Gospodarka

Ryanair rozpoczyna wypłatę odszkodowań za odwołane loty

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2017 19:47
Irlandzka linia lotnicza Ryanair jeszcze w środę rozpocznie wypłatę pierwszych 63 tys. odszkodowań pasażerom, którym odwołała loty. Przysługuje im, wg rozporządzenia EU261, m.in. pełna refundacja niewykorzystanego biletu.
Wszyscy pasażerowie, których loty zostały odwołane  łącznie 315.000 osób  w poniedziałek 18 września otrzymali pocztą elektroniczną informacje o zmianach. Zaoferowano im loty zastępcze lub odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem EU 261.
Wszyscy pasażerowie, których loty zostały odwołane – łącznie 315.000 osób – w poniedziałek 18 września otrzymali pocztą elektroniczną informacje o zmianach. Zaoferowano im loty zastępcze lub odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem EU 261.Foto: Pixabay

Firma zapowiedziała, że dziś też zarezerwuje loty zastępcze we własnych samolotach 175 tys. podróżnym.

Linia odwołała loty 315 tys. pasażerów. Teraz proponuje loty zastępcze lub odszkodowanie

"Wszyscy pasażerowie, których loty zostały odwołane – łącznie 315.000 osób – w poniedziałek 18 września otrzymali pocztą elektroniczną informacje o zmianach. Zaoferowano im loty zastępcze lub odszkodowania zgodnie z rozporządzeniem EU 261" - czytamy w środowym komunikacie Ryanaira.


Czytaj więcej
shutterstock ryanair 1200.jpg
Linie Ryanair odwołały ponad 100 polskich lotów. Jak uzyskać odszkodowanie?



Jak przekazał przewoźnik, liczba osób, którym odwołano rejsy, jest niższa niż pierwotnie zakładano, tj. 390 tys.

Odszkodowania dla 63 tys. pasażerów

"W środę, do końca dnia Ryanair zarezerwuje loty zastępcze we własnych samolotach dla 175.000 osób – ponad 55 proc. wszystkich, których loty anulowano" - czytamy. Ponadto, także w środę do końca dnia "rozpocznie się proces wypłaty pierwszych 63.000 odszkodowań (ponad 20 proc. wszystkich, którym loty anulowano)" - zaznaczono.

Linia analizuje loty zastępcze. Maja objąć ponad 300 tys. pasażerów

Jak dodano, "do końca tygodnia, a więc w ciągu sześciu dni od anulowania lotów, Ryanair przeanalizuje ponad 300.000 połączeń zastępczych i przedstawi je klientom, alternatywnie zaproponuje także wypłatę odszkodowania".

"Cały czas pracujemy nad rozwiązaniem tej sytuacji. Zatrudniliśmy dodatkowych pracowników do działu Obsługi Klienta, aby przyspieszyć tempo w jakim zakładamy rezerwacje na loty zastępcze oraz przyjmujemy wnioski o wypłatę odszkodowań. Zakładamy, że na większość zapytań o loty zastępcze oraz odszkodowania odpowiemy jeszcze w tym tygodniu" - powiedział cytowany w komunikacie Kenny Jacobs z Ryanaira.

Wyjaśnił, że zdecydowana większość wszystkich zgłoszeń rozpatrywana jest w trybie online. "Nasze linie telefoniczne są często zajęte z uwagi na ilość połączeń, podobnie jest w przypadku komunikatorów internetowych, gdzie nasi pracownicy stale odpowiadają na zgłoszenia" - podkreślił.

Irlandzka linia tłumaczy, że przyczyną odwołanych rejsów jest błędne zaplanowanie urlopów pilotów.

Rozporządzenie EU261 przewiduje m.in. refundacje pełnego kosztu niewykorzystanego biletu

Jeśli Państwa lot został odwołany lub opóźniony o więcej niż 3 godziny, na podstawie obowiązującego Rozporządzenia UE nr 261/2004 mają Państwo prawo do:

(a) pełnego zwrotu kosztów - linia lotnicza zrefunduje pełny koszt niewykorzystanego biletu. (Jeśli wybiorą Państwo alternatywne środki transportu, jak samochód, pociąg, autobus, prom etc, wydatki poniesione na te formy transportu nie będą honorowane Rozporzadzeniem 261/2004 i aby otrzymać zwrot tych kosztów należy skontaktować się z ubezpieczycielem).

lub

(b) *przebookowania na kolejny dostępny lot do miejsca destynacji,

(c) przebookowania na kolejny dostępny lot w przyszłości do miejsca destynacji, przy uprzedniej akceptacji pasażera.

* Jeśli wybiorą Państwo opcję (b) - od linii lotniczej, na podstawie Rozporządzenia UE 261/2004, wymagane jest:

(i) zapewnienie wyrzywienia i napojów adekwatenie do czasu oczekiwania;

(ii) zapewnienie 2 rozmów telefonicznych, telexu lub faxu oraz email;

(iii) zapewnienie zakwaterowania, kiedy istnieją takie przyczyny;

(iv) zapewnienie transportu między lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotel lub inne).

Linia może wypłacić 25 mln euro odszkodowań

W poniedziałek władze linii przyznały, że spodziewają się wypłaty odszkodowań sięgających nawet 25 mln euro po tym, gdy ze względu na błędne planowanie urlopów pilotów zostały zmuszone do odwołania lotów ze względu na braki osobowe. W skali całej siatki połączeń odwołano ok. 2 tys. rejsów, co wpłynie na plany wyjazdowe nawet 400 tys. osób.

Z analizy PAP wynika, że Ryanair odwołał w ciągu kolejnych sześciu tygodni ponad 100 lotów z i do lotnisk w Polsce, co może być utrudnieniem dla ponad 19 tys. pasażerów. Według opublikowanej w poniedziałek na stronie Ryanaira listy odwołanych rejsów, w okresie od 18 września do 28 października firma nie zrealizuje 101 lotów z lub do niektórych polskich lotnisk. Odwołane rejsy to m.in. Londyn-Szczecin, Dublin-Kraków, Londyn-Rzeszów, Poznań-Londyn, Lublin-Londyn, Modlin-Bruksela czy Modlin-Londyn.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego w środowym piśmie do Ryanaira wyraził "duże zaniepokojenie" w związku z odwołaniem przez tego przewoźnika rejsów do Polski.

PAP, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ryanair zmienia od 1 listopada zasady przewozu bagażu

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2017 17:36
Ryanair poinformował o wprowadzeniu od 1 listopada na wszystkich rejsach nowych zasady przewozu bagażu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ryanair zawiesza loty z warszawy do Wrocławia i Gdańska. Jest odpowiedź lotniska Chopina

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2017 20:26
- Ryanair jest dla nas ważnym przewoźnikiem, ale musi być traktowany jednakowo, jak pozostałe linie lotnicze na warszawskim Lotnisku Chopina - powiedział jego dyrektor Mariusz Szpikowski odnosząc się do zapowiedzi o zawieszeniu przez Ryanaira rejsów z Warszawy do Wrocławia i Gdańska.
rozwiń zwiń