Gospodarka

Za płacenie kartą dostaniemy bonus

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2017 19:26
We wtorek ruszyła kampania społeczna „Warto Bezgotówkowo” promująca ten sposób płatności. W jej ramach w całym kraju odbywać się będą różnego rodzaju akcje promocyjne.
Audio
  • O kampanii społecznej promującej płatności bezgotówkowe mówił w radiowej Jedynce Waldemar Zbytek, wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Polacy już teraz widzą korzyść wynikające z płatności bezgotówkowych.
Polacy już teraz widzą korzyść wynikające z płatności bezgotówkowych. Foto: Stokkete /Shutterstock.com

Kampania ma zachęcać Polaków do aktywnego korzystania z płatności bezgotówkowych, bo dla konsumentów i dla przedsiębiorców oznaczają one oszczędność czasu, większe bezpieczeństwo i wygodę, tłumaczy w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Waldemar Zbytek, wiceprezes zarządu Warszawskiego Instytutu Bankowości.

Czytaj dalej
karta płatnicza 1200.jpg
Bezgotówkowo znaczy wygodniej. Rozpoczęła się kampania społeczna

- Przede wszystkim chcemy zachęcać dwie grupy: klientów – nas, wszystkich, którzy chodzą do sklepów, punktów usługowych. Tych, którzy jeszcze nie korzystają, żeby sprawdzili, jak to jest wygodne, bezpieczne i korzystne dla nas wszystkich. A tych, którzy już kiedyś zaczynali albo korzystają sporadycznie, żeby częściej to robili. Bo jest to korzystne zarówno dla klientów, jak i dla całej gospodarki. Z drugiej strony kampania ma przekonywać polskich przedsiębiorców, szczególnie małych i średnich, a również może i instytucje publiczne, samorządy do tego, żeby wprowadzały u siebie właśnie płatności bezgotówkowe – wyjaśnia ekspert.

Akcje promocyjne 

W ramach kampanii w całym kraju odbywać się będą różne akcje promocyjne, m.in. zniżki lub rabaty przy zakupach powyżej określonej sumy, upominki, a w dalszej przyszłości także Loteria Bezgotówkowa.

- Przede wszystkim włączą się tutaj bardzo duże struktury, zarówno banki, instytucje około bankowe, jak i duże sieci handlowe w postaci kampanii informacyjnych, edukacyjnych, ale również pewnych korzyści, promocji, programów lojalnościowych, które zwiększą atrakcyjność samej płatności, ale przede wszystkim zwiększą świadomość tego, jak to jest łatwe, proste i korzystne, a z drugiej strony, jak pomaga wszystkim nam, bo koszty obrotu gotówkowego w gospodarce są olbrzymie – zaznacza Waldemar Zbytek.

Coraz rzadziej nosimy przy sobie gotówkę 

Sami Polacy już teraz widzą korzyść wynikające z płatności bezgotówkowych. Jak pokazują badania, już co czwarty obywatel nie nosi w kieszeni gotówki w ogóle. Udział transakcji bezgotówkowych w całości naszych płatności rośnie, ale według szacunków, nadal tylko 20 procent wszystkich transakcji w naszym kraju jest realizowane bezgotówkowo.

- Płatności bezgotówkowe to nie tylko te dokonywane kartą, ale również przelewy. Te 20 proc. to dziesięciokrotnie więcej niż jeszcze 8 – 9 lat temu, ale jest to znacząco mniej niż w rozwiniętych gospodarkach zachodnich, nie mówiąc już np. o Szwecji, gdzie ten wskaźnik jest dużo większy – zaznacza rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Szwecja to przykład kraju, gdzie coraz trudniej zapłacić gotówką w sklepach i są przypadki, że placówki odmawiają przyjmowania gotówki.

Gotówka nie zniknie z rynku

Zdaniem eksperta jednak obrót bezgotówkowy nie powinien całkowicie wyprzeć z rynku banknotów i monet.

Waldemar Zbytek Głównym przekazem, który chcemy budować w ciągu najbliższych kilku lat, to prawo polskiego obywatela do płatności bezgotówkowych.

- Głównym przekazem, który chcemy budować w ciągu najbliższych kilku lat, to prawo polskiego obywatela do płatności bezgotówkowych. Ale to prawo nie ma zniwelować prawa do płatności gotówkowych, czyli trzeba pilnować, żebyśmy nie popełnili tego samego błędu, czyli naciskając na wprowadzanie płatności bezgotówkowych, jeszcze długo będziemy musieli pilnować, żeby gotówką też można było płacić. Dzisiaj w Polsce mamy problem raczej odwrotny, czyli mamy dużo punktów, które gotówkę przyjmują, ale bezgotówkowych płatności trochę się boją – mówi ekspert.

Organizatorzy kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo” liczą, że szersze upowszechnianie płatności elektronicznych przyniesie ogromne korzyści nie tylko konsumentom, ale całej gospodarce.

Justyna Golonko, Anna Wiśniewska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Polacy chętniej płacą kartami i telefonami, rezygnują z noszenia przy sobie gotówki

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2017 13:50
Co trzeci mieszkaniec Polski deklaruje, że nigdy lub rzadko ma ze sobą fizyczne pieniądze - wynika z międzynarodowego badania "Finansowy Barometr ING: Społeczeństwo Bezgotówkowe". To trzy razy wyższy odsetek niż Niemczech, gdzie aż 90 proc. osób deklaruje, że zawsze lub często ma przy sobie gotówkę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Za co Polacy pokochali płatności mobilne? Lawinowy wzrost transakcji

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2017 08:54
Płatności mobilne są w Polsce coraz bardziej popularne. Polacy polubili wygodę i oszczędność czasu, jaka się z tym wiąże.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W urzędzie zapłacisz smartfonem

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2017 17:50
Czy to do 2020 roku w każdym urzędzie w Polsce będzie można płacić kartą? Jest na to spora szansa, dzięki trwającemu właśnie programowi wyposażania urzędów w terminale płatnicze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bezgotówkowo znaczy wygodniej. Rozpoczęła się kampania społeczna

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2017 14:48
"Warto bezgotówkowo" - pod takim hasłem wystartowała kampania społeczna, promująca płatności bezgotówkowe. Organizatorzy zwracają uwagę, że taka nowoczesna forma płatności jest bezpieczniejsza i szybsza od tradycyjnej, a eksperci mówią o realnych korzyściach dla gospodarki dzięki płaceniu kartą zbliżeniową czy smartfonem.
rozwiń zwiń