu w formie papierowej; bank zobowiązał się do zmiany praktyki - poinformował w piątek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK: Bank Pocztowy odda klientom opłaty, które pobierał za przesyłanie wyciągu w formie papierowej.
UOKiK: Bank Pocztowy odda klientom opłaty, które pobierał za przesyłanie wyciągu w formie papierowej.Foto: Wikimmedia Commons Henryk Borawski

To efekty decyzji prezesa UOKiK w postępowaniu, które zostało wszczęte przeciwko Bankowi Pocztowemu w grudniu 2015 r.

Bank przy zmianie warunków umów nie wskazał podstawy prawnej

Wątpliwości wzbudziły dwie praktyki. Pierwsza dotyczyła tego, że "konsumenci otrzymali listy z informacją o zmienionej taryfie opłat i prowizji, jednak bank nie wskazał podstawy prawnej ani czynników, które miały wpływ na zaproponowane zmiany". "W związku z tym, klient Banku Pocztowego nie mógł zweryfikować, czy zmiana warunków umowy była dopuszczalna. Bank zaniechał stosowania tej praktyki" - napisano w komunikacie.

− Nasze wątpliwości budzi to, że konsument nie może skontrolować, czy zmiany zostały wprowadzone prawidłowo. Jeżeli bank zmienia warunki umowy, to powinien poinformować konsumenta o podstawach faktycznych i prawnych, które go do tego uprawniają" - powiedział cytowany w komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał.

Druga niedozwolona praktyka – obciążanie klientów opłatą za papierowy wyciąg

Drugą praktyką - która zdaniem UOKiK wzbudzała wątpliwości - było wprowadzenie przez bank nowych stawek za sporządzanie i przesyłanie wyciągów w formie papierowej. Według UOKiK klienci, którzy otrzymywali je za darmo, musieli zacząć płacić, a ci, którzy płacili mniej, zaczęli płacić więcej. Jak dodał UOKiK, bank dobrowolnie zobowiązał się do tego, że zrekompensuje straty klientom, które ponieśli w wyniku stosowania tej praktyki.

− Jeżeli bank chciał wprowadzić opłaty klientom, którzy do tej pory otrzymywali wyciągi za darmo, powinien wcześniej otrzymać pisemną zgodę na inną - darmową - drogę przesyłania tych informacji, np. e-mailem. Konsument powinien mieć wybór i podjąć świadomą decyzję o tym, w jakiej formie chce być informowany o stanie swojego rachunku, co dotyczy zarówno etapu zawierania umowy, jak i dalszego jej wykonywania" – podkreślił Niechciał.

Bank zobowiązał się do zwrotu pieniędzy klientom za papierowe wyciągi

Urząd przekazał, że "Bank Pocztowy zrekompensuje straty konsumentom: klienci Banku Pocztowego, którzy przed wprowadzeniem nowych opłat dostawali wyciągi za darmo, otrzymają zwrot poniesionych kosztów. Konsumenci, którzy zaczęli płacić więcej, uzyskają zwrot różnicy w opłatach wynikających z podwyżki za wyciągi". Klient Banku Pocztowego powinien wystąpić z wnioskiem o zwrot opłat.

PAP, jk

Zobacz więcej na temat: bank pocztowy UOKiK finanse
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ostrzeżenie UOKiK ws. EGF Council

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2017 14:48
UOKiK wszczął postępowanie przeciw Europejskiej Grupie Finansowej Council z Wrocławia, gdyż oferowane przez nią kredyty mogą powodować znaczne straty finansowe klientów. Podkreślono, że EGF Council kieruje ofertę do osób mających trudności z uzyskaniem pożyczki na rynku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK ostrzega przed IP Group. Wyłudza opłaty za pożyczki, których nie udziela

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2017 17:03
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed działalnością firmy o nazwie IP Group, reklamującej się w internecie jako firma pożyczkowa.
rozwiń zwiń