Gospodarka

Kopacz zapewnia: terminal LNG ruszy w lipcu

07.01.2015 18:46
Terminal LNG w Świnoujściu ma ruszyć w lipcu - zapowiedziała w środę premier Ewa Kopacz, pytana na konferencji prasowej o tę inwestycję.
Terminal LNG w Świnoujściu
Terminal LNG w Świnoujściu Foto: Gaz-System

Podczas konferencji zapytana, dlaczego nie wspomniała o gazoporcie w Świnoujściu, który - jak mówił dziennikarz - ma ruszyć w połowie roku. – Gazoport w lipcu - odparła premier.
Dotychczas przedstawiciele rządu deklarowali, że gazoport będzie zdolny do komercyjnego odbioru skroplonego gazu w 2015 r., po odbiorach technicznych. Nie podawali jednak dokładniejszego terminu.
Terminal LNG w Świnoujściu pozwoli na sprowadzanie do Polski do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie, z możliwością powiększenia tej zdolności do 7,5 mld m sześc.
Pierwotna umowa przewidywała oddanie go do eksploatacji 30 czerwca 2014 r., ale już w 2013 r. wiadomo było, że tak się nie stanie. Jako główną przyczynę wskazywano falę bankructw w polskim sektorze budowlanym w 2012 r. We wrześniu 2013 r. operator terminalu spółka Polskie LNG podpisała z wykonawcą aneks, sankcjonujący opóźnienie przy jednoczesnym podniesieniu wartości kontraktu o 67 mln euro.
Na początku grudnia 2014 r. PGNiG zawarło z Qatargas dodatkowe porozumienie do umowy sprzedaży skroplonego gazu ziemnego z czerwca 2009 r., dotyczące dostaw do Świnoujścia w 2015 r. Według polskiej spółki, jeśli w 2015 r. nie będzie mogła odebrać zakontraktowanego gazu, to Qatargas sprzeda go na wolnym rynku, a PGNiG wyrówna Katarczykom różnicę w cenie w stosunku do kontraktu z 2009 r.
Zgodnie z pierwotnymi ustaleniami kontraktu, od stycznia 2015 r. PGNiG miało sprowadzać z Kataru gaz w formule "take or pay". Oznacza to, że za gaz trzeba zapłacić niezależnie od tego czy się go odbierze czy nie. Umowa opiewała na 1,3 mld m sześc. gazu rocznie przez 20 lat.
Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na niemal 3 mld zł. Finansowanie pozyskano z kilku źródeł: dotacji unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - 839,4 mln zł oraz Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej - 220 mln zł). Pozostałe środki to kapitał własny operatora gazociągów przesyłowych Gaz-System oraz kredyty z EBI oraz EBOiR.

PAP, jk

/

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Więcej gazociągów objętych specustawą o terminalu LNG w Świnoujściu

24.04.2014 14:48
Sejm jednogłośnie znowelizował specustawę o terminalu LNG, rozszerzając listę inwestycji w infrastrukturę gazową, budowanych z uproszczeniem procedur administracyjnych. Chodzi o trzy połączenia z sąsiednimi państwami, 10 dużych gazociągów i magazyny gazu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

PGNiG dogadało się z Qatargas ws. późniejszych dostaw gazu LNG do Polski

10.12.2014 12:07
PGNiG zawarło z katarskim dostawcą gazu LNG Qatargas dodatkowe porozumienie do umowy sprzedaży skroplonego gazu ziemnego z czerwca 2009 roku. Katarczycy zgodzili się nie spieszyć z tymi dostawami, a zmiany wprowadzone do umowy ograniczają ryzyko, że PGNIG będzie musiało ponosić koszty z tytułu nieodebranego gazu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Firma budująca terminal LNG w Świnoujściu nie dla Rosjan

16.12.2014 19:15
Firma budująca terminal LNG w Świnoujściu nie trafi w ręce Rosjan. Włoski koncern Eni poinformował, że zawiesza proces sprzedaży udziałów w spółce Saipem, która jest liderem konsorcjum budującego polska inwestycję gazową.
rozwiń zwiń

Czytaj także

PGNiG ogłosiło strategię na lata 2014-2022. Co planuje?

30.12.2014 11:12
PGNiG w strategii na lata 2014-2022 zakłada, że pozostanie liderem sprzedaży na rynku gazu. Spółka chce wzmocnić obszar upstreamowy, budując portfel zagranicznych aktywów poszukiwawczo-wydobywczych.
rozwiń zwiń